Muffemor og lille Ida <3 Skrevet 7. mai 2008 #1 Skrevet 7. mai 2008 Hei, Jeg har foranliggende morkake og er i uke 32. Har hatt det hele tiden, men så hørte jeg av en venninne at det kunne være farlig og at hvis den ikke flytter seg så risikerer jeg keisersnitt... Hva er riktig? Er det farlig? Takk for svar :-)
M*A*S*H* Skrevet 7. mai 2008 #2 Skrevet 7. mai 2008 Folk sier mye rart - særlig venninner:-( Foranliggende morkake - som ligger FORAN på magen så man kjenner liv kanskje litt seinere enn andre - helt ufarlig. Foranliggende morkake som ligger foran MORMUNNEN kan føre til keisersnitt, ja - men det er en helt annen historie. Hvis du hadde fått påvist dette under vanlig ul uke 18 ville du blitt henvist til sjekk seinere i svangerskapet for å sjekke om den "krabbet" seg oppover, noe den ofte gjør når alt vokser inni der.
Dojamor Skrevet 7. mai 2008 #3 Skrevet 7. mai 2008 Hei! Hvorvidt dette betyr keisersnitt eller ikke, kommer an på om du har morkaka lavt nede eller ikke. Det er veldig mange som har forliggende morkake, da det betyr at morkaka ligger på fremveggen i livmora. Jeg har hatt det i begge mine svangerskap, og dette innebærer ingen "risiko" i det hele tatt:-) Men dersom man har forANliggende morkake, så betyr det at morkaka i tillegg ligger langt nede...og kanskje foran mormunnen (dekker utgangen). I sånne tilfeller pleier det som regel å bli foretatt keisersnitt, for at man ikke skal utsette barnet eller seg selv for fare for store blødninger. MEN...dette ville nok jordmor ha undersøkt nærmere, og de ville jo sagt noe om dette på ordinær UL. De som er "i faresonen" blir som regel fulgt opp med en ekstra UL uti svangerskapet, for å se om morkaka har trekt seg oppover. Det gjør den nemlig i de fleste tilfeller:-) Det er sikkert ikke noen fare for keisersnitt med deg, siden du ikke har fått noe indikasjon på det underveis. Men dersom du er usikker på dette, så kan du jo ta en telefon til de som utførte ordinær UL eller jordmora di:-) Det skader jo ikke å dobbeltsjekke:-)) Lykke til med resten av denne fantastiske tiden vi har igjen! :-))
Krusemynthe Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 Som de andre skriver; foranliggende betyr at den ligger på fremre "vegg", og har i praksis ikke betydning for en vaginal fødsel. For de av oss som allikevel skal ha ks betyr det bare at kirurgen vet hvor h*n ikke bør skjære.... Framforliggende morkake på den annen side, betyr at morkaken ligger framfor fødselskanalen - og fortsetter den med det ender det med ks. Men... ..svangerskapet er langt, og hvis du hadde framforliggende morkake, ville oppfølgingen vært en annen. De ville sjekket om den (som andre også skriver) fortsatt lå foran fødselskanalen, eller om den har fulgt med oppover på magen, etterhvert som livmoren vokser. Dette var i hvertfall forklaringen jeg fikk på UL.
lilleeli Skrevet 7. mai 2008 #5 Skrevet 7. mai 2008 Mi ligg foran. Og i tillegg lå den langt ned ved ordinær ultralyd i uke 18. Derfor satt dem mæ med en gang opp på ny ultralyd i uke 32 for å se om den hadde "vokst" oppover sammen med livmora, nåkka som e veldi vanli. UL viste at det hadde den, så ingen fare førr blokkade tell fødsel =) Du hadde også blitt fulgt opp om det va sjanse førr at den kunne stenge førr naturlig fødsel. Så ikkje bekymre dæ =) Og lykke tell i juli =) Mi e nok rett "rundt hjørnet" no trur æ =)
*Super*Mamman* Skrevet 7. mai 2008 #6 Skrevet 7. mai 2008 Heisann.. FORANliggende morkake fører ikke til keisersnitt, men det gjør FORliggende morkake.. Da ligger den delvis eller helt foran fødekanalen.. Heter nesten det samme, så er mange som blander sammen disse... Så om du har FORANliggende morkake kan du ta det helt med ro..
En snupp - og en knert i magen Skrevet 7. mai 2008 #7 Skrevet 7. mai 2008 Det er forskjelling på FORANliggende - at morkaken ligger på fremre del av magen og FORliggende - at den ligger lavt og dekker mormunnen. Det er forliggende som er farlig, så det går nok bra Hvis de hadde sett en forliggende morkake på ordinær UL ville du blitt kalt inn en ny nærmere fødselen for å se om den hadde flyttet seg. Det går helt sikkert fint
Muffemor og lille Ida <3 Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 7. mai 2008 Tusen takk alle sammen :-) Da fikk jeg klarhet i det. Lærer noe nytt hele tiden gitt. Spennende tid dette her. Lykke til alle sammen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå