Gå til innhold

Strandtur med barnehagen... redningsvest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Junior på 3 år skal på tur til stranda med barnehagen i morgen. Det er i tillegg en avdeling til som skal dra sammen med dem. Dvs at de blir ca 35 barn tilsammen!!!

Er jeg hysterisk om jeg sender med ham redningsvest????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil ikke si at du er hysterisk....Jeg hadde nok sendt redningsvest....

Skrevet

hallo!!

Nei absolutt ikke hysterisk av den grunn... barnehagen i seg selv burde jo hatt vester til alle barna, med hensyn til det ansvaret barnehage personellet har tatt på seg ved å dra til fjæra.. .

jobber selv i bhg, og når vi har vært i fjæra må jeg ærlig innrømme at vi ikke har vester til barna.. Men vi har noen foreldre som sender med.. vi har da bare 8 barn på tre voksene så er ikke mange, men når uhellet er ute så er det kjipte å sitte på ansvaret.. :)

Skrevet

Uff ja. Har jo aldri hørt om uheldige episoder i barnehagen, men TENK om .... Og skulle det da være gullet mitt som skulle blir utsatt for noe, ville jeg jo ALDRI tilgitt meg selv.

Så da får de ansatte i barnehagen bare synes hva de vil om meg tror jeg...

Tar nok med redningsvesten jeg...

Skrevet

Send med, og lat som om det er en selvfølge- det burde det være.

Skrevet

ville nok tatt med en vest, bare i tilfelle barnehagen ikke har.

jobber selv i barnehage, tror ikke vi har redningsvester,, er ganske nyoppstartet...

synest det var litt mye med 35 barn.. hvor mange vokse blir de?

Skrevet

Vet ikke helt hvor mange voksne, men det er storbarnsavdelinger begge to, så maks 6 voksne tilsammen tenker jeg..

Jeg syns også det var litt voldsomt at begge avdelingene skulle gå samtidig.

De er ganske kjappe disse småtrolla, og kan lett snike seg unna i et uoppmerksomt øyeblikk.

Skrevet

Rart det ikke står noe om at dere skal ha med. Når vi skulle på stranda med bhg, var det ikke snakk om å dra uten redningsvest, selv når vi dro på stranda på vinteren for å plukke skjell. Det er jo et møst at alle skal ha på det syns nå jeg.

Skrevet

JEg hadde sendt med redningsvest. Jobber i bhg, men jeg vet ikke hva man er pålagt. Men når jeg var liten var vi ofte på hytta i nærheten av vann, da var det en selvfølge med vest. Syns det burde væra det jeg da... Er liten investering i no verdifult...

Skrevet

jeg jobber som førskole lærer i barnehage. Jeg har fått beskjed om at det ikke er lov å ta barn med til sjø/vann uten redningsvest. Barnehagen er også pålagt at en av dem som er med har godkjent livredningskurs. Vet ikke om dette er stander over alt, men vi har fått brev fra kommune at det er pålagt.

Ang hvor mange barn pr voksen som er lov ved sjø finnes det ingen regler. Bare en norm som er vanlig å følge. Den husker jeg ikke helt i hodet mitt akkurat nå.

I min barnehage gir vi brev til foreldrene om at vi skal til sjø/vann og ber dem ta med seg redningsvest den dagen. Barnehagen har også noen i tilfelle noen skulle glemme eller ikke ha. Jeg hadde ALDRI som ansatt i barnehage tatt med barne til sjø/vann uten redningsvest!!!!!!!!!!!!

en ting er som mor som sommeren for å bade det er noe helt annet når en har ansvaret for sine egene barn i forhold til når en har ansvaret for flere barn på en gang

Skrevet

ble litt rotete på slutten der... men du skjønner sikkert hva jeg mener.

Skrevet

Jeg ville tatt med vesten.

Har selv en gutt på nesten 2 år som elsker vann! Bare han ser en vanndam roper han "bade". Og han bader stort sett hver dag i vanndammer i barnehagen...

Hadde det ikke vært for at vi var så obs på det hadde han nok allerede hoppet fra ulike brygger eller sprunget rett i vannet ved flere anledninger allerede i år.

Barn har også veldig godt av å lære litt sjøvett. Synes også det virket litt lite med bare 6 voksne - som skal ha styr på 6 barn hver...

Jeg hadde i hvert fall ikke reist på stranda med 6 barn mellom 3 og 6 år alene.

Skrevet

Har nettopp vært på kurs gjennom barnehagen, og det er faktisk ikke lov av barnehagen å ta med barna til vann uten redningsvest!

En av de ansatte som følger må også ha livredningskurs.

Skrevet

MÅ de ikke ha redningsvest alle sammen da?

jeg er helt enig med deg, hadde aldri sendt jenta mi på sånn tur uten redningsvest!

Skrevet

Her er en tankevekker til dere som mener barn MÅ ha redningsvest i fjæra:

I barnehagen der min sønn gikk før, så hadde de ALLTID på barna redningsvest i fjæra.

Det ble det fort slutt med da et av barna datt på noen glatte stener, og havnet med ansiktet ned i vannet. Pga redningsvensten fikk han ikke støttet seg opp med hendene selv, og ble liggende å sprelle med ansiktet i vannet en stund før de fikk ham opp! Det gikk heldigvis bra.

Nå bruker de ALDRI redningsvest i fjæra, men selvfølgelig om de er ved dypt vann, som på en pir eller i båt, bruker de redningsvest.

Skrevet

Ja, nå har jeg (den "hysteriske" mamman) levert junior i barnehagen medbragt redningsvest.

De sa at de ikke skulle være helt nede ved vannkanten ,men sitte på en gressplen litt ovenfor selve stranda.

Jeg sa de uansett fikk ta på ham redningsvesten jeg da.

De små kan jo fort stikke en liten tur på egenhånd.

Spurte også hvor mange voksne som skulle være med, og da sa hun 5.

Syns det er for lite for to avdelinger jeg da. ( ca. 35 barn)

Ja ja... de sitter vel og ler av meg nå da, men det får så være. Sønnen min vil i alle fall overleve turen... He he he :o)

Skrevet

Det går helt sikkert bra med sønnen din! :)

Tenkte jeg bare skulle gi den andre versjonen av det å bruke redningsvest i fjæra enn den alle de andre kom med her.

Var ikke meningen å skremme noen, men det har faktisk skjedd.

Skrevet

jobber selv i barnehage som er en del ved stranda.

alle barna må ha vest , det er også regler på at de ansatte skal ha livredningskurs tatt i basseng eller sjø. om ingen ansatte har dette har de ikke lov til å ta med seg barna til vannet

Skrevet

Reglene er som følger:

Skal man ha barn på brygge eller i båt, skal en voksen pr. 15 barn (over 3 år) ha godkjent livredningskurs med dykk til 4 meters dybde. Redningsvest er påbudt.

Skal man ha barn i vannet på grunna, skal en voksen pr. 8 barn (over 3 år) ha godkjent livredningskurs med dykk ned til 2 meters dybde. Rednigsvest er påbudt.

Skal man kun ha barna på land ved sjøen, er det ikke påbudt med redningsvest. Man må allikevel ha rutiner for hvor voksne og barn skal befinne seg. En voksen bør patruljere ved vannet, for å sikre at barna ikke går uti. Man MÅ være 3 voksne på barnegruppen sin, dvs ved 1800 % barnegruppe. 1 voksen pr. 3 barn under 3 år, 1 voksen pr 6 barn over 3 år..

Skrevet

jeg syns det var kjempefint av deg og ha med redningsvest til barnet ditt!

Jeg tror jammen noen foreldre kanskje fikk en tankevekker også?

Og evt barnehagen.

35 unger er mange på strandtur, det kan være en unge som bare går og går og ops i vannet. Det er drit skummelt. Kan jo også skje at man ikke har et øye på et barn i 25 sekunder og da kan det være gjort.

Jobber selv i barnehage på småbarn- vi har kun signalgulevester på ungene, er max 9 barn på tre voksene, men alikevel setter jeg helst unga i vogna når vi er ved vannkanten...

minst en voksen skal ha svømmeknappen og livreddingskurs før man har lov til og ha med barn til vann...

Skrevet

Jobber i bhg også. Synes 35 barn på 5 voksne var lite! Vi var på stranda i fjor med ungene i ferieavviklingen. Hadde med oss 12 unger og i tillegg til grunnbemanningen på 3 voksne hadde vi med 4 foreldre. Hadde ingen intensjon om at ungene skulle gå i vannet, men ettersom både jeg og min ene assistent, pluss to av mammaene hadde livredningskurs lot vi dem få lov uten vest. Alle voksene stod med 1 meters mellomrom i vannkanten og hadde oppsyn på en gruppe barn. Ingen fikk gå lenger ut enn til knærne. Det var en super varm dag, og det var ingen fare den dagen. Er nesten verre når en mor drar alene på stranda med 3 unger og ligger og leser... Men 35 unger, jeg hadde definitivt sendt med vest og som ansatt hadde jeg ikke ledd av deg som tok valget heller. Synes du valgte helt riktig:-)

Skrevet

Puhhh.. ut fra svarene deres føler jeg meg ikke fullt så hysterisk lenger.

Takk for alle svar!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...