anonym dib'er Skrevet 6. mai 2008 #1 Skrevet 6. mai 2008 Jeg er på rehabiliteringspenger pga depresjon. Har tenkt å søke yrkesrettet attføring når jeg blir bra, for jeg kan ikke drive med det jeg er utdannet til, da depresjonen er knyttet en del opp til det. Hadde håpet jeg skulle bli bra til høsten, men ser ikke sånn ut :-( Hvis jeg f.eks. føler meg bra i november eller noe sånt og da søker om yrkesrettet attføring, får jeg beholde rehabiliteringspengene i perioden fram til de har behandlet søknaden? - Og enda viktigere, siden skoler jo ikke starter før i august, får jeg beholde rehabiliteringspengene fram til august eller begynne med attføringspenger med en gang, selv om tiltaket ikke starter enda? Blir jo veldig mange måneder uten penger, da, hvis man ikke får rehab/attføring... Eller er det slik at de rett og slett ikke innvilger attføring høgskole/universitet når man søker på feil tidspunkt, at man da får et eller annet kort kurs som starter da eller jobbtrening eller noe sånt? (Det er studere jeg vil...) Håper noen vet! :-)
anonym dib'er Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #2 Skrevet 6. mai 2008 Noen må vel vite noe her, vel? Dytt!!!!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 6. mai 2008 #4 Skrevet 6. mai 2008 Jeg ville anbefalt deg og søke på skole nå ,Man beholder rehab penger ,mens man venter på attføring .Og man får attføring uten at det ligger et tiltak /plan der.Det kommer etterpå.
anonym dib'er Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. mai 2008 Ja, jeg har søkt, i tilfelle jeg skulle bli frisk til høsten. Problemet er at jeg tror ikke jeg blir frisk til august, da jeg ikke har blitt noe bedre enda, og pyskologen anslår at det vil ta et til to år for meg å bli frisk. (Er et år i november siden jeg ble sykemeldt). Høres ut som om du har greie på dette: Kan man da altså beholde rehabiliteringspenger fra november (hvis jeg er blitt frisk da, og kan søke) helt til skolestart i august og da gå over på attføring? Siden de innvilger attføring først, og tiltaket kommer etterpå, som du skrev, vil de innvilge en høyskole/universitetsutdanning når det er såpass mange mnd å vente før man kan starte, hvis det er det man er motivert for? Er det vanskelig å få innvilget f.eks. tre år attføring til å ta en høyskole/universitetsutdanning? (har fire år høyere utdanning fra før, men kan som sagt ikke jobbe innen det feltet, da det forsterker depresjonen min).
Herlige barn har jeg fått Skrevet 6. mai 2008 #7 Skrevet 6. mai 2008 man får alltid beholde rehab pengene til attføring er innvilget. Du bør komme deg til nav og avtale et basismøte mellom din fastlege, nav trygd og nav arbeid og evnt psykolog, det blir dere enige om den videre fremdriften i din plan. Selve attføringsplanen utarbeides mellom deg og nav arbeid og du må stå tilmeldt som arbeidsøker mens du venter på attføring og under selve attføringen, du blir ikke kontaktet om tilbud om jobb mens du er under attføring altså! Søknad til høyskole/universitet må du sende inn selv, de søker ikke på vegne av deg altså.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 6. mai 2008 #8 Skrevet 6. mai 2008 Det burde ikke være noe problem for deg ,vist legen og psykologen din anbefaler dette.Men det lønner seg og komme forbredt til møte å ha en plan og si at dette er det jeg vil og hvorfor du vil det. Jeg er under attføring nå.fikk innvilet 6 år og skal begynne og studere deltid til høsten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå