Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Eg e i uke 16 så har termin 25 oktober.

Har jobba som vikar i en barnehage siden august men har bare jobb fram til 31 juli. Dette er jo ikkje bra pga fødselspenger og at eg trur d vill bli trist å gå heime så lenge og bare vente på å føde :(

Så nå har eg søkt på en vikar stilling ett år til, og me e mange vikarer på jobb som har søkt. Vet eg har en sjanse det har dei i ledelsen sagt til meg, men eg har ikkje nevnt at eg e gravid får e redd får at di ikkje vill ansette meg då :(

Men d drar så sinnsygt ut med annsetelsen sko vært gjort får 3 uker siden (di som sakl ansette har d travelt er syke osv) og d blir vanskeligere og vanskeligere og sjule d. Har utsatt time hos jordmor får å unngå misstanke og prøve så godt eg kan å suge inn magen. ( som plutseli spratt ut i helga) Kjenne eg e så lei av alt, føle meg grusomme som sjule graviditeten men me har stort lån så eg trenge joi virkeli den jobben sjøl om eg nok bare kan jobbe 2 mnd til.

Håper på svar, kan ikkje snakke med någen om dette :(

Syns dokke eg e Grusomme ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg synes ikke du er grusom! Jeg gjorde det samme selv og det er bare sånn det fungerer i dagens samfunn! Joda, en skal ikke bli gjort forskjell på selv om en er gravid, men det er dessverre ikke alltid slik det fungerer! Jeg gikk i vikariat og søkte på fast stilling. Visste da at jeg var gravid, men ville ikke si noe før jeg fikk svar på søknaden. Jeg også visste at jeg var den som ville få stillingen pga ansinitet. Mulig jeg hadde fått den selv om jeg hadde fortalt om graviditeten, men ville ikke ta sjansen på det omvendte. Fikk stillingen, skrev under og gikk til sjefen neste dag og fortalte nyheten. Det gikk helt fint og det kom heldigvis ikke opp at jeg hadde visst om graviditeten en stund.. Jeg var vel i uke 14 da jeg fortalte det. Skjønner at det kan være ett problem etterhvert å holde det hemmelig. Jeg er også i uke 16+5 nå og min mage har pluttselig voks også:)

Lykke til med søknaden! Håper du får jobben og at de skynder seg med å fortelle deg det!

Skrevet

Selvfølgelig skal du søke på den vikarstillingen!! Får håpe du får svar snart om du får den. Så kan du slappe av. Ingen vet om /når en blir sykemeldt. Gravid eller ikke gravid.Du går inn i jobben med tanke på å jobbe; det skal ikke være noe å si at du skal ut i perm i okt. Men det kan jo være de prioriterer en annen dersom du sier at du er gravid.

Skrevet

Jeg har termin en uke før deg, og skjønner godt at du begynner å få vansker med å skjule graviditeten. Egentlig synes jeg det er godt gjort at du overhode har klart det - jeg ble nødt til å fortelle det til sjefen min allerede i midten av februar. ;)

Det er alltid litt av et dilemma om man skal fortelle at man er gravid ved/før jobbintervju. Noen sier absolutt nei, andre sier absolutt ja. Jeg vet ikke hva jeg skal råde deg til. Det kan jo backfire skikkelig å si fra - men det kan også gå i din favør hvis du velger å si det som det er.

Hvis det drar ut altfor lenge, slik at det ikke er mulig å skjule graviditeten lenger, er det bedre at du sier det til sjefen din selv, enn at sjefen får høre det ad omveier. Min erfaring er i alle fall at observante kvinnelige kolleger ser mye mer enn man skulle tro...!

Skrevet

Tusen takk får svar, ble så gla får tilbakemeld at der kom noen tårer :)

Fantastisk med forståelse..

Skrevet

Synes ikke du er grusom,men jeg tror at jeg hadde hatt veldig vanskelighetrer med å gjøre det selv,fordi jeg nok hadde følt at jeg ble uglesett på jobben etterpå,men du har full rett til å gjøre det du gjør. Det at du er gravid,skal jo ikke ha noe å si på ansettelse.

Håper for din del at de får ansatt noen snart,så de ikke ser det på det.Lykke til.

Skrevet

Ubehagelig situasjon for deg ja, det skjønner jeg. Jeg var selv på jobbintervju rett etter at jeg hadde oppdaget at jeg var gravid - og leste nøye alle lover og regler for å finne ut om jeg var pliktig å si det. Det var jeg ikke, ettersom jobben jeg søkte var fast stilling. Jeg fikk jobben og fortalte i etterkant (etter at arbeidskontrakten var signert) at jeg var blitt gravid underveis i søknadsprosessen. Ikke noe problem.

Men jeg mener at jeg leste at man er pliktig til å fortelle at man er gravid eller av annen grunn ikke kan jobbe i hele perioden dersom man ansettes i et vikariat. Så dersom vikariatet du skal søke er kortvarig, slik at det utløper før du har permisjon så er det din rettighet ikke å si noe. Men dersom du skal ut i permisjon i løpet av vikariatperioden mener jeg at de har rett til å vite det. Jeg er ikke 100 prosent sikker siden dette ikke angikk meg, jeg kan huske feil, men det kan være verdt å sjekke opp.

(Eventuelle sykemeldingsperioder pga en graviditet har ingenting med saken å gjøre - man kan bli syk i vikariat enten man er gravid eller ikke, så det skal de ikke ta hensyn til ved ansettelse.)

Lykke til, håper det ordner seg med jobb - både pga penger og trivsel!! har forresten termin noen dager før deg, HI ;-)

Skrevet

Litt redd får d ja... Men om di hadde ansatt når di sko så hadde eg vært mellom 13 og 14 oker på vei og då hadde d ikkje vært så farlig..

Men blir verre og verre. Har sagt at eg har legetime på torsdag nå og ryktene går litt har eg hørt.. Glede meg sånn til dette e øve, ødelegge så møje av gleden me å være gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...