Gå til innhold

Noen andre her med svangeskapsforgiftning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Andre her som har fått påvist svangerskapsforgifting? Fikk påvist det på mandag. vart innlagt på sykehuset med blodtrykk 150/100. Fikk komme hjem igjen i går, men må på kontroll annenhver dag, og på sykehuset igjen på sjekk neste uke.. Har fått beskjed om å ta d helt med ro, og ikke stresse i det hele tatt..

Noen med samme situasjon her? Føler meg litt usikker og redd... Har fått beskjed om at med en gang jeg kjenner lite liv eller føler meg uvel skal jeg ringe jordmor. Ligger jo å kjenner etter hele tiden jeg nå:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg fikk det i forrige svangerskap, ble påvist i uke 34. Hvor langt har du kommet? Jeg har også en venninne som fikk det påvist helt på slutten av sitt svangerskap.

Gikk helt greit for oss - dvs min ble tatt med keisersnitt i uke 34 fordi babyen ikke tålte riene, men bortsett fra det gikk alt bra. Du har sikkert tatt blodprøver på sykehuset og det er noen verdier i denne de følger med på i tillegg til blodtrykk og protein i urinen. Dersom blodprøven er grei blir du bare fulgt tett opp, slik du beskriver.

Vet ikke om dette hjalp noe men bare spør mer om du lurer på noe.

Skrevet

Hei, takk for svar.

Jeg er i uke 35+6 i så er jo ingen fare for babyen visst den blir tatt nå sier de. Men forsto det sånn att fødselen blir kun satt i gang visst det går utover næringen til babyen. Blodprøvene mine var helt fine, men alt det andre var ikke så bra.

Hvorfor vart du satt i gang da? Pga av næringen til babyen eller? Jeg blir litt sånn nervevrak kjenner jeg, blodtrykket kan no stige ganske kjapt igjen liksom... Men det holder vel å måle det annenhver dag når de sier så...

Håper på en måte jeg slipper å gå sånn til termin, eller over... Er jo skummelt:(

Skrevet

De syntes babyen var liten og trodde den hadde bedre av å komme ut, samt at blodprøvene ikke var helt bra. De sa at det ikke var noen dramatikk i verdiene mine ennå, men det gikk bare nedover, så de mente det var bedre å sette i gang før det ble verre. Men barnet tålte altså ikke riene, så da ble det keisersnitt.

Hvis du bare tar det mer ro så mye du kan og ikke stresser med noe, og går til kontroll annenhver dag så tror jeg ikke du skal bekymre deg så veldig. Da jeg ble innlagt hadde jeg vært kvalm hele dagen (helt unormalt på det tidspunktet) og litt hodepine og generelt følte jeg meg uvel. Bare ha lav terskel for å ringe - de skal vurdere om du trenger å sjekkes, ikke du. Og som du sier, det er ingen fare for babyen, den klarer seg helt fint nå, og når babyen er ute vil du bli frisk igjen også. Det tar noen dager før blodtrykket begynner å synke igjen - det syntes jeg var litt ubehagelig, men i ettertid var det jo ikke noe stort problem.

Skrevet

Hei.

Jeg fikk også påvist preclampsia på mandag og ble lagt inn. 2+ protein i urinen og BT på 165/110 + hevelser og noe hodepine. Er 33+1 i dag. Men så i går sa legen at ved nærmere undersøkelse på laboratoriet var ikke urinen min så ille, så de sa at jeg kanskje bare hadde begynnende preclampsia eller hypertensjon. Har fått piller for å dempe blodtrykket og ble sendt hjem i dag - skal tilbake på kontroll på søndag.

Føler meg også litt usikker - vet liksom ikke hva som skjer videre, hva som er "normalt" at skjer videre i en slik situasjon? Fikk også beskjed om å komme tilbake dersom jeg fikk vondt i magen, vondt i hodet eller kjente mindre liv. Så da blir jeg jo litt stressa av det også...

Hvor ofte må du på kontroller?

Skrevet

Hei

Venter nummer 2 og går til kontroll annen hver dag nå pga fare for svangerskapsforgiftning (34+6). Har hele tiden ulike symtomer (kvalme, hodepine, høyt blodtrykk, ødem. proteiner (+1)) men de har ikke alle slått til på engang hittil. Hadde dette med nummer 1 også og har derfor blitt fulgt opp ekstra i hele svangerskapet. Jeg ville ikke bekymre meg unødig dersom jeg var deg. Du blir fulgt bra opp (annenhver dag) og det er jo ikke værre enn å ta en telefon til sykehuset/ jordmor dersom du føler deg dårligere/ får smerte øverst i magen/ synsforstyrrelser/ kvalme som gir brekninger og oppkast e.l. for å få en ekstra kontroll (måtte selv ringe i dag).

Den beste terapien som jeg vet i denne situasjonen er søvn og total ro.

Skrevet

Ja sant det er fælt? Føler meg lit overlatt til meg selv... Har blodtrykket ditt gått mye ned igjen eller? Var på kontroll igjen i dag og da var d komt ned i 125/85 igjen, dette fordi jeg har tatt det med ro. Så blir jo kjempe kjedlig slutt på svangerskapet:(

Jeg skal på kontroll annenhver dag til jordmor, og en gang i uken på sykehuset, så blir jo fulgt nøye opp da..men ikke noe særlig uansett:(

Har du fått beskjed om mye ro og hvile også eller??

Skrevet

Fikk du påvist svangerskapsforgiftning eller var d fare for i første svangerskap også? Ja vet jeg blir fulgt bra opp, men er ubehagelig fordiom synes jeg.. Føler liksom at jeg ikke vet hva blodtrykket mitt er på, og at jeg pluteselig kan få høgt blodtrykk og må legges inn igjen...

Fikk du babyen til termin eller vart det satt i gang på deg Realisten?

Skrevet

Blodtrykket mitt var i dag morges på 140/86. De ville da ikke gi meg fler tabletter da de var redde for at blodtrykket mitt skulle bli for lavt. Så jeg har fått beskjed om å ta det helt fullstendig med ro - helst ligge på sofaen, sitte med beina høyt (ikke gjøre husarbeid o.l).

Blir spennende å se om blodtrykket har steget igjen til sødnag. Aner ingenting om videre oppfølging etter det, men føler at jeg blir holdt under oppsikt. Savner bare litt info om hva som typisk kan skje videre "dette er en typisk prognose". Skjønner at man aldri kan vite helt, men føler at jeg nå bare går fra dag til dag og egentlig ikke helt vet hva som er galt.

Har 7 laaange uker igjen av svangerskapet. det tror jeg blir ganske kjedelig når jeg bare skal sitte stille, gitt!!!

Har du fått noen indikasjoner på hva som kan skje videre eller om du settes i gagn? dersom du har protein i urinen nøler de jo ikke med det om det blir alvorlig så lenge man er sånn 36-37 uker...

Skrevet

Jeg ble satt igang ca 1 uke før termin med nummer 1. Da hadde jeg ligget på sykehuset til observasjon i en uke med verdier som lå på grensen av hva de kunne godta (husker ikke tall nå). Det var når jeg fikk 2+ i proteiner at de satte meg igang da de andre verdiene var relativt høye/ lave (alt ettersom hva de måler). Det er forferdelig kjedelig å ligge på sykehus, men det er en trygghet med dette også da du hele tiden blir overvåket og hjelpen er ikke lengre unna enn ett trykk men knappen. Det går nok samme vei denne gangen også men jordmora som jeg går til håper at jeg er stabil til uke 36 (har med hvor jeg blir lagt inn Kirkenes eller Tromsø).

Skrevet

Bra det har sunket igjen da... Har fått samme beskjeden som deg, ingen husarbeid, ingen stress, ligge mest mulig osv

Ja jeg skal måle igjen på lørdag, spennende.. Har det akkurat sånn som deg, har ikke peiling på hva som skjer videre. Skulle egentlig ønske det bare vart satt i gang så var jeg ferdig med det, kjipt å gå rundt og engste seg for om det er lite liv o.l...Blir jo bare nervøs av det.. Vet du om man får lov til å gå over termin når man har dette?

Håper ikke det altså! Vet at man er nødt å føde med epidural når man har pre-eklamesi iallfall... Jeg som ville ha en naturlig fødsel;(

Skjønner også at man ikke kan vite helt, men føler akkurat som deg, må ta en dag av gangen. Så skal iallfall pakke sykehusbagen nå og ha det meste klart.

Synes enda mer synd på deg som har enda lenger igjen enn meg...

Jeg vet bare det at når jeg skal på kontroll på sykehuset på onsdag skal de måle blodgjennomstrømmingen til navlestrengen, er den dårlig tror jeg de setter i gang. Visst det er dårlig vekst på babyen blir jeg også satt i gang.. Det er det eneste jeg vet. Men de sa også at de vil at babyen skal holde seg lengst mulig inni der..

jeg hadde forresten proteiner i urinen, tror det var 2+.. men det var gått litt ned i dag, jordmor sa det var kun spor av det..

Var du på ultralyd når du var innlagt?

Skrevet

uff, håper jeg slipper å bli innlagt.. Er det jeg er redd for.. selv om det er trygt og godt og alt det der, så savner jeg samboeren min sånn, er også veldig kjedelig tilværelse på sykehuset, alt er jo til faste tider...

Vet du om de fleste blir innlagt til sluttt uansett eller? Hvilke verdier ligger du på nå da?

Skrevet

Hei.

Så heldig at du er litt lenger på vei enn meg. Du blir sikkert satt igang i løpet av en ukes tid tenker jeg meg ;-)

Jeg hadde ultralyd på sykehuset på mandag og da så det ut som om lille junior i magen stortrivdes og blodgjennomstrømningen i navlestrengen var fin. De nevnte at jeg kanskje måtte på noe vektskontroll-ultralyd om en ukes tid - men har ikke hørt noe mer om det, så det blir vel en "løpende vurdering" som alt annet...

Litt frustrert nå altså, men må bare smøre meg med tålmodighet siden jeg har så mange uker igjen til termin. vil jo helst at lillemann skal være der en måned til i hvert fall...

Lykke til på kontroll og hold meg oppdatert!

Skrevet

Ja håper det, blir spennende dager fremover:)

Så lenge den lille har det bra er jeg fornøyd:)

Du skal sikkert på vekstkontroll om en ukes tid, fikk samme beskjeden, fikk innkallelse i posten i dag:)

Skjønner veldig godt frustrsjonen din jah, skikkelig kjip slutt på svangerskapet. Jeg hadde gledet meg skikkelig til å bare kose meg de siste ukene med å brette sammen små babyklær og gjøre siste resten klart:( Jaja, vi får gjøre det beste ut av det:)

Virker som at hvert fylke/ sted har sine metoder å behandle det her på, noen plasser setter de i gang for ingenting og noen plasser drøyer de til det lengste. Bare ser på jordmødrene/legene jeg har snakket med, de har jo alle helt forskjellige svar på hva jeg skal gjøre og hva som skjer fremover:)

Det som er sikkert er at vi skal iallfall ikke være redd for å ta kontakt med jordmor visst vi lurer på noe:) Såpass har jeg forstått, så håper du gjør det i stedet for å engste deg;)

Lykke til til deg også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...