Gjest Skrevet 7. mai 2008 #1 Skrevet 7. mai 2008 Kan jeg få fri selv om mannen min kommer ned til jobben slik at jeg ammer han der? Blir jeg trekt i lønn?
TrøttSomEiStrømpe- Skrevet 7. mai 2008 #2 Skrevet 7. mai 2008 tror man har krav på en time ammepause... men avklar det med arb.giver, så ordner det seg nok!
TrøttSomEiStrømpe- Skrevet 7. mai 2008 #3 Skrevet 7. mai 2008 ARBEIDSMILJØLOVEN: Fri i forbindelse med amming er hjemlet i arbeidsmiljøloven § 33. Kvinner som ammer har rett til den fritid som ammingen tar og minst en time per dag. Som alternativ til dette kan kvinnen hvis hun heller ønsker det redusere arbeidstiden med inntil en time daglig, dvs. at hun kan komme en time senere eller gå en time tidligere enn arbeidstiden tilsier. Tilsatte i bistillinger og deltid har også rett til å ta fri i forbindelse med amming. Fri til amming tilpasses tidskontoordningen når den benyttes. Arbeidsgiveren kan eventuelt kreve legeattest. Denne retten til fri i forbindelse med amming er ulønnet etter arbeidsmiljøloven.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 Det kommer litt an på hvor du jobber. Jeg jobber i staten og har det som fisken i vannet: har to timer fri hver dag med full lønn. Da kommer jeg en time senere og går en time før. I TILEGG får jeg tass levert en gang om dagen for litt påtår, og siden det tar så kort tid, maks 10 minutter, regner jeg det ikke inn i ammefrien som er det jeg trenger for å fungere i jobb siden jeg ammer om natta osv. Det er virkelig en vinn vinn situasjon for oss, siden mor og far får mye mer tid sammen med babyen. Helt herlig, rart ikke flere bruker denne ordningen, egentlig. Babyen min er 6,5 mnd og jeg har vært i jobb ca. 1 mnd. Kommer til å fortsette slik til hun er ett år. Og om noen få dager er det sommerfri... som gir enda kortere dager. JUHU!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2008 #5 Skrevet 7. mai 2008 10 minutter er jo som en røykepause, og siden jeg ikke tar andre pauser (med unntak av lunsjpause) har jeg ikke dårlig samvittighet for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå