Gjest Skrevet 7. mai 2008 #1 Skrevet 7. mai 2008 Tar de i et ekstra tak når det gjelder barn og husarbeid? Tar de seg fri fra jobb hvis det er nødvendig? Eller forventer de at andre skal stille opp istedet for dem (svigermødre feks)? Har hatt en veldig lei krangel i dag:(
UnePune äntligen hemma! Skrevet 7. mai 2008 #2 Skrevet 7. mai 2008 Hvis jeg er så syk at jeg ikke orker å ta meg av ungene så forventer jeg at han er hjemme fra jobb, ja. Kan feks svigers eller mine foreldre avlaste istedet er jo det topp =) Husarbeid hadde jeg ikke giddi å gjort om jeg var sjuk.
*bolla pinnsvin* Skrevet 7. mai 2008 #3 Skrevet 7. mai 2008 Det spørs jo selvfølgelig hvor syk jeg er, men er jeg skikkelig syk, så forventer jeg at han tar det fulle og hele ansvaret for sønnen vår, huset, handling, osv. Og med mindre det er noe helt spesielt forventer jeg at HAN stiller opp, ikke svigermor. Det er selvsagt greit at hun hjelper til med gutten vår og sånt, men hun skal selvsagt ikke "straffes" for at jeg er syk. Det har forresten aldri vært noe problem med dette, for sambo er en skikkelig mann, ikke en guttunge som forventer at moren hans skal fikse alt.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 Forventer ikke han skal ta seg fri fra jobb, nå har det seg sånn at enn har bare 10 sykt barn dager som enn bruker på sykt barn eller barnepasser som er syk. Enn vet ikke når barn blir syke og derfor synes jeg det er greit å ha de dagene til gode til det skjer. Ikke tror jeg det er populært for arbeidsgivere at enn tar seg fridager uten lønn i tid og utide, da virker enn ikke særlig særiøs i jobben enn har. Jeg tok meg da ikke fri fra jobben når gubben var syk og var hjemme med guttungen, jeg var på aftenvakt. han sa han klarte å ta seg av både seg selv og guttungen.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 7. mai 2008 #5 Skrevet 7. mai 2008 Vi har ikke familie i nærheten og vi har vært sikkelige syke begge 2 samtidig i fjor vinter da sønnen vår begynnte å bli frisk igjen men for syk for bhg. Enn må bare ta seg selv i nakken av og til. Vi hadde ingen som stilte opp som barnevakt. Vi ble da friske igjen.
Masaili <3 Skrevet 7. mai 2008 #6 Skrevet 7. mai 2008 Min mann jobber 2 uker på og 2 uker av, så han er hjemme 2 uker i strekk. Blir jeg syk da, så regner jeg med at han tar det meste av både husarbeid og unger. Da har han jo fri, så et er lett for han. Blir jeg syk mens han er på jobb, så forventer jeg ikke at han sykemelder seg å kommer hjem, da skal det være noe skikkelig ille! Da satser jeg heller på at svigers, venner eller noen hjelper meg, og hvis ikke så klarer jeg meg nok selv, spørs hvor ille det er:) Når ungene blir syke så er jeg jo her når han er vekker, så da er det jeg som tar det. Jeg er student, så har mulighet til å ta meg "fri" på en helt annen måte enn han. Men slik som nå når yngste har vannkopper og jeg er midt i eksamenslesing og skriving av hjemmeoppgave, da sykemeldte han seg slik at jeg får gjort dette når jeg skal. Hadde ikke jeg vært midt i dette, så hadde han nok ikke sykemeldt seg nei:)
Junimams* får oktoberbarn! Skrevet 7. mai 2008 #7 Skrevet 7. mai 2008 Når jeg er syk så forventer jeg at han tar seg av guttungen på ettermiddag/kveld, full pakke med legging og bading og mat osv. Om han har tid kan han gjerne sette på en maskin med klær og rydde litt... Men det er sånt som han gjør til daglig også, så det er ikke noe ekstra jobb for han. Men ellers så liker jeg at han steller litt med meg da... hente vann og stryke meg over panna. Forventer ikke at han skal være hjemme sammen med meg om jeg er syk nei. Men om det er nødvendig å passe barna så tar han seg fri. Svigermor får ikke komme hit når jeg er syk.... da gidder jeg ikke å svelge kameler.
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 7. mai 2008 #8 Skrevet 7. mai 2008 Forkjølet/influensa: forventer lite og ingenting;0) Alvorlig sykdom; ja, da har vel ingen av oss noe annet valg enn at "han styrer heimen"......
piano♫ Skrevet 7. mai 2008 #9 Skrevet 7. mai 2008 Forventer det samme av han som jeg gir han når han er syk: Den som er syk får hvile seg og bli frisk, den andre styrer skuta. Når det gjelder husarbeid, så får det bare skure og gå, så lenge ungene får det de trenger. Og dersom mamma eller svigermor eller pappa eller svigerfar kan stille opp, så er det vel helt supert :-)
blond Skrevet 7. mai 2008 #10 Skrevet 7. mai 2008 Det kommer an på hva slags syk. Hvis jeg ikke er i stand til å ta meg av barna forventer jeg at han gjør det uten at jeg må spørre. Hvis det innebærer at han må ta fri fra jobb så gjør det det. Har ingen andre som kan stille opp. Noe husarbeid kan ligge mens andre ting ikke kan. Jeg forventer at han klarer å gjøre denne vurderingen selv.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 7. mai 2008 #11 Skrevet 7. mai 2008 Jeg skal være rimelig syk for at han skal være hjemme fra jobb, det er vi begge enige om. Men så syk har jeg knapt nok vært noen gang. Ellers tar han seg av datteren vår og gjør alt med henne, middag, kveldsmat, legging etc. (men det gjør han stort sett hver kveld da). Så lager han middag til meg og tar seg av meg:) Husarbeid dropper vi bare en dag eller 2 da, det er ikke krise om deg kommer i bakerste rekker. Er da slitsomt nok å være på jobb hele dagen for så å komme hjem til syk kone + alt av stell/samvær med barn. Hadde jeg ligget dausjuk i 2 uker så hadde jo husarbeid måtte gjennomføres også, men så syk har jeg aldri vært at den problemløsningen får man ta om den noen gang dukker opp.
Spirevipp med go`gutten Skrevet 7. mai 2008 #12 Skrevet 7. mai 2008 Jeg har vært syk to ganger i vinter, første gangen hadde jeg oppkast og diarè og da ble samboeren min hjemme fra jobb den ene dagen det stod på. Det tok jeg som en selvfølge så lenge jeg ikke klarte å ta meg av lillegutt. Andre gangen hadde jeg influensa, og det passet utrolig dårlig for samboer å være hjemme fra jobb, så da gjorde jeg så godt jeg kunne med lillegutt selv (samboer kom ikke hjem fra jobb før etter han hadde lagt seg). Samboer hjalp til med å stelle lillegutt før han reiste på jobb, bare det hjalp utrolig mye! Etter tre dager med feber og dårlig form hjalp han meg å stelle lillegutt om morgenen og pakke det vi trengte for dagen, så kjørte han oss til svigermor, så hjalp hun meg den dagen. Ikke like lett å få samboere/menn til å være hjemme fra jobb, håper det ordner seg for dere.
Gjest Skrevet 7. mai 2008 #13 Skrevet 7. mai 2008 Da forventer jeg at han tar ungene. Husarbeidet deler vi likt i utgangspunktet, så da gjør han det han orker. =)
Silje og Vaniljebollene Skrevet 7. mai 2008 #14 Skrevet 7. mai 2008 Jeg skulle vært helt ekstremt syk før han måtte tatt seg fri fra jobben. Men her har vi svigermor i nabohuset, og vanligvis når jeg er syk, tar hun med seg tulla ut så jeg får sovet. Hun gjør det gladelig hvis ikke hun skal noe helt spesielt. Angående husarbeidet er jeg faktisk ikke så nøye, så lenge han tar seg av ungen etter jobb, kan ha gjøre som han vil ellers, så lenge han ikke klager på at jeg ikke gjør noe. Jeg hadde ikke orket å mase om husarbeidet, for han gjør ingenting i utgangspunktet.
*Smiley* Skrevet 7. mai 2008 #15 Skrevet 7. mai 2008 Da stiller mannen opp.Og tar seg fri fra jobb om nødvendig.
Anne-B. Skrevet 7. mai 2008 #16 Skrevet 7. mai 2008 At han tar seg av unga og det her hjemme. Jeg klarer ingenting når jeg er sjuk. Da må han ta seg fri fra arbeid eller skole. Jeg hadde gjort det samme for ham.
Gjest Skrevet 7. mai 2008 #17 Skrevet 7. mai 2008 JEg forventer at han er hjemme fra jobb og tar alt det jeg gjör til vanlig! Ikke verker mer eller mindre, han er far til barna og har å stille opp når jeg er danket ut! Hva synes mannen din da?
Min *lille* prins*er stor* Skrevet 7. mai 2008 #18 Skrevet 7. mai 2008 Ingen ting, tar det jeg får som et pluss;) Men han forventer ingen ting når han blir syk heller, drar gjærne på jobb med feber eller omgangssjuka
"husmor"med lille Nora Skrevet 7. mai 2008 #19 Skrevet 7. mai 2008 Vis eg er veldig syk så tar han i et ekstra tak. det forventer eg av han. samme vis eg er så syk at eg ikke klarer å ta meg av Nora så får han være hjemme vis ikke svigermor eller mi mor kan stille opp. men da skal eg være veeeeldig syk. (vi har bare hans lønn å leve på i mnd)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 7. mai 2008 #20 Skrevet 7. mai 2008 Husarbeid er en selvfølge at han gjør når jeg er syk. Både før og etter vi fikk barn, akkurat som at det er jeg som gjør det om han er syk. I forhold til å ta vare på barn ved sykdom så blir det jo litt uvant ifht at vi nå begge er i jobb og sånn sett ikke merker det på samme måte som når en går hjemme, men det er klart at hadde jeg vært sengeliggende så kan jo i alle fall ikke JEG passe barn. Det hadde nok spørs litt på hva gubben hadde å gjøre på jobb, men i og med at svigermor er sprek pensjonist hadde jeg nok kanskje spurt henne først. Hadde hun vært borte/ikke hatt mulighet til å "låne" snuppa en dag eller to så hadde gubben vært hjemme (eller omvendt hvis det var han som var i perm). Svigermødre er jo ikke foreldrene til barna våre så der skal man jo ikke ha noen forventninger utover hva svigerforeldre selv uttrykker av ønsker. Kan de hjelpe til er det jo fantastisk, men kan de ikke så har de heller ikke noe ansvar for det.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 7. mai 2008 #21 Skrevet 7. mai 2008 Ja, han er flink til å ta litt ekstra, men utenom det krever jeg ikke noe. Han forventer ikke at jeg skal stå på pinne for han når han er syk, så jeg kan jo ikke forvente det jeg heller... Vi gjør ting uten at den andre forventer det. Han er ikke hjemme heller selv om jeg er syk og har barn hjemme, de sykedagene må vi spare i tilfelle vi trenger de til syke barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå