Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 6. mai 2008 #1 Skrevet 6. mai 2008 Interessant tema, dette med oppdragelse; artig å høre ulike synspunkter:0) Nevnes i flere innlegg her dette med at det ikke skal være nedverdigende for ungen. Det er jeg 110% enig i. Men likevel. Det er jo et