Gå til innhold

Arver man lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt snakket om arv fikk meg til å tenke på foreldrene mine som har milliongjeld og inkassosaker langt over skuldrene. Vil vi søsken være ansvarlige for lånet når de dør? Eller kan vi nekte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan nekte men får da ingen andre ting heller da. Altså hvis dere ikke vil arve gjeld kan dere heller ikke arve gjenstander. Nekter man så får man ingen av dela.

Skrevet

Jeg har hørt at man kan betale forsikring som gjør at når en slektning dør, så slipper du å arve gjelden til f.eks foreldrene dine. Det var det jeg fikk hørt hvertfall.

Skrevet

Takker du ja til arven arver du alt, gjelden også.

Fraskriver du deg arven, får du overhodet ingenting, da går alt sammen til kreditorene.

Foreldrene dine kan tegne gjeldsforsikring da, det bør de jo uansett. Skal noe til at de dør samtidig, og når en dør sitter den andre med mer gjeld en han/hun kan håndtere.

Skrevet

Så lenge de har forsikring på lånet arver dere ingenting. Det har mine foreldre. Hvis de ikke har det arver dere lånet, men som nevnt over kan dere skrive det fra dere, men da får dere ikke noe annet heller

Skrevet

hvis gjelden overgår verdiene, så arver dere ingenting, men selvfølgelig arver dere noe hvis det er motsatt...det som er igjen etter at kreditorene har tatt sitt er deres...

Skrevet

Det er jo mulig for foreldrene å overføre gjenstander o.l (innbo og andre ting som ikke er heftet med lån) til barna som forskudd på arv (det er jo skattefritt og fritatt for arveavgift inntil en bestemt grense)....

Det er vel smart å gjøre med tanke på at de har millionlån som dere kommer til å takke nei til å overta, og demed ikke får noen av de andre gjenstandene i boet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...