Gå til innhold

Hvilken sovestilling er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sover utrolig dårlig om nettene for tiden. Finner liksom ingen stilling lenger som er god (og jeg er ikke sååå stor, er i 29. uke...). Jeg liker best å sove på ryggen, men mener å ha lest et sted at det ikke er så lurt, fordi babyen da kan legge hovedpulsåren i klem...mener å huske at det kunne gi babyen oksygenmangel.. Derfor tør jeg ikke ligge på ryggen lengre.. Prøver å støtte opp med pute under magen, mellom føttene ++. Noen andre gode sovetips? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er overhode ingen ekspert på dette, men mener å huske at det er din egen hovedpulsåre som kommer i klem, og ikke babyens? Dvs at det ikke er farlig for babyen at du ligger på ryggen, men det blir veldig ubehagelig for deg hvis den blir klemt... Jeg ligger på siden, har lest at det er best å ligge på venstresiden, da får alt best plass inni der.. :) Og så har jeg pute mellom knærne, og halvveis under/bak ryggen for å støtte opp.. Av og til under magen/ foran også. Hjelper, men ganske strevsomt å snu seg. Og det gjør man jo. Sikkert 100 ganger hver natt.. Lykke til!

Skrevet

Når det gjelder denne hovedpulsåra, fikk jeg beskjed fra jordmor om ikke å sove på ryggen etter uke 30. De vet ikke sikkert hvordan det påvirker babyen om hovedpulsåra kommer i klem, men dersom det er med på å hindre mors blodtilførsel er det naturlig å tenke at det også kan påvirke barnet.

Har forøvrig ingen gode tips til sovestilling, sliter veldig med det selv og ser bare frem til å få gutten på utsiden av magen. Er 38 + 2, så det kan jo skje når som helst :)

Skrevet

fikk et godt tips av en venninne...hun rullet en ekstra dyne til en pølse, la litt mellom beina (samme funksjon som pute) og resten holdt hon rundt som om d var en bamse, la litt under magen for å avlaste den litt...tenkte eg skulle prøve d:-)

Skrevet

hmmm, legen min sa at jeg bare kunne ligge på ryggen så lenge jeg synes d var behagelig... er i uke 28 nå, får vondt i hoftene av å ligge for lenge på siden, så ender opp på ryggen iløpet av natten... jeg legger puter mellom knær og ankler for å avlaste bekkenet når jeg legger meg. uff, hvordan skal jeg sove da når jeg ikke kan ligge på ryggen heller? Sittende? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...