Gjest Skrevet 6. mai 2008 #1 Skrevet 6. mai 2008 ....de har også egen vilje, personlighet og barn som slår trenger ikke å ha lært dette andre steder. Jeg kan ta min egen 2 1/2åring som eksempel. Hun hadde ei periode med slåing, lugging, biting og kloring. Hun går ikke i barnehage så hun har ikke "lært" det på et slikt sted heller. vi foreldre, besteforeldrene driver heller ikke å denger og lugger hverandre eller ungene vi heller. Har vært nøye med hva ungene får se på tv`n også. 1åringen "flyr" på søsknene når de tar noe hun har eller hvis det er noe hun vil ha som hun ikke får. Da kan hun bite, klaske etter dem med hendene og hyle og vræle av frustrasjon....så jeg er rimelgi sikker på at dette her er de fødd med ungene... Min jobb som mor er å gjøre alt jeg kan for å "plukke" det av dem, og da helst før barnehage start...det er jaggu ikke lett alltid. 2 1/2åringen har jeg lyktes med virker det som, siden hun sier nei og "kjefter" på søsteren når hun biter eller slår og har slutta ed å slå tilbake. Litt komisk å høre henne si: "Isse lov å bite!! Fyyyyyy!" :-))))) Virker som det begynner å synke inn! Og selvsagt er det barn som ikke slår eller biter også....
Gjest Skrevet 6. mai 2008 #2 Skrevet 6. mai 2008 Ja, det er lett å tro det nårman bare har hatt små babyer eller unger som knapt har vært utenfor huset ;-) Mine har veldig forskjellig temperament, og det blir i tillegg påvirket av trassalder etc.
Twintipp og himmelblå Skrevet 6. mai 2008 #3 Skrevet 6. mai 2008 Hææ?? Kan de ikke? Da må jeg si du har gjort en slett jobb! Min leirklump har jeg formet som et askebeger. Men, neida så... Virkeligheten kan bli brutal etterhvert vøtt! Det er ikke lenge de kun eter, bæser og gurgler rundt på gulvet:-p
Gjest Skrevet 6. mai 2008 #4 Skrevet 6. mai 2008 Huff ja.....da kommer fort realiteten som et slag i trynet på en... Har en på10år som virkelig har ei periode med trass nå... Er hormoner i utbrudd tror jeg....
Gjest Skrevet 6. mai 2008 #5 Skrevet 6. mai 2008 Jeg er enig med deg til et visst punkt Snuppa her i huset kom ut som et stabeist, hun har hatt en utrolig sterk personlighet helt fra hun var knøtta liten og noen ting er bare "henne". Men det er jo min oppgave som mamman henens å forme henne til å bli en ok person når hun vokser opp, plukke av henne uvanene og lære henne hva som er viktig her i livet osv.. Så på en måte former vi jo barna våres men personligheten kan vi nok ikke gjøre noe med nei. Tror nok det som oftest er foreldre som ikke har opplevd trass og gærne unger som kommer med sånne påstander Bare vent tenker jeg da, også ler jeg litt ondt hehehe..
Gjest Skrevet 6. mai 2008 #6 Skrevet 6. mai 2008 jeg mener at barna blir som vi lærer dem. mener også alle barn har det i seg, den slåingen. det er ikek noe som blir lært dem. men det er oss som må lære dem å ikke gjøre det. samme emd å kaste mat på gulvet. mini får ikke lov å slå. han slår, ja. men får ikek lov. å dette sier vi til han hver dag. når jeg bare ser han prøver seg, så blir det nei, så blir han rett å slett fjernet! han blir plassert i andre enden av stua, å der må han sitte. når han kommer tilbake, så slår han ikke. puh.. inntil neste gang da... og da er det det samme igjen.. å sånn går dagene.. å når mini kaster maten på gulvet, tar jeg maten bort, så får han bare en å en bit mat, som han putter i munnen. kaster han den på gulvet, så sier vi takk for maten. nå er det sikkert ikke noen som egentlig bryr seg om hva jeg gjør eller mener, men no har eg skrevet alt ned, så nå får det bare stå da...
sjokopops Skrevet 6. mai 2008 #7 Skrevet 6. mai 2008 Jeg er ikke helt enig med deg. Selvfølgelig er ikke barn "leirklumper", men at dem kan formes, og påvirkes av ytre faktorer som miljø, barnehage, venner, media tror jeg er naturlig. Alle er født med en egen vilje og personlighet som kan påvirkes og forandres etterhvert som barnet vokser av faktorer som er i deres oppvekstmiljø.
Gjest Skrevet 6. mai 2008 #8 Skrevet 6. mai 2008 Men det er jo sånn alle gjør... Min eldste har aldri slått. Gjør det meg bedre enn deg?
Gjest Skrevet 6. mai 2008 #9 Skrevet 6. mai 2008 JOda, men nå gjaldt det innelgget en unge på 2 1/2år, ikke 12 1/2....get the picture??? Selvsagt skal vi lære dem rett og galt. Det er jobben vår, men det har noe med at det ikke er så lett før de er i en viss alder.
Gjest Skrevet 6. mai 2008 #10 Skrevet 6. mai 2008 Ja, men les hva jeg skriver da, det er vår oppgave som foreldre. Men vi kan ikke forme dem som leirklumper, er mere "meilsing i stein" der steinens oppbygging i seg selv avgjør hvordan det endelige resultatet blir, gjør vi det rett så blir resultatet bra....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå