Gjest Skrevet 6. mai 2008 #1 Skrevet 6. mai 2008 I bhg vår så jeg et søskenpar ble henta av faren sin på scooter. (sånn moped-scooter) Og alt de hadde på var sykkelhjelmer. Det verste var at faren så ut til å ikke bry seg om at det sto MASSE folk og så på... Jeg som skjemmes over at toåringen minsitter framovervendt liksom...
Gjest Skrevet 6. mai 2008 #2 Skrevet 6. mai 2008 Sykkelhjelm er IKKE godkjent...huff... Jeg kjøpte mc-hjelm, hansker og kjøredress til guttungen min da jeg fikk scooter av pappa...var en selvfølge at ungen skulle være like godt sikra som det jeg var på sykkelen. Det er helt ok å kjøre med unger på hvis de har rett utstyr og de har glede av å sitte på selv. Sikkert mange som mener det er uforsvarlig også, men nå er det faktisk ikke farligere å slippe løs unger med vanlig sykkel enn å ta dem med på mc`n hvis man kjører "vettugt"...
iznogood Skrevet 6. mai 2008 #3 Skrevet 6. mai 2008 Så lenge man ikke har kontroll på hvordan alle andre rundt på veien kjører - så hjelper det bare begrenset at en selv kjører 'vettugt'. Etter 23 år på motorsykkel er jeg helt på det rene med at det er farlig å kjøre motorsykkel. Og det er farlig å være passasjer på motorsykkel. Men noen gleder må man jo ha - selv om de er farlige :-) Visste du at mange land i Europa har påbud som tilsier at barna må kunne plassere beine på forthvilerene for å kunne være med på mc?
Gjest Skrevet 6. mai 2008 #4 Skrevet 6. mai 2008 eldste på 4 satt bakpå mens yngste på 2-3 sto framme... så da kan du tenke selv...
iznogood Skrevet 6. mai 2008 #5 Skrevet 6. mai 2008 Det er kun lov med en passasjer pr. mc/scooter - det er påbudt med hjelm. På moped er det ikke lov å ha med passasjer - unntaket skal visst nok være barn under 4 år. (bare 1 stk., da - ikke to i slengen) Hadde jeg sett noe slikt - så tror jeg at jeg hadde tatt kveletak på fyren. Å utsette barna sine for potensiell hjerneskade ved at de får klasket hodet sitt - eller at de brekker nakke/rykk -> det hadde jeg bare ikke stått og sett på.
Gjest Skrevet 6. mai 2008 #6 Skrevet 6. mai 2008 Det verste er at vi var maaange som sto og så på og jeg glodde kun fordi jeg var spent på om han faktisk skulle gjøre det.. Og det gjorde han med den største selvfølgelighet.
iznogood Skrevet 6. mai 2008 #7 Skrevet 6. mai 2008 Da hadde det blitt knipset blide med mobilen og sendt rett til politiet - om jeg hadde stått der og glodd og ikke rukket frem for å kvæle fyren.
Gjest Skrevet 6. mai 2008 #8 Skrevet 6. mai 2008 Nei, men det er kansje like greit. Jeg kjørte selv kun småveier og svært lite trafikerte veier med sønnen min på, pga andre trafikanters uvett så turte jeg ikke å kjøre feks til sentrum i byen med ham på, Feks rundkjøringer er livsfarlig her på mc, ettersom kr.sundere har en egen tolkning av vikeplikt reglene. Da tok vi beina og bussen fatt, men det var greit å svippe ham i barnehagen i gata nedom og bort på skolen over veien da jeg skulle på jobb....det var stor stas for en liten tas
Gjest Skrevet 6. mai 2008 #9 Skrevet 6. mai 2008 Fy fader sier jeg bare...ser du ham flere ganger så skrik ut!
iznogood Skrevet 6. mai 2008 #10 Skrevet 6. mai 2008 Klart det er stor stas - tror knappest det finnes noe gjevere for en liten tass :-) Når jeg kjører sykkel alene er det et must med store metalbeslåtte cross støvler. De bruker jeg til å poengetere min eksistens til bilister som ikke klarer få øye på meg eller respektere at jeg har like bra traffikale rettigheter som de selv har. Nå småen er med kjører jeg aldri i tett trafikk eller på motorvei eller andre steder jeg mistenker det kan svime rundt biler som har lyst å kjøre der hvor jeg kjører fra før. Det med fothvilerene er et sikkerhetsfeature som også burde være et krav her. Jeg har flyttet opp de på chopperen slik at tassen får plassert beina. Da kommer han ikke bort varmt eksosanlegg, han dingler seg ikke bort hjulet og han sitter mye stødigere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå