Anonym bruker Skrevet 7. mai 2008 #1 Skrevet 7. mai 2008 Vi har ikke badet henne mer enn 3 ganger på 3 mnd.. Har selvfølgelig tatt kattevasker hver dag, men føler at kanskje vi burde bade henne også. Problemet er at hver av de tre gangene vi har badet henne, så har hun skreket og liker det ikke. Derfor gruer jeg meg til og bade henne igjen. Har noen tips til hvordan vi kan snu dette? Vet ikke hva vi skal gjøre. Signerer anonym for jeg er litt flau.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2008 #2 Skrevet 7. mai 2008 sorry, men 3 ganger på 3mnd er jo skammelig!!små barn fortjener like mye stell som oss voksne. greit, de trenger ikke å bade hver dag, men hver 3.dag bør det bades.. vi fikk et tips fra en sykepleier da vi var på sykehuset etter fødsel, om å gi litt mat før badingen. i tillegg reagerer babyen vår på vannets temperatur. er det for varmt eller litt for kalt skriker hun til. kan også prøve å duppe bare den ene foten ned i vannet før hele babyen legges i karet.
Noah's mamma med spire Skrevet 7. mai 2008 #3 Skrevet 7. mai 2008 Bare pass på at du har det varmt å godt på badet og riktig temperatur på vannet. Min kar ble også veldig sint da han ble tatt opp, fordi han ble kald.... Så bare vær snar å tull henne inn når hun kommer opp fra vannet. Ett annet tips er å ta henne med dere når dere bader i stor badekaret, spessielt mamma hvis du ammer, da kan du gi henne pupp, eller dere kan gi henne flaske hvis hun er vant til det.... Det hjalp i allefall her!!! Hvis hun ikke er vant til å bade så er det bare å ta babysteg, bare prøv å bad henne oftere så blir hun og dere tryggere. Husk at hun merker det hvis du/dere er nervøse. Masse lykke til, det går seg nok til!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 Hei, jeg synes det svaret du fikk først her var litt slemt jeg. 3 ganger var kanskje ikke så mye nei, men hvis dere vasker barnet godt utenom så er det vel ikke så ille. jeg ville uansett prøvd å bade oftere. Noen barn liker ikke å bade og hyler hver gang. Niesa mi gjorde det sikkert til hun var 1 år tror jeg. Har dere badetermometer? Prøv å finn den temperaturen barnet liker best, sånn som hun skrev over her. Vårt barn skriker fra når det er for varmt (trenger ikke være så veldig varmt før hun gjør det), og når det er for kaldt gisper hun litt, sånn som vi også gjør når det er kaldt. Du trenger heller ikke bade henne så lenge. Ha litt olje i vannet og bruk en myk klut. Etterpå surrer du henne godt inn i et håndkle, det pleier de å like. Forresten må jeg bare si at flere andregangs mødre jeg har snakket med, sier de var såå nøye med badinga til førstemann. Badet annenhver dag eller så. Mens andremann bader de bare når de kommer på det, og langt fra så ofte. Dette kan kanskje være en trøst?
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2008 #5 Skrevet 7. mai 2008 uffda... er jo ikke mye moro å bade babyen når den illskriker men mer en 3 bad på 3mnd burde hun nok ha fått. som hun over skriver: sjekk temperaturen og sørg for at hun er ikke er skrubbsulten før hun skal bade. min baby liker varmt vann å bade i, på sykehuset lærte vi at vi skulle stikke albuen nedi og om man ikke kjente vannet da så var det bra. vi gjorde slik i begynnelsen og mini likte seg slett ikke. kjente på vannen og det var jo kaldt!!! fylte oppi med varmere vann og da blei det andre boller. dessuten er det noen barn som ikke liker vann så godt men som med alt annet kan dette tilvennes. dere burde ha badet henne ofte i begynnelsen selv om hun skrek. ikke vente en måned og prøve igjen. fra nå av burde du bade henne annenhver dag og kanskje ikke så lenge om gangen for å venne henne til vannet. bare nok til å få vasket henne ordentlig. skriker hun fremdeles så er det bare en ting å gjøre såfremt man har sjekket at ingenting er veien med temperaturen eller babyen og det er å la henne skrike til du har badet henne ferdig. sånn er det bare;)
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2008 #6 Skrevet 7. mai 2008 Mi snuppa skreik og de første gangene vi badet henne, men etterhvert så blir de jo vant med det!!! Nå er hun 5mnd, og elsker å bade!
