Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når legger de seg om kvelden? Sover de noe om dagen?

Tulla vår våkner brått 0545-6 hver morgen (vi kan sove hvor lenge vi vil!!) og legger seg ca 1915-1930 men sovner aldri før 20. Ligger å skravler og synger seg selv i søvn. Sover en lur på dagen. Litt opp og ned på lengden på den og når på dagen luren blir tatt.

Men vil gjerne at ho sover litt lenger om morgenen jeg da. Litt trøtt kan man si men nr 2 på vei om 5 uker. Sover dårlig nok om natten fra før om en ikke må stå opp kl 6. Noen med råd eller erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi måtte rett og slett kutte ut duppen på dagtid når gutten vår rundet 2 år. Sov han noe mer enn 10 minutter på dagen kunne vi bare glemme å få han til å sovne før i ti-tida om kvelden. Litt for glad i kveldsroen til at det gikk her i huset. Det tok nok to-tre uker å venne han helt av med duppen, tok det i sommerferien i fjor vi da, så det gikk greit. Nå legger han seg i sju-tida, sovner innen det er gått 5 minutter, og da sover han ca 12 timer.

Skal nevnes at han aldri har sovet noe særlig godt om natta før, vi sleit med å få han til å sove, kunne ligge i ett par timer uten å falle i søvn. Det førte til at hele leggesituasjonen ble ganske slitsom... Så for oss fungerte dette veldig bra!

Skrevet

min 2 åring legger seg halv 8-8 på kvelden,sovner som regel med en eneste gang.

sover ikke på dagtid,har ikke gjort det på over ett halv år tror jeg.

sover til halv 8 eller lengre på morgenen. (sjelden gang våkner han tidligere)

kutt ned på duppen,eller kutt ut duppen.ta tidligere dupp eller noe sånt?

Skrevet

Min 2 åring legger seg kl 20 hver kveld..noen ganger er han våken til 21, ligger og prater og styrer i senga..Han sover i bh hvertfall, og noen ganger hjemme.

Skrevet

Gutten min legger seg i mellom 1900 og 2000 alt avhengig av hvor trøtt han er. Han sovner med en gang. På dagtid sover han duppen sin hjemme, rundt 1,5 - 2 timer i senga. Han våkner fra 0630 - 0730 på morgenen.

Jeg tror jeg ville prøvd å kutte ned på duppen på dagtid eller prøvd å legge henne rundt 2000 for å se hvordan det blir da.

Skrevet

Snuppa legger seg klokken 20, vi vekker henne om morningen litt over syv :) sover 1.5-2 timer om dagen (går i barnehage)..

Skrevet

Jenta mi legger seg halv 8 ca, ligger gjerne og styrer litt alene i senga en halvtimes tid, men er stort sett i søvn innen klokka 8.

Hun sover en time på dagen (blir vekket), men våkner klokka 6 hver bidige morgen *gjeeeeesp*...slitsomt for mor med ekstremt sovebehov for tiden ;)

Skrevet

Har en gutt på 2 år og 4 mnd... Han legger seg halv åtte, og sover ca til sju om morgenene.. Noen ganger sovner han ikke før i nitiden, han deler nemlig rom med storebror på 5 år, og de kan ha det ganske så skøy før de sovner, hehe..Heldigvis får gutten eget soverom om en mnds tid..

Vi har måttet kutte ut duppen på dagtid slik at han får sovet om natta...

Skrevet

Min sover fra 19.30 til minimum 6.00-7.00. Vanligvis ca.06.30. Legger seg i 10-11 tida, og sover til ca.13.00. Vil anta han sover 12-13 timer i døgnet. Leste nylig at de fleste 2-åringer trenger ca.12timer søvn i døgnet.

Tips; kutt ut soving på dagen... Mange som slutter med det rundt 16-18 mnd..

Skrevet

Da gutten min var 2 år sov han 2-3 timer i vogna si om dagen og sov hele natta fra kl.19 til rundt 7.

Nå er han 2,5 år og har nettopp sluttet med smokken sin, så etter det har det blitt mye mindre søvn, men ikke så lite at vi sliter med han da. Han legger seg fortsatt mellom 19 og 19.30, noen ganger 20, og våkner mellom 6 og 7 om morgenen. Sover sjeldnere på dagtid, men han sov faktisk rundt 1,5 time sist søndag, alltid i vogna sammen med bamsen.

