ChellBell - har født! Skrevet 6. mai 2008 #1 Skrevet 6. mai 2008 Er det noen som har termin til høsten og holder på/skal strikke noe koselig til babisen? Jeg veldig lyst til å strikke noe koselig i ull, men vet ikke helt hva. Noen som har ideer? Sist jeg strikket var jeg 12 år og strikket en genser til meg selv ;p så jeg har det i meg, men det er leenge siden!
Barbamama_til 2 prinsesser Skrevet 6. mai 2008 #2 Skrevet 6. mai 2008 Jeg har planer om å strikke ett ullteppe Må begynne med noe "enkelt" siden det siste jeg strikekt var en lue (som ble en vest) på ungdomsskolen Noen som har noen lette strikkeoppskrifter?
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 6. mai 2008 #3 Skrevet 6. mai 2008 Har strikket et lappeteppe og et par sokker=)
tosøtetuller Skrevet 6. mai 2008 #4 Skrevet 6. mai 2008 Bånsull i Skippergada i Kr.sand har veldig mye fint. Enkle, gode og praktiske plagg som er greie å strikke. Jeg kjøpte ei strikkebok der for litt siden som var beregna for oss kommende mødre. Mange fine oppskrifter og gode forklaringer, sånn at du får det til selv om det er lenge siden sist... Anbefaler å strikke i silke/merinoull, varmt og godt, men samtidig mykt pga silken...
ChellBell - har født! Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. mai 2008 Jeg har vært på Bånsull og hentet mange brosjyrer på strikkeplagg til babisen. Det er jo bare såå mye fint! ) Jeg får stikke innom og kikke etter den boken... Jeg ler meg i hjel av "luen som ble til en vest"... HAHA! Strikker jeg et teppe så kan det vel ikke bli noe annet enn et teppe uansett,kan det vel? Kanskje et skjerf??
LilleLykkeMor Skrevet 6. mai 2008 #6 Skrevet 6. mai 2008 Å strikkeglede! Kunne sikkert laget et forum bare på dette, jeg elsker å strikke! Og jeg vil gjerne komme med forslag til et babyteppe: Finn et garn som er lett å strikke med, og som ikke er for tynt, og som kan toves. (jeg har brukt et garn som heter pt 2) Kjøp flere farger som passer sammen (2 nøster av 6 farger, feks) Strikk med tykke pinner (jeg har brukt pinne nr 6) fram og tilbake lapper i passe størrelse (ca 20*20) Det gjør ingenting om strikken ikke helt jevn, eller lappene ikke blir helt like store. Sy sammen lappene i det mønsteret du vil. Strikk en kant, ca 10 cm bred, som går rundt hele teppet, her kan du bruke rester av andre nøstene) Putt hele teppet i vaskemaskin på 40 grader, med en spiseskje grønnsåpe og et par håndkler/kluter. Det krymper ca 1/3 Strekk det litt i fasong når du tar det ut, og la det tørke flatt. Og vips er du den stolte eier av et nydelig teppe, som ser helt jevnt og fint ut, og som er lett og luftig og varmende :-)
ChellBell - har født! Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 6. mai 2008 Så koselig! Et teppe må jeg jo prøve å lage! Har veldig lyst å strikke en hettejakke også i ull med strømpebukse til.. )
LilleLykkeMor Skrevet 6. mai 2008 #8 Skrevet 6. mai 2008 Hei Igjen, klarer ikke dy meg jeg.... Dale har en utrolig søt oppskrift på en jakke med hette og buksedress. De har med bamser på, men de kan man jo "velge" bort. Buksedressen er hel, med armer, men har knapper mellom bena. Det er ikke så "fancy" mønster, og jeg tror den er grei, også for strikkere som ikke har super-erfaring. Den er utrolig søt! Garnet heter Lerke, og er ikke så tynt som på mange av babyoppskriftene. Og det er mykt og godt: 50/50 ull/bomull.
ChellBell - har født! Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 6. mai 2008 Det er bra at du ikke klarer å dy deg Det var jo et kjempe godt tips!! Den skal jeg finne!! )
temine Skrevet 6. mai 2008 #10 Skrevet 6. mai 2008 Gå på nostebarn.no og ta en titt og. Det er det både klær og teppe til de små. Strikkemønster og garn i ull og silke. Tror jeg skal prøve å lage noe derfra:)
tosøtetuller Skrevet 6. mai 2008 #11 Skrevet 6. mai 2008 Har strikket masse fra nøstebarn. Praktiske plagg. De er også litt billigere på garn enn hva Bånsull i Kr.sand er, så bestiller ofte derfra.
