Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rødstrømpen - hvordan har du tenkt å gjøre det med etternavn da? Er eneste svaret at manne skal gi fra seg sitt navn som han har hatt i 20-30 år? Er det ene mer rettferdig enn det andre? Vi venter med å bytte etternavn ti vi får barn - fordi det er pes å bytte pass, bankkort etc. Føler vi har nok annet å styre med frem mot bryllupet. Men vi har diskutert etternavn og er vel delvis enige om å ta hverandres, med bindestrek - vi har begge sjeldne etternavn, hans er det færre enn 200 som har. Men - da ender jeg opp med fire navn alla Linn Marie Olsen-Stokkeland ;-) Enig i at det ikke er en ultimat løsning og kommer nok til å ende opp med å si Linn Olsen-Stokkeland... Men, ingenting avgjort enda.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Niks. Alle jeg kjenner som har giftet seg har tatt mannens navn, eller de har begges - og de er jurister, ingeniører, styrmann, ergoterapaut og geolog og biolog blant annet :-)

Skrevet

Jeg ser absolutt ingen grunn til at man skal ha samme etternavn...Jeg og mannen har selvsagt beholdt våre egne etternavn da vi gifta oss, og vi avtalte at dersom vi fikk ei jente skulle hun få mitt etternavn, og ble det en gutt skulle han få min manns etternavn..Kjempelett!

Skrevet

He he, har forsøkt meg på samme avtale som deg Rodstørmpe med tanke på fremtidige barn. Den gikk ikke igjennom, kan du si. Så eselv om jeg ikke kunne tenke meg å bytte navn når jeg giffter meg, ser det ut til at jeg må gi tapt med tanke på etternavnet til ungene. Søren!

Og til innleggeren over som antydet at det er mindre vanlig å bytte tternavn i kretser med høyere utdanning., så stemmer det riktig godt i vår vennekrets. Eneste unntaket er ei venninne som giftet seg inn i en gamle-penger-familie og som vel knapt hadde noe annet valg enn å bytte navn. I mine foreldres vennekrets er det også svært få som har byttet navn ved inngåelse av ekteskap, og for den generasjonen gjelder det nok ihvertfall at man i universitetsmiljøene så på det som et viktig prinsipp at man beholdt navnet sitt.

Skrevet

....og når det skal gå fort... Bær over med skrivefeilene mine over!!!

Skrevet

Det er faktisk dokumentert at det er mer vanlig å beholde etternavnet sitt i miljøer med høyere utdanning, står om det på SSB et sted - har lest det. Men - det behøver ikke bety at "alle" gjør det - man har det ofte med å følge strømmen i slike miljøer også, fordi det er det som er "riktig" innen et visst miljø. Vi er noen flokkdyr uansett hvilket utdanningsnivå vi har - tror ikke man skal gå rundt å tro noe annet... Selv har jeg over 7 års universitetutdanning og kommer ikke til å velge å beholde bare mitt eget navn. Har selv en onkel og tante som beholdt hvert sitt navn og hvor barna har begge foreldrenes. Det har rett og slett vært tungvindt og upraktisk med så mange ulike navn innen én familie. Bare en sånne enkel ting som å sende dem et postkort - må alltid skrive "Petter Nilsen m/fam., i stedet for "Fam. Nilsen". Og en annen ting - hva skjer når:

Kari Nilsen-Veum gifter seg med Ole Blix-Noreng? Hva skal de hete da? Noen navn må jo fjernes uansett.... Ikke vet jeg....

Skrevet

Jeg er helt enig med deg!

Skrevet

Jeg bytter navnet, og gleder meg masse til det! Da blir vi en "familie", jeg, ham og lille Sofie. Og forhåpentligvis flere barn etter hvert! For meg er det veldig symbolsk, i tillegg liker jeg etternavnet hans og barnet vårt har kun hans navn. Det hører med til historien at jeg har en bror med flere barn, så mitt familienavn dør ikke ut. Det blir rart å bytte navn, men etter et samboerskap på snart 11 år er jeg klar!

Og ps: Jeg er faktisk voldsomt rødstrømpe på en rekke områder :-)

Skrevet

Jeg skal ikke bytte etternavn, men sambo tar mitt. :-) og han er ingen tøffel!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...