Gå til innhold

Atopisk eksem..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen i dag med vesla, og hun har visst atopisk eksem, og kanskje astma. Hun har veldig tung pust hver gang hun er forskjølet, og har nå fått sin andre resept på bricanyl siden hun ble født for 2 år siden. Legen mente det var en sammenheng mellom atopisk eksem og astma.

Det jeg lurer på er hva vi kan gjøre med dette, for å legge forholdene så godt som mulig til rette for henne.

Jeg vasker alle klær med neutral vaskepulver og skyllemiddel.

Så bruker hun såpeprodukter fra apoteket som er parfymefri, og olje i badevannet. Fikk resept på kortison som vi må smøre utslettet med til det er borte.

Er det andre ting man må tenke på når barna har eksem/astma?

Er det noen typer mat som kan kan være allergifremkallende?

Noe man bør unngå?

Takker for svar, om noen har peiling :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei=)

jeg er født med atopisk eksem og astma. av egen erfaring vet jeg at jeg må smøre meg selv med fuktighetskrem flere ganger pr dag den jeg bruker er KJEMPE fin, litt dyr, men billigire i sverige. Husker ikke helt hva den heter nå, men skal gi deg navne senere (sitter på jobb se)

Ikke gi henne sitrus frukter eller juice, ikke nøtter.

astma og allergi henger i sammen. Lufte soverommet, nå er det varmt og d aer det lett for å få eksem, pollen er også kommet nå og da er det lurt å tørke klær inne, ikke bade henne ofte pga det tørker inn huden.

viktig å smøre hele tiden... hvis dere bruker mye parfyme så ikke bruk det lenger. passe på så rommet er så godt som støvfritt.

dere kan melde dere inn i Norges Astma og Allergiforbund, der får du blader og masse info pluss innkalelse til møte ol.

Lykke til=)

Skrevet

Tusen takk for svar :-)

Vi har smurt litt med a-creme nå, og har hørt at A-derma skal være bra. Men må smøre med kortison nå til eksemet er vekke.

Vi bader henne bare 1-2 ganger i uka.

Kan bli flinkere til å tørke støv da, det er ikke noe jeg skal skryte på meg at jeg er flink til ;-)

Juice får hun hver dag, så kanskje vi skal kutte det ut da, og se om det hjelper litt.. Nøtter har vi ikke gitt henne enda..

Takk for svar :-)

Skrevet

Hei.

Jeg er som "elskerbarn" her, født med atopisk eksem og allergi. Fikk astma i de senere år.

Og har vel følgt de samme reglene som ovenfor her, jeg slører meg med eucerin krem kjøpt på apotek. De finnes i flere styrker og jeg bruker den etter dusj hver gang. Ansiktet bruker jeg locobase i, og smører meg med den 2-3 ganger for dag.

Vasker alle klær med neutral og har faktisk dristet meg til å ha litt skyllemiddel i (blenda sensitive)

Holder meg unna sitrus, nøtter og sterke konsentrater (juice osv)

Vindu på rommet står oppe året rundt, har heller en varmeflaske i senga så dyna ikke skal være iskald på vintersnetter. Støvsuger annenhver dag av og til hver dag, tørker støv 2-3 ganger i uka.Og lufter godt ut så ofte det er vær til det.

Ellers med det så må jeg legge til at jeg var veeeldig plaget fra fødsel - 4 mnd i forrige svangerskap. Jeg har vert innlagt på hudavdelinger og gått på medisiner og kremmer stort sett alltid hele livet. Men som sagt, hormonene i et svangerskap kan gjøre mye og det gjorde de for meg. Håper viskelig at det blir vokst av, viss ikke gjør dere nok så godt dere kan. Lykke til:)

Skrevet

Oi, det hørtes jo litt slitsomt ut.. Håper ikke det blir så ille med henne.

(jeg hadde noen utslett rundt juletider, og var til legen, som mente at jeg hadde atopisk eksem.. men er ikke så plaget tydeligvis i forhold til deg.) så kanskje hun har arvet det av meg??

Men håper virkelig at hun vokser det av seg ja.

Jeg skal hvertfall gjøre så godt jeg kan å holde huset støvfritt, og gjøre det jeg kan for at hun skal ha det så bra så mulig :-)

Tusen takk for svar :-)

Skrevet

juice er veldig strekt å det kan gi utslag for eksem. Decubal er kjempe bra=) og det er viktig at dere selvfølgelig ikke røyker inne og helst ikke i det hele tatt.

Du kan jo spørre om du kan bli henvist til en hudlege å se hva hun reager på og der får du masse info også=)

jeg får lys behandlinger for min eksem, men tror hun er for liten til å få det.

men hun kan bade mye i salt vann for dette tørker inn og at hun soler seg masse i sommer. MEN SMØRE er viktig da...

Skrevet

Hei, hun vokser det sikkert av seg. Jeg hadde selv veldig mye atopisk eksem som liten, men vokste det av meg. Så fikk jeg det tilbake når jeg var 28 år, men da bare på hendene.

Det som er viktig er å smøre med kortison når det klør. Ikke bruk fuktighetskrem når hun klør, for da klør hun bare av seg mer hud og får større sår. Det er vanskelig å finne balansen der, men selv bruker jeg Aderma hver dag, untatt de dagen jeg får utbrudd og kløe- da kun betnovat eller kortison.

Det er viktig å være tørr. Etter bading/dusj tørk veldig godt. Spesielt på føttene. Atopisk er alltid verst om vintern, men fuktig sommer kan også gi utslagg. Så er det viktig å drikke mye vann, for da tørker ikke huden ut. Så fort man blir for tørr i huden kan det begynne å klø.

Som voksen får jeg lettest utbrudd etter en kveld med øl og vin, fordi jeg er dehydrert:) Slipper det nå som jeg er gravid:)

Lykke til! og det er ikke noe å bli stresset av, det er jo nærmest en vanlig barnesykdom blitt!

Skrevet

Hei har selv atopisk eksem. Det var værst da jeg var liten. Spesilet ille var det i knehasene og på innsiden av albuene. Men fikk også en periode hvor store deler av ansiktet og halsen var angrepet (selvsagt da jeg var tennåring og selvtilliten er på det laveste).

De rådene du har fått ovenfor stemmer mye på meg. Men jeg råder deg faktisk til å prøve flere hudspsesialister og ikke bare holde dere til en. De sier nemlig alle forskjellige ting og skriver ut respeter på forskjellige kortisoner. Det var ikke før jeg var godt voksen at jeg fikk vite at jeg skulle holde meg unna sitrusfrukter og nøtter f.eks!

Om det klør så for guds skyld ikke smør på fuktighetssalve da det bare svir og gjør gjør kløen værre. Saltvann er toppers - det svir de første gangene men gjør eksemen bedre i løpet av noen dager. Etter to ukers ferie i syden vil din datters hud se helt ny ut! For mye varme og svette kan irritere huden. Så selv om sol og saltvann gjør underverker for sårene etter kløe så pass på at hun får kjølnet seg ned med jevne mellomrom.

Forsøk dere frem med mat. Jeg reagerer bl.a. mye også på kokte egg og veldig søte kaker, glassurer osv. Vin med mye garvesyre gir også utslett osv, osv. Skal dere prøve noe nytt, introduser det for henne en ting av gangen. Om hun regarer så er det lettere for dere å finne ut hva dere skal kutte ut. Forsøk en gang til senere. Om hun reagerer likt da, så vet dere med sikkerhet at dette er noe hun ikke tåler. Men det betyr ikke at hun ikke vil tåle det om noen år.

Når hun blir større, pass på at hun ikke eksperimenterer med billig sminke. Det var det som startet det grusomme utslettet i ansiktet mitt. Kjøp heller god sminke og lær henne hvordan hun skal bruke det.

Ikke overdriv fokuset på eksemen. Hun må lære å leve med det. De aller fleste vokser faktisk fra det (mer eller mindre). Bare husk at hun også kan være disponibel mot annen type allergi også. Nikkelallergi osv. Kjøp kun sølv eller gulvsmykker osv. jeg reagerte mye på juggel da jeg var mindre. Dette forsvant etter at jeg kun kjøpte ekte varer.

Forresten! Jeg husker at jeg til bryllupet mitt spanderte på meg selv falske negler for å se litt ekstra fin ut. Det jeg da fant ut var at disse var så tykke at selv om jeg klødde meg av hjertens lyst så var ikke neglene skarpe nok lengre til å faktisk rive hull i huden. Resulatet var ar jeg fikk utrolig fin hud til bryllupet. For det er jo riftene man får fra kløingen som bl.a gjør at huden blir betent og klør enda mer. Nå som hun er for liten til falske negler så anbefaler jeg å file (ikke klippe da dette gir skarpe kanter) neglene hennes helt korte slik at hun ikke får klort seg.

Lykke til.

Skrevet

mi datter hadde og atopisk eksem og jeg brukte neutral vaskepulver og tøymykner. jeg byttet til blenda og passet litt på hva hun spiste. så da forsvant det. det var legen som anbefalte meg og skifte vaskepulver for å se om det hjalp, og det gjor det.

Skrevet

Hei.

Jeg har en gutt som fikk atopisk eksem da han var ca 3 mnd. gammel. Det ble da smøring med kortison av og på, og verst var det på vinteren pga den tørre lufta. Sommerne var mye bedre og sola gjør godt for eksemhud. En luftfukter på vinterstid kan derfor hjelpe.

I de kortisonfrie periodene er det spesielt viktig å ikke "fremkalle" eksemet ved å smøre godt med fuktighetskrem mange ganger pr dag, og usette huden for minst mulig irritasjon, f.eks. svette. Vi brukte flere kremer; aderma, decubal, A-creme og fant ut at det hadde god effekt å kombinere litt, f.eks 1 uke med en krem, så 1 uke med neste. Hver gang vi skiftet til en ny krem merket vi litt forbedring i eksemet.

Men da han var drøyt ett år fikk vi tilbud om å teste for matallergi og han fikk påvist melk, egg og nøtteallergi på 1.utredning. Etter vi sluttet med den type mat ble det en vesentlig forbedring. Halvt år etter var det ny utredning, som påviste allergi for hvetemel. Da vi sluttet med hvetemel i tillegg forsvant eksemet på dagen! Så jeg ville absolutt sjekket for matallergi først og fremst!

Jeg har selv vært plaget med atopisk eksem helt siden jeg var barn, og etter jeg slutta med hvetemel en periode forsvant det. I dag er gutten min 3,5 år og tåler både hvetemel og melk uten å bli plaget med eksem. Men vi må likevel passe på å smøre med fuktighetskrem etter hvert bad o.l ellers begynner han å klø.

Direkte kontakt med sitrusfrukter og tomat kan virke kjempeirriterende på huden. Ellers har jeg hørt at bortsett fra parfymefri vaskemidler skal det helst ikke brukes tøymykner i det hele tatt, og hvis man kan tørke klærne i tørketrommel er det et pluss. Bading i basseng, altså klorholdig vann kan være veldig irriterende på huden, men hvis man gjør det er d viktig å vaske henne kjempegodt etterpå og smøre godt med fuktighetskrem. Bading i saltvann derimot skal være bra (i tillegg til sol i moderate mengder).

Lykke til videre:)

Skrevet

Vet ikke hvor du bor, men vi har fått utrolig god hjelp av Barneklinikken på Ullevål - anbefaler de på det varmeste! Alt fra fast lege (slipper stadige nye) til tester, krem-anbefalinger, rådgiving vedr. mat o.l.) Og det uten at sønnen vår er av de hardeste angrepne..

