Gå til innhold

HJELP, får ikke bort kulen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brystbetennelse og har fått antibiotika hos legen, men kulen forsvinner jo ikke av å ta antibiotika.

Ammer så mye det lar seg gjøre, men babyen er 9 mnd og rimelig vrang med puppen, ammer bare morgen og kveld. Skjønner ikke helt hvordan jeg har fått betennelse i utg. punktet men...

Dusjer og masserer/melker 2 ganger om dagen. Pumper meg midt på dagen og før jeg legger meg, håndmelker etter pumpinga. Tar 4-5 lecitintabeletter (de på 1300 mg) om dagen. Bruker ikke bh med spiler.

Hva mer kan jeg gjøre? det er vondt og blir ikke bedre. Legen sa jeg måtte komme tilbake om det ikke blir bedre snart... men vil jo ikke operere heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du forsøkt nesespray (Syntocinon) for å få ekstra fart på melka?

Jeg har vært mye plaget med tette melkeganger, og dette har hjulpet for meg.

Legg varme kluter/varmepute på brystet en god stund før amming, ta nesespray og legg så til barnet når du kjenner at utdrivningsrefleksen kommer. Av og til har det tatt opp til et par døgn før jeg har klart å åpne melkegangene, men det har alltid ordnet seg til slutt.

Amm/pump ofte. Helst også om natten.

Håper du får has på kulen. Lykke til.

Skrevet

Høres ut som om du har prøvd alt! Antibiotikaen kan hjelpe fordi den gjør at området rundt ikke blir så håvent. I tillegg til å stryke/massere over kulen, kan du prøve å "spasere tur" over med fingertuppene. Har du forresten prøvd cottermans grep før ammingen/melkingen?

Du kan også prøve å amme i en stilling der barnet har haken der kulen er, eller i alle fall på den siden kulen er. Ikke så lett, men det er mulig. Kanskje du kan få hjelp av pappaen? Vi prøvde det- hadde babyen liggene på magen oppå meg.

Skrevet

Hei,

Jeg har hatt brystbetennelse og brystabcess. Abcess er en verkebyll.

Legen mente først det "bare" var tette melkeganger, men det var altså feil. Kulen var hardere enn tette melkeganger og den var til slutt ca 1cm i diameter og 3cm lang. Det var gule stafliokokker som hadde "party" der inne. Riktig antiobiotika er viktig, den jeg fikk het Diclocil, legen bør ta melkeprøve for å sjekke bakterietype.

Jeg fikk tømt verkebyllen på Ullevål, de var kjempeflinke. De bruker ultralyd og stikker deretter inn en liten nål og suger ut de slemme bakteriene.

Det er ikke sikkert at du har dette, men det er mange allmennleger som stiller feil diagnose, skjedde både en i min barselgruppe samt meg selv.

Skrevet

heisann! er her og kikker litt, for gruer meg til ny ammeperiode, da vi hadde masse problemer med amminga. hadde også samme diagnose som hafnium her, da eldstemann var baby! kjempeviktig med RIKTIG antibiotika. noe som almennleger ofte ikke vet nok om. hadde svær kul i brystet som både helsesøster og lege sa at jeg måtte massere ut. men dette er ikke mulig om man har gule stafilykokker. husker jeg gikk på antibiotikakur nr 3 før jeg merket noe bedring. ingen som sa noe om at jeg burde fått tatt en bakterieprøve før etter 2 uker. var kjempevondt. unner ingen det samme.

jeg hadde sprukken brystvorte på dette brystet, noe som sannsynligvis var inngangsporten for disse bakteriene..

masse lykke til!

Skrevet

Hei jenta mi!

Jeg håper at legen lot deg gi melkeprøve før antibiotikaen. for ofte er det slik at du ikke får de samme bakteriene for spedbarn og store barn. Kom deg tilbake til legen og få ordentlig behandling! Operasjonen for abcess er mindre dramatisk enn du forestiller deg!

Skrevet

Det er ikke vanlig lenger med operasjon for abcess, som jeg skrev så bruker de ultralyd på Ullevål for å lokalisere stedet og stikker deretter inn en liten nål og suger ut de slemme bakteriene. Jeg var inne i ca 15 minutter, og kom tilbake for tømming 2 ganger til, samt en sluttsjekk.

Veldig fornøyd med behandlingen jeg fikk.

Grudde meg masse på forhånd, men for min del gjorde det ikke så veldig vondt å få ut bakteriene, var en vanvittig lettelse å være kvitt det! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...