Siden du sier at han ikke lenger sover om dagen, ville jeg prøvd å legge han enda tidligere. Man anbefales å legge så små barn rundt 18.30-19 hvis de ikke sover noe etter kl. 15 på dagtid. Søvnen blir dårlig om de blir overtrøtte...

Skrevet

Snuppa blir 2 om et par mnd...

Hun våkner hver morgen mellom 5.30 og 6.30, sover en dupp på 1-1,5 t om dagen, og (skal) legge seg klokken 7.

Sånn har vi hatt det en stund, men merker vi er inne i en overgansperiode nå, for hun er umulig å få lagt i 7 tiden. Nå kan hun springe inn og ut av rommet, med alle mulige påfunn helt til i halv 9 tiden!!!

For min del så synes jeg det er greit å stå opp så tidlig(!) Da får vi god tid til kos, frokost og stelling før hun skal i barnehagen =)

Problemet er vel helst at vi må bruke så mye tid på legginga hver kveld. Og vi har ikke klart å finne helt ut hvordan vi skal løse det, for hun er kjempe trøtt på dagen, og blir utrolig grinete om hun ikke får sove, eller så sovner hun bare der hun sitter... Og om kvelden så virker hun ikke trøtt i 7 tiden lenger..

Vi skal nå prøve å kutte ned på dagssøvnen, og la henne være opp til halv 8 om kvelden. Så får vi se hvordan det går...

Siden jeg er oppe så tidlig hver morra, så er jeg jo til gjengjeld utrolig trøtt når kvelden kommer, og det er ikke sjelden jeg slokner på sofaen rett etter at snupp sovner på rommet =P

Og med 8 uker til termin så begynner det å haste litt å få orden på leggerutiner synes jeg!!

Skrevet

Gutten min har akkurat fylt 2 år. Han legges kl. 19 og da sover han til 06.30-07.30, han sover halvannen time på dagen fra kl. 12 til 13.30.

Skrevet

Jenta vår er nå 2 år og 8 mnd, og har nettopp sluttet med luren på dagtid. Hun legger seg i 19.30 tiden på kvelden og våkner litt over 7 på morningen. Det har hun gjort hele tiden.... og for noen uker siden så begynte å hun å ikke ville legge seg til duppen sin på dagtid,så nå har vi kuttet ut den, hun sovner av og til i bilen på vei hjem fra barnehagen og sover i 10 min da. Natte søvnen er den samme som den har vært hele tiden.

Skrevet

Jenta vår på 27 mnd sover ca 1 time midt på dagen, og så legger vi henne ca 1930, men hun sovner sjelden før åtte. Da sover hun til 0600 - 0630. Eldstedatteren min var også sånn på denne alderen, det er først nå som hun er snart 4,5 at hun har begynt å dra seg til over sju. Virker som de fleste barn synes klokka seks er et fint tidspunkt å stå opp på!

Skrevet

Heia, har en gutt på snart 2 år. Legger seg senest kl.19 om kvelden og våkner 07-07.30. Sover fortsatt dupp på dagen, fra halv 12 til halv to-halv tre. Til oss er det sånn at hvis han ikke sover godt på dagen så sover han dårlig på natten og våkner tidligere. Søvnbehovet til disse små er forskjellig, men min erfaring er ihvertfall at hvis de er overtrøtte har de svært vanskelig for å sovne og sover mye dårligere. Du får prøve deg fram hva som blir rett for ditt lillegull.

Skrevet

Jenta mi legger seg mellom 19.30 og 20.00 og sover til ca 07.30 - 08.00. Sover ingenting på dagtid lenger, for da kan jeg bare glemme å få henne til køys før rundt 22 eller senere (!!) så det har vi kutta ut.

Skrevet

Min gutt er 2 år og 3 mnd. Han legger seg ca kl 20.00-20.30 og sovner som regel ganske raskt. Han står opp mellom kl 07.00-08.00. Han sover fortsatt ca 1-2 timer på dagen, fra kl 12.00-14.00 omtrent.

Har ikke så mange råd å komme med... Desverre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...