Vi fikk tidlig påvist forskjellige matallergier, og etter vi fikk vite det har atopisk eksem til tider faktisk vært borte..

Støtter meg til det flere her har skrevet - bare en liten ting... min sønner like gammel som din jente, kanskje hun også har klødd slik at hun har fått betennelse i eksemet? Da gjør krem med kortison bare ting værre!!

Vi bruker en krem som heter Apolar med dekvalin - den tar betennelsen og eksemen.

Når det gjelder fuktighetskrem har vi fått anbefalt Miniderm som fuktighetskrem. Den har vært utrolig god - vi er flink til å smøre morgen og kveld spes når han er fin. Det har gjort susen hos oss. Har fått nytt utbrudd nå - ser ut som det er pollen som har kommet til i allergirekken... Da bytter vi minidermen ut med aderma (veldig god kløstillende og fuktighet) samt Apolar med dekvalin..

Håper du finner hvordan din datter får gode dager med eksem og astma - synest det virker som at det er ekstremt individuelt hva som er bra for hver enkelt.. så prøv deg frem! Lykke t...

Skrevet

Jeg bader tulla i Balneum Hermal som man får kjøpt på apoteket etter tips fra helsesøster.

Den er kjempe fin!

Hun hadde masse utslett og tørr hud i hodet , men etter 1 mnd bruk av den så er hun nå kjempe fin:o))

Så vil jeg råde deg til å være forsiktig med kortison salvene for den er sterk for huden og tynner den ut.

men når det er utbrudd så må man jo bare, men trapp gradvis ned bruken når du ser det avtar og ikke bare kutt helt.

Bør ikke bruke salven lengre enn en uke i strekk før man bør ha en pause har jeg hørt da....

Pass på at barnet ikke er klamt, svetter...

Unngå ull og sånt som kan klø på kroppen.

Ellers så har jeg hørt at salven Zona som man får kjøpt på helsebutikk er kjempe bra!

Så den skal jeg stikke å kjøpe i morgen :o)

Skrevet

Jeg bader tulla i Balneum Hermal som man får kjøpt på apoteket etter tips fra helsesøster.

Den er kjempe fin!

Hun hadde masse utslett og tørr hud i hodet , men etter 1 mnd bruk av den så er hun nå kjempe fin:o))

Så vil jeg råde deg til å være forsiktig med kortison salvene for den er sterk for huden og tynner den ut.

men når det er utbrudd så må man jo bare, men trapp gradvis ned bruken når du ser det avtar og ikke bare kutt helt.

Bør ikke bruke salven lengre enn en uke i strekk før man bør ha en pause har jeg hørt da....

Pass på at barnet ikke er klamt, svetter...

Unngå ull og sånt som kan klø på kroppen.

Ellers så har jeg hørt at salven Zona som man får kjøpt på helsebutikk er kjempe bra!

Så den skal jeg stikke å kjøpe i morgen :o)

Skrevet

jeg fikk eksem som barn, og har hatt det på hele kroppen som liten, før det skrumpa inn til kun hender nå som voksen. Sønnen min fikk også masse utslett, eksem og kløe da han var omtrent 4-5mnd... Første gang han fikk utslag, var da jeg prøvde å gi ham Nan...

vi teste han hos allergilegen da, og fant ut at han ikke tåler egg og melk. Jeg droppet all mat med melk og egg så lenge jeg ammet han, og etter 3 dager var han helt fri for eksem! nå er han snart 2 år, jeg har ikke smurt han på mange mange måneder, han har ikke engang arvet min tørre hud! Nå unngår vi melk og egg i all mat. Han får soyamelk på blå respet fra legen som vi drikker til brødskiva, og vi spiser god og variert mat men sjekker alltid om det er melk i det vi handler. Sjekk http://www.utenmelk.no/

vi håper han vokser det av seg, noe legen regner med, og da vil ikke huden hans være "ødelagt" av eksem, slik at det har satt seg kronisk. LLykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...