Gå til innhold

Ang. taushetsplikt....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville du likt at:

* Barnehagen spredde opplysninger om ditt barn eller dere som foreldre?

* fastlegen delte ut helseopplysninger om deg til uvedkommende?

* Læreren slarvet om ditt barn i private sammenhenger?

* Bankansatte gikk ut med hvor mye dere har i lån, om dere ikke får lån eller misslighold?

* Politiet gikk ut med opplysninger om ditt eller andre i din families rulleblad?

* At bestevenninnen din spredde intime detaljer som du har fortalt under 4 øyne?

Vi er omgitt av skrevne og uskrevne taushetsplikter. Mye av tilliten man har til instanser og andre mennesker handler om dette.....

Tillit er noe av det jeg setter høyest hos meg selv og mine, er det like viktig for dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man onanerer i full offentlighet tror jeg ikke man bryr seg så mye om taushetsplikter. Men ellers så er jeg enig i innlegget ditt - uten at det har noe sammenheng med øvrige diskusjoner.

Skrevet

Ja, det er veldig viktig å holde på taushetsplikten. Både de skreven og uskrevne. Jeg jobbet i helsevesenet før, og vi fikk streng beskjed om at brudd på taushetsplikten KAN straffes med fengsel inntil 2 år (dette skjer vel heller skjeldent, men det viser hvor strengt det er).

Hadde blitt regelrett forbanna om en lege, politimann ol hadde delt sensitive opplysninger til meg. Jeg hadde gitt han streng beskjed om at han burde passe seg, jeg.

Skrevet

Å overholde taushetsplikten strekker seg vel kun til ting man får vite i jobbsammenheng. Hva barnehageansatte, lærere, bankfunksjonærer og politi snakker om av ting de har fått vite på fritida er noe helt annet. Har du noe du absolutt ikke vil at andre skal vite, så er det en god regel å holde det for deg selv, så er du sikker.

Skrevet

Det stemmer IKKE at taushetsplikten kun gjelder i jobbsammenheng.. Dersom noen forteller meg noe fortrolig på privaten fordi de vet jeg er sykepleier og jeg så sprer det videre er det brudd på taushetsplikten!!!!!!! Man er barnehageansatt, lærer, bankfunksjonær og politi på fritiden også og om noen forteller f.eks en lærer noe FORDI de vet han er lærer og tror han kan svare på det de lurer på - så har læreren taushetsplikt!!!!!!!!!! Dette med taushetsplikt er faktisk veldig strengt, egentlig mye strengere enn folk tror.. Og takk og pris for det!!!!!!

Skrevet

Men da snakker du om noe de har fortalt deg pga ditt yrke og det blir noe helt annet. Er du tilfeldigvis sykepleier og har fått vite at nabokona er utro, så er det da ingenting som kan hindre deg i å spre det hvis du vil. Da blir det bare et spørsmål om din personlige moral.

Skrevet

Jo men vet nabokona at jeg er sykepleier og forteller meg dette og tenker at jeg kan hjelpe henne FORDI jeg er sykepleier sitter jeg tynt i det om jeg sprer det... Dersom HUN mener at hun fortalte det til meg som helsepersonell (selv om jeg ikke var på jobb) så stiller hun veeeldig sterkt om hun anklager meg for brudd på taushetsplikten.... Det er klart at når det gjelder informasjon som sprees av andre enn den det gjelder har jeg samme moralske ansvar som alle andre, men sier folk noe direkte til meg og det kan overhodet tenkes at de sa det FORDI jeg er sykepleier så har jeg taushetsplikt.. Du vil ikke tro alt det rare folk spør om når de vet at du er helsepersonell, er liksom noen sperrer som forsvinner... Og da har jeg et ansvar med å ta vare på den informasjonen jeg får i egenskap av min rolle både på og utenfor jobb...

Skrevet

Den ble noe tynn.. Det må du vel se selv også...?

Skrevet

Absolutt ikke!!!!!!!!!!!!! Har mange ganger opplevd at folk forteller meg ting på fest f.eks som jeg er overbevist de ALDRI ville fortalt meg om det ikke var for at jeg er sykepleier!!!!!!!!!! Gjerne litt intime spørsmål som de ikke tør spørre legen om osv... SELVSAGT har jeg taushetsplikt da!!!!!!!!!!!!!! Om jeg hadde en venn som var lege og spurte ham i privaten på en fest hvordan behandling jeg burde få for kjønnsvortene mine (tenkt eksempel) og han da hadde fortalt for hele festen at jeg har kjønnsvorter - så er det heeelt klart at han hadde brutt taushetsplikten sin!!!!!!!!!!! Jeg ville jo aldri spurt ham om det ikke var fordi jeg visste han var lege!!!!!! Skjønner ikke at den skal være vanskelig å forstå?????

Skrevet

Peral 33 har helt rett. ALT som tenkes å bli fortalt deg på bakgrunn av din profesjon har du taushetsplikt om... Og det gjelder selvfølgelig også om det skjer i privat samenheng.

Skrevet

Ja, seff, men at naboen skulle fortelle henne om utroskap fordi hun er sykepleier er å dra det litt langt. Det har jo ingenting med hennes profesjon å gjøre. Det var bare det jeg mente.

Skrevet

Jeg forstår akkurat hva du mener (selv om du hiver inn hundreogørten spørsmåls- og utropstegn) og er helt enig med deg. Se kommentar under for hvorfor jeg mente eksempelet ditt var litt tynt.

Skrevet

Eller det ble jo faktisk kommentar over.. He, he..

Skrevet

Nei ,jeg hadde ikke likt det ,men tror jeg det kommer til og skje ?Ja ,helt sikkert!

Skrevet

Ikke usannsynlig i det hele tatt... Kanskje hun slet psykisk pga utroskapet og lurte på hvor hun kunne få hjelp??? Som sagt tidligere, du vil ikke tro hvor mye rart jeg har blitt fortalt/spurt om av folk i egenskap av å være sykepleier..

Skrevet

Ja, ja, du får synes hva du vil, så synes jeg hva jeg vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...