kokosyklus Skrevet 7. mai 2008 #7 Skrevet 7. mai 2008 Det er ikke farlig å bade henne så lite. Dere har helt garantert vasket henne godt nok. Selv glemte jeg å sjekke mellom dobbelthaka hennes, dermed fikk hun sår der. SLEMME TEITE DÅRLIGE MAMMAEN MEG:) uansett, snuppa vår har også skreket mye i forbindelse med badet. det optimale fro oss er rett etter at hun har våknet. Da ammer jeg henne og så putter vi henne ned i vannet. Da går det fint, så lenge vannet er riktig temperatur. Hun hyler så fort det er for varmt eller kaldt. Ellers hyler de fleste barn når man tar de opp igjen fordi det blir kaldt. Pakk henne fort inn i et håndkle og kos masse:)
r r r Skrevet 7. mai 2008 #8 Skrevet 7. mai 2008 En ting som fungerte på min lillesøster som hatet å bade da hun var baby, var å legge en klut over magen hennes. Da ble det helt greit. Det var som om hun trengte å ha litt klær på seg. Du kan jo prøve og se om det hjelper. Og jeg er en av de flerbarnsmødrene som ikke bader babyen så ofte.... Blir lett glemt i alt styret med små og store, og så trengs det jo ikke hver dag. Jeg måtte faktisk skjerpe meg litt på dette fordi da det ved en anledning var gått en uke siden sist, fikk minsten betennelse under forhuden. Og det var sannsynligvis fordi vi ikke hadde fått vasket godt nok med klut som det blir ved et bad. Så... det er best å bade litt slik at man får skylt av "skiten" skikkelig innimellom. Nå som vi passer på å bade ca hver 3. dag går det bedre! Lykke til! Håper du finner ut av noe som virker. Prøv kanskje å ta henne med i dusjen. Da kan du jo få skyllt av henne og vendt henne til vann mens du holder henne godt inntil deg. Samarbeid med pappan så kan han ta henne ut av dusjen og stelle henne etterpå når hun har fått nok! Mine tre har likt dette godt. Ofte er det mest lettvindt også!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2008 #9 Skrevet 7. mai 2008 Første ungen badet vi en gang i uken og hun har alltid skreket når vi badet henne. Selv nå i en alder av 2,5 år liker hun ikke å bade om vi må vaske håret hennes(greit når hun bare skal leke). Unge nr.2 bader jeg litt oftere og hun er så langt glad i å bade(heldigvis). Er veldig slitsomt at de ikke liker å bade, men 1 gang i uken trenger de at bad uansett om de vil eller ikke.
Gjest Skrevet 7. mai 2008 #10 Skrevet 7. mai 2008 Heisann. Vår lille likte heller ikke å bade, så vi var som dere mest flittig med kluten de første månedene. Det som hjalp for oss var å ta ham med i dusjen, hvor han fikk være tett inntil en av oss mens han ble vant til å få vann på seg. Etter at vi hadde dusjet ca en gang i uka en måneds tid var det plutselig superstas å bade :-) Det kan jo være noe å prøve. Bare pass på at hun ikke får dusjstrålen direkte på fontanellen, for det kan være ubehagelig. Lykke til!
