Gå til innhold

Noen som er hjemmehjelp/hjemmesykepleiere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i hjemmetjenesten og pleier eldre mennesker.

Noen som er i samme jobb?

Lurte på hvor lenge dere har jobbet frem til fødsel i en slik jobb?

Tenker på mange situasjoner der magen liksom kommer i veien når den blir stor nok, med tanke på tunge løft osv.

I tillegg går vi på rengjøring til de gamle flere ganger i uken, dette kommer jo til å bli ganske tungt når jeg er langt på vei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobbet i hjemmesykepleien før - jeg var jo ikke gravid, da. Inntrykket mitt var at de fleste som ble gravide, ble sykmeldte eller fikk tilrettelegging ganske tidlig, avhengig av formen. Husk at du har rett på tilrettelegging av arbeidet!! Den ene hjelpepleieren på jobben min fikk bekkenløsning, og kunne ikke ta noen løft. Da gikk det en (ufaglært) person ekstra på hennes skift, som gikk sammen med henne og tok alle løftene. Hvis sjefen din er litt oppfinnsom, finnes det mange ting du kan gjøre som ikke involverer tunge løft og vasking. Kontorarbeid, utlevering av mat, rett og slett å være litt sosial og prate med de eldre. Det siste blir det jo ofte ikke så mye tid til i en travel hjemmesykepleiehverdag...

Skrevet

Takk for langt svar.

Er en som er gravid på jobb nå, 4,5 mnd på vei og hun har vel vært sykemeldt de 3 siste ukene nå pga bekkenløsning.

Er bare vikar så det spørs vel om de bryr seg om å tilrettelegge noe for meg? Har jobbet der som vikar i 1 år nå.

Skrevet

Har ingenting å si at du er vikar, du har uansett krav på tilrettelegging.... Jeg jobber i hj. spl og det er en tung jobb å gå gravid i.. Får man f.eks bekkenplager begrenser det seg veldig fort hva man kan gjøre, men holder man seg "frisk" kan man holde ut en god stund, men har sett at folk har redusert på stillingen mot slutten pga hektisk arbeid og mage som kommer i veien... De har da fått tilrettelagte lister og tid til ekstra pauser osv..... Tror nok det er få som holder ut i full stilling i pleien helt til permisjonen begynner...... Men, best å ikke ta sorgene på forskudd, ta kontakt med sjefen når/dersom du synes det begynner å bli vanskelig og be om tilrettelegging og ta det derfra...

Skrevet

Hei.

Jeg har vært i pleieyrket i begge mine sv.skap. Første gangen holdt jeg ut lenge. Tror jeg blei sykemeldt pga. ryggen 2 uker før permisjon. Jobbet MYE, siden jeg bare var vikar. Det funket i grunn greit. Jobbet dag/kveld.

Denne gangen jobber jeg natt, og fikk bekkenløsning. Har vært fult sykemeldt siden uke 25. Veldig trist, for dagene går utrolig seint! Mitt største problem utenom bekkenet var at det blei rett og slett for trangt på badene. Og jeg hadde problemer med å bøye meg.. For eksempel for å ta på sko og strømper.

De var veldig forståelsesfulle på jobb da jeg blei sykemeldt, men jeg håper at jeg slipper å bli så tidlig sykemeldt om jeg blir gravid igjen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...