LilleLykkeMor Skrevet 6. mai 2008 #12 Skrevet 6. mai 2008 ChellBell, prøv denne: http://www.dale.no/dalegarn/dokumenter/DG197_Babys_lowres.pdf Det var oppskriften på side 19 jeg tenkte på, men her er det mye fint :-)
sofie78:) Skrevet 6. mai 2008 #13 Skrevet 6. mai 2008 Kjempebra tema, jenter! Jeg har et tips til en helt suveren bok for oss som ikke er verdensmestere i strikking. Enkle fine oppskrifter på deilige jakker, bukser, dress, lue, votter, sokker som IKKE sklir ned, deilige tepper +++ http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=myk%20start&p=1&r=1&cid=166872 Løp og kjøp!
ChellBell - har født! Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #14 Skrevet 6. mai 2008 Er ikke Nøstebarn bare en nettbutikk? Jeg ser ikke noe garn og oppskrifter der jeg :S
tosøtetuller Skrevet 6. mai 2008 #15 Skrevet 6. mai 2008 Jo det er nettbutikk. På venstre side du kan gå inn på garn og strikkeoppskrifter. De selger også gode ull/silkebodyer og annet tøy, men særlig bodyene har jeg brukt mye.
loffmusa Skrevet 6. mai 2008 #16 Skrevet 6. mai 2008 Jg holder på me et rosa sett, kjempe enkelt:) det betår av bebyteppe,jakke,sokker og lue.. kjempe søtt.. termin 22 aug:)
Barbamama_til 2 prinsesser Skrevet 6. mai 2008 #17 Skrevet 6. mai 2008 Dette var en veldig fin oppskrift - tror jeg skal prøve meg på denne
Barbamama_til 2 prinsesser Skrevet 6. mai 2008 #18 Skrevet 6. mai 2008 haha, jeg vet! Og nå skal jeg prøve meg på ett lite sett til prinsesse? Hmm...
Ludviginne - mamma!! Skrevet 6. mai 2008 #19 Skrevet 6. mai 2008 Jeg har strikket en dress, nesten klovnedress, i blå, rød, grønn og gul. Kjempetøff er den
Ludviginne - mamma!! Skrevet 6. mai 2008 #20 Skrevet 6. mai 2008 Ja, så har jeg strikket vognteppe, lappeteppe, men det er mange år siden, men ble ikke bruk for det før nå Og en lue i samme farger og mønster som vognteppe Og det blir nok noe småtteri til, i tillegg til at mamma nok har satt igang strikkepinnene.... Ser litt etter koselige mønster da....
Alenemoder1snart2er tobarnsmor Skrevet 6. mai 2008 #21 Skrevet 6. mai 2008 Jeg strikker ullteppe Det gjorde jeg til førstemann også, da visste jeg at det ble gutt og strikket i lyseblått, nå vet jeg ikke hva jeg får, så strikker grått og satser på å lage en heklekant til slutt med rosa eller blått etter 3D UL. Begynte tidlig denne gangen med strikkingen, for sist begynte jeg ganske sent og var plaget med ekstremt hovne fingre, så det vil jeg helst slippe denne gangen. Koselig med hjemmestrikket! Så en fin sovepose i ull på barnashus.no sin hjemmeside, den skal jeg ønske meg og håpe at noen strikker for meg, jeg er mer av den enkle sorten når det gjelder strikking. (Babyteppet er legge opp 200 masker og strikke rett frem og tilbake på rundpinner, enkelt og greit! )
lykketreff:-) Skrevet 6. mai 2008 #22 Skrevet 6. mai 2008 Nøstebarn har butikker i Oslo og Bergen også... Jeg har strikket babyteppe med garn og oppskrift derfra. Teppet strikkes i Merino og blir luftig og lett samtidig som det varmer. Det beste er at det strikkes på tykke pinner og skal være litt "ujevnt", så det er noe alle kan klare å strikke :-)
LilleLykkeMor Skrevet 7. mai 2008 #23 Skrevet 7. mai 2008 Smart, den ideen med teppet, når man ikke vet kjønnet enda :-) Hvis du vil ha teppet i rettstrikk, men ikke liker å strikke vrange masker, kan du strikke den på en stor rundpinne, og klippe den opp til slutt, før du hekler/strikker kanten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå