Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som er litt over 3 år. Han ble født 5 uker for tiden, men bortsett fra det første smilet som kom litt sent så har han aldri hengt etter.. gikk også før han ble 1..

Men språket.. syns det går så tregt jeg.. I fjor var han jo på to årskontrollen og besto den med glans.. for han gjentar alle ordene vi ber han si...

Fargene lærte han også i fjor.. ikke bare de vanlige, men også grå, orange, rosa og slike farger også..

Men samtaler.. det kommer ikke igang.. prøver å spørre hva han har gjordt i barnehagen og snakke med han, men han vil ikke.. ofte får jeg bare et hyl som svar..

Vet ikke om det betyr at han ikke vil prate eller at han rett å slett ikke klarer å utrykke seg..

slike hyl er jo ofte et frustrasjonstegn..

Hvordan er deres barn på dette området?

(han går i barnehage, men på småbarnsavd så jeg har egentlig ingen å sammenligne han med siden han er størst på avd.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei jente som bi fire år i sluttn å juli! født 4 uka før tia. Ho har prata masse før ho bei tre år, (kan ha nå me at mora e så kakklat ;) ) men når æ spør ho ka ho har gjort i barnehagen så si ho ofte veit ikke... må spør masse før æ får ut a ho ka ho har gjort. Så kan ha nå me at di ofte kun huska det siste di har gjort... resten må hentes frem, om du skjønna ka æ mein?

Men trur ikke du skal bekymmer dæ, pratainga kommer den :D Bærre læs masse tel han og prat me han, prøv å spør vældi konkret som : har du leka i sandkassa i dag etc.

E du vældi i tvil, reng helsestasjonen! Klem

Skrevet

Vår er født 3 uker før tiden, men han har alltid ligget godt an språklig.

Han satte greit sammen ord da han var 14-15 mnd. og begynte å fortelle ting.

Han er 3 år nå og forteller lange historier, både ting som har skjedd i bhg. ol. (som han har opplevd). og "eventyr" og historier som han finner på selv.

Er dere flinke å fortelle han og hverandre hva dere har gjort og å finne på historier selv?

Skrevet

Dette begynte han med gradvis mellom 18 mnd og 2 år.

Men vi snakker mye, heeele tiden her hos oss omtrent.

Vi spør mye spørsmål.

Og vi lager våre egne historier om kvelden når vi har lest bøker, før han skal sove.

Vi leser mye og hører mye på lydbøker.

Skrevet

Det høres frustrerende ut! Vår snakker mye - men er mest interessert i å spørre om ting. I forhold til å snakke om hva vi har gjort - så pleier vi å fortelle hva vi har gjort på jobb osv, og så spørre han. Det kan kanskje gjøre det lettere for ham å fortelle... vet ikke. Vet at mange strever med å svare på "hva har du gjort i dag?" type spørsmål....

Skrevet

Vi snakker om ting som opptar henne: Hva lekehunden spiser, hvor suttekluten liker å sove, hva som er yndlingsfargen hennes (blå), hvem hun er glad i, hva dukkene holder på med, og hvorfor.

Spørsmål om hva hun har gjort i barnehagen, selv om hun trives der, blir sjelden besvart, ikke engang den dagen de hadde to flaskelam på besøk som hun fikk lov til å mate og holde.

Spesifikke spørsmål virker bra her, men jeg prøver å unngå ja/nei-spørsmål, så hun blir oppmuntret til å uttrykke seg med flere ord. Jeg ble litt overrasket en dag da jeg visste de hadde hatt en kinesisk dame på besøk som fortalte dem om Kina. Jeg kom ikke på noe spesielt, så jeg bare spurte om hun hadde lært noe interessant om Kina. Hun kom faktisk med en lengre beskrivelse av en slags motorsykkel med "telt" (tak) over som en mann kjørte og en dame og en liten jente satt baki.

Men et så utførlig svar på et så generelt spørsmål hører til sjeldenhetene.

Skrevet

Har du prøvd å sitte/ligge med han på gulvet å leke med f.eks. lego og pratet om det dere leker?

Eller spille spill?

Om ikke det bedrer seg kan du jo ta det opp med de i bhg. og på helsestasjonen.

• 4 uker senere...
Skrevet

Jenta vår har skravlet i ett sett fra hun var nesten 2. hun fører lange samtaler og forteller og forteller:) Skikkelig artig.

Hun snakker omtrent konstant hele tiden. Stiller masse spørsmål, lurer på alt mellom himmel og jord, synger masse sanger (noen ganger virker det som om vi lever midt i en musical, da alt skal synges), regler, rimord. Vi blir ofte overrasket over hvor mange sanger og regler hun kan. For ikke å snakke om alle bøkene hun kan utenatt. Hun er veldig ivrig på skriving, tegning etc.

Hun blir 4 på slutten av sommeren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...