Monica&Emma Skrevet 7. mai 2008 #11 Skrevet 7. mai 2008 Jeg var også veldig nervøs selv, når jeg baba mini de første gangene. Kanskje hun følte det? På grep osv. Ikke bare det at hun hyyyylte, men tårene spratt også. Fant også ut at 36 grader (som jo er anbefalt) var LITT for varmt for henne, faktisk. Senket temperaturen litt på vannet, og det gjorde det lettere. Merker også at hvis hun er trøtt, er bad liten vits. Det blir bare grining. Må være ordentlig våken. Nå har jeg bada henne litt ekstra i perioder (ikke flere ganger om dagen, da, misforstå meg rett...) for å få henne til å bli vant til det. Kluten og kattevask er greit i perioder, ikke ha dårlig samvittighet for det, men bad er også fint for dem da. Dessuten kan det jo hende at du har lyst til å ta med babyen på svømming enten nå eller litt senere, og da må han/hun være vant til vann Masse lykke til, og ikke hør på "sinnataggene". Du kjenner best din baby og gjør det du føler er best!!!
mizz25 Skrevet 8. mai 2008 #13 Skrevet 8. mai 2008 For å si det sånn,så e det ikke rart at ho skrik,ho e jo ikke vant me det... Mini her gråt hver gang i 2 mnd nesten,men nu ælska han det,litt gråting når han ska opp å tørkes å sånn,men herregud da... Bad ho du,trur ho vil føl sæ bedre etterpå,kordan hadde du følt det om du ikke hadde fått gjort det på så lenge?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #14 Skrevet 8. mai 2008 Ingen nyfødte liker å bade! Sånn er det! Det går over.
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 8. mai 2008 #15 Skrevet 8. mai 2008 Nå som din lille er såpass stor, så kan dere jo prøve det som er suuupert her i huset: bade på magen!! Det er kjempepopulært her! Da er det samtidig mye prat og sang, og vi har satt ett speil foran balja, som hun titter i! Da går alt så mye bedre! Lykke til, håper dere blir fortrolig med badinga etterhvert:)
Gjest Skrevet 8. mai 2008 #16 Skrevet 8. mai 2008 Ta henne med deg i dusjen! Hud mot hud er deilig for babyen så føler hun seg trygg i armene dine. Hvis du er utrygg på å ha med en våt og glatt baby i dusjen så sett deg på badegulvet. La henne ligge på lårene dine mens du tar vannstrålen over henne.Prøv å smil og snakk rolig, ikke se engstelig og redd ut. Da skremmer du henne.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 8. mai 2008 #17 Skrevet 8. mai 2008 hvis du bader henne oftere blir hun sikkert vant til det og slutter å skrike ) lykke til!
cilibelle Skrevet 8. mai 2008 #18 Skrevet 8. mai 2008 Vi hadde samme problemet. Jeg spurte helsesøster, som sa: - bad henne når hun er uthvilt og i godt humør. Det er oftest IKKE om kvelden, men f eks om formiddagen etter mat og hvil. - begynn med å vaske henne over hele kroppen med klut mens hun ligger på stellematta. For noen babyer er selve av-/og påkledningen ille nok, og for noen oppleves det utrygt å være helt naken. Da bør en ikke presse dem til å tåle så mye mer i første omgang. - når du har gjort dette noen ganger, og veslejenta har vent seg til det, og synes det er greit, går du videre til steg 2: Ha 1 cm med vann i baljen, pass på at temperaturen er HELT passe, sett henne oppi og ta henne ut igjen. - Når dette går greit, har du fremdeles bare 1 cm vann i baljen, men skyller det opp på beina hennes, plasker litt i vannet. - Når det går greit, vasker du henne mens hun sitter slik, fremdeles bare i 1 cm vann. NB! Ikke vask håret og ansiktet, det kan virke skummelt. Vask gjerne bare nederste halvparten av kroppen. - Deretter øker du langsomt vannmengden til 2 cm, 3 cm osv. Du unngår fremdeles å vaske hår og ansikt mens hun sitter slik - begge deler kan utmerket godt vaskes med klut på stellematten. - Først når hun synes det er ok å bade på denne måten, begynner du å vaske hår og ansikt mens hun sitter i baljen. Vi fulgte denne oppskriften, og det fungerte bra for oss, i alle fall!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #19 Skrevet 8. mai 2008 Takk for alle svar og råd. Vi må vel bare hoppe i det og bade henne oftere så hun blir vant til det. Jeg skjønner at de skriker når de blir tatt opp, for da blir de jo kalde, men det er under selve badingen at hun gråter og tårene spretter. Men vi får prøve. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå