Ønskebaby08*12 Skrevet 6. mai 2008 #1 Skrevet 6. mai 2008 Jeg er nå 17+4, og merker tydelige bevegelser, men med varierende styrke og hyppighet. Noen dager er det mindre aktivitet enn andre, i hvertfall som jeg merker. Men, jeg innbiller meg ihvertfall at jeg kjenner babyen røre på seg hver dag, men det kan vel fortsatt forveksles med noe annet. Hvordan er dette for dere andre? Hvor ofte/mye legger kjenner dere babyen? Når er det egentlig man skal kjenne spark hver dag, det er vel ikke før i midten av 20-ukene, altså godt etter halvveis fullgått svangerskap.. Litt nysgjerrig på andres erfaringer, er førstegangs så alt dette er veldig nytt og spennende :-) Hele svangerskapet ble mer virkelig etter UL, hvor jeg så nurket i magen, og etter at jeg kjenner bevegelsene hennes :-)
Kamilla, Daniel&Sanne Skrevet 6. mai 2008 #2 Skrevet 6. mai 2008 Første gangen kjente jeg små bevegelser fra ca. uke 18. Det var ikke hver dag, men begynte å kjenne hver dag fra midten av uke 19 tror jeg. Denne gangen begynte jeg å kjenne bevegelser i uke 15. Sikkert fordi jeg visste mer hva jeg skulle kjenne etter.. Har kjent daglige bevegelser siden midten av uke 16 ca. Herlig følelse:)
Lillepusen-78 Skrevet 6. mai 2008 #3 Skrevet 6. mai 2008 Jeg er førstegangs, og er i dag 22+2. Fikk terminen flyttet 12 dager frem på UL. Jeg har kjent liv siden uke 14-15. Da var det veldig vagt og ganske sjelden. Kjente svake "dult" helt nederst i magen. Etterhvert ble disse dultene litt kraftigere og litt hyppigere. For ca 1 uke siden kjente jeg plutselig ETT spark på utsiden av magen. En utrolig følelse :-) I dagene etter kjente jeg litt dult igjen. Så var jeg hos jordmor på fredag, og hun skulle lytte etter hjertet. Hun brukte lang tid på å finne hjertet, for den lille der inne sparket og turnet rundt, og det ble skikkelige "boing"lyder i apparatet ;-) Etter en stund fant hun hjertetlyden, men etter 2 sekunder var det borte igjen... Disse bevegelsene kjente jeg veldig godt. Første gang det var så tydelig. Senere den dagen la jeg på ryggen og slappet av, og da satte turningen i gang igjen. Da kunne pappa'n se og kjenne det også. Siden den dagen har det vært masse aktivitet hver dag. Herlig å kjenne. Det som er så rart er at det plutselig endret seg fra å være vage dult til å bli kjempetydelige spark og bevegelser. Kanskje du plutselig får deg en overraskelse du også. Og det er helt sikkert babyen du kjenner nå også. Jeg har lest at det er fra uke 28 at man skal kjenne liv hver dag...
Ønskebaby08*12 Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. mai 2008 Regner med at de dultene jeg kjenner er babyen, var mer som bobler som sprakk i begynnelsen, kjente de først i uke 15, sånn ca. Har vært på UL, og har sett en sprell levende aktiv liten jente, så det er ihvertfall liv der inne :-) Livmoren har kommet opp til navlen, kjenner kanten/toppen like over navlen nå, så det tyder vel på at babyen blir større, og ikke så lenge til jeg kjenner tydelige spark. Gleder meg så masse til pappaen også kan kjenne henne :-)
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 6. mai 2008 #5 Skrevet 6. mai 2008 Hmm...da er det kanskje vanlig at man ikke kjenner liv hver eneste da også da...? Jeg er 19+6 idag og førstegangs. Har kjent liv jevnlig siden 17+4, og så første bevegelsen på utsiden av magen for to dager siden. Men i går og i dag har jeg knapt merket noen som helst. Har kanskje noe med hvordan ungen ligger? Har ikke fått ul før neste onsdag, så går og er litt bekymret selv om jeg prøver å ikke være det :-)
Sjokoladebanan Skrevet 6. mai 2008 #6 Skrevet 6. mai 2008 jeg er også førstegangs gravid, og mener ganske sikkert jeg kjente liv fra uke 14. jeg vet at det ikke er så vanlig, men jeg er vant til å ha luft i magen, og den bevelgelsen jeg kjente var ikke likt noe jeg har kjent før... det passet til den beskrivelsen om en liten fiskehale som slår.. det var korte,kjappe bevegelser i noen sekunder. (føltes som lemus om dere skjønner) dagen etterpå kjente jeg samme bevegelsen, og så gikk det ca 3 dager til neste gang. men det var liksom akurat samme følelse. rundt uke 17 kjente jeg mer spark, og fra uke 18 kjente liv hver dag.. aller mest når jeg la meg ned for å slappe av :-)
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 7. mai 2008 #7 Skrevet 7. mai 2008 Hei;) Jeg kjenenr små bevegelser i ny og ne og begynte med dette ved 18 fullgåtte uker. Er ikke hver dag, og noen ganger er det så fort over at jeg ikke rekker å tenke over hva det er.. Hehe.. Så tror det kan ta en uke eller to før jeg virkelig vet at dette er spark. Blir litt usikker;P Er ikke før uke 25 eller noe du skal kjenne det hver dag tror jeg..
L@boline Skrevet 7. mai 2008 #8 Skrevet 7. mai 2008 Hei! Jeg er andregangs, og kjente liv første gang i uke 16 med begge to. de første ukene var det dager mellom hver gang, men de siste ukene har jeg kjent masse liv hver dag. Er i uke 24 nå. Nå ser jeg også sparkene godt utenpå magen :-) Er til tider nesten litt mye baluba der inne. Det er veldig forskjellig fra person til persjon når man kjenner liv, hvor ofte og hvor mye. Mener også det er fra uke 25 man bør kjenne spark hver dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå