Gå til innhold

Dette er visst et ukjent fenomen

Anbefalte innlegg

Skrevet

på småtroll 0-1, for jeg har spurt flere ganger, men ingen svar.

Saken: Datteren min på snart 9 mndr har lenge spist fast føde med stor apetitt, men den siste uken har hun konsekvent begynt å "frese" ut maten hver gang hun får en skje i munnen. Så vidt vi får i henne noen skjeer. Flaske med melk, vann eller (usukret) babyjuice går derimot unna uten protester.

Etter nøye observasjoner ser jeg dette skjer selv om hun er sulten, og selv om hun i hvert fall tidligere har vært veldig glad i maten som serveres. Har tenkt at hun kanskje er matlei, og introdusert nye ting som brød med pålegg, etc. Det er spennende helt i begynnelsen, men så begynner fresingen igjen. Veldig frustrerende!

Hun har vært forkjølet, men det virker som om hals og ører er ok. I dag er hun ikke snørrete, men freser likevel.

Noen som har vært borti lignende? I tilfelle: Vær så snill og svar meg, jeg blir snart sprø her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si at vi har prøvd alt fra å si NEI, med alvorlig ansikt til å ta henne bort fra matbordet og situasjonen for hvert fres, berømt henne når hun spiser bittelitt uten å frese, osv. Men ingenting ser ut til å hjelpe.

Trenger desperat råd.

Skrevet

Altså barnet spiser når det blir sultent nok- så jeg tror bare du skal fortsette som du gjør- gi mat til faste tider, gi konsekvenser om hun ikke hører eller bare freser (ta bort maten, sett henne i sengen e.l) og når hun er sulten nok så tar hun til takke med hva som helst.

Jeg leste om eller overhørte en slik type samtale tidligere og da sa helsesøsteren dette også (men kan ikke huske hvor jeg har lest eller hørt dette...:( )

Skrevet

Vi var også gjennom en sånn periode med vår jente. Tror ikke det er så mye å gjøre med det, annet enn å vente på at hun finner ut selv at hun ikke skal spise slik. Det tok faktisk flere måneder før hun her sluttet!

Skrevet

hvis hun freser, prøv å ta hhenne ut av situasjonen, som feks å ta henne ut av stolen og ned på gulvet, selv om hun er sulten.. ikke gi henne oppmerksomhet på fresinga i det hele tatt.. bare løft henne ned, ute å se henne i øya.

Prøv igjen med å sette henne til bords etter kanskje 5-10 min, avhengig hvor sulten hun er.. gi henne heller ikke flske imellom, for da lærer hun at hun får forsterkning/oppmerksomhet uasnett..

prøv igjen, til hun legger dette fra seg.

Barn lærer seg fort hvilket "språk" som fører til visse handlinger hos foreldre..

lykke til

Skrevet

Tusen takk for vettuge svar alle sammen : )

Skrevet

Kan det kanskje være tenner som gjør vondt i munnen hennes?

Her så har riktignok snuppa ikke frest maten avgårde :-) men har virkelig hatt matnekt i perioder hvor tenner har stått på som værst....

Lykke til :-)

Skrevet

Enig med hun over, at det er muligheter for at det har sammenheng med tenner. Vår gutt har også problemer med å spise når han har fått tenner. Han har spytta ut maten etter å ha tygget litt på den, selv om han har vært sulten. Brød og andre ting som krever litt tygging har vært spesielt vanskelig. I disse periodene har vi prøvd å gi han mat som glir lett ned, og ellers bare akseptert at han spiser litt mindre akkurat når han får tenner.

Men, klart det kan være andre årsaker til at hun ikke vil spise...

Skrevet

Hun har ikke fått tenner ennå, men det er jo stor sjanse for at noe er på gang.

Og hun freser ut all mat, også den som glir lett ned. Men når jeg tenker meg om, har jeg hørt at tenner i anmarsj kan gi matnekt. Er vel bare å bevare fatningen og se det an. Takk for at dere deler erfaringer!

Skrevet

Jenta vår spyttet ut omtrent all mat i ca.1,5 mnd. til fortennene var kommet ut. Jeg var rimelig fortvilet en stund, men hun gikk ikke ned i vekt likevel og det var helt tydelig tannfrembruddet som hadde skylden, for etter at de var ute spiser hun mer normalt igjen.

Skrevet

noe som også kan gi matnekt er forstoppelse... ville vært litt obs på mengde avføring, om den er hard ol.

Skrevet

For guds skyld, ikke gjør som anonym 09:33 7.05.2008 sier, å sette henne i sengen som en konsekvens, da blir sengen en straff, og ikke et kosested....og du kan få problemer med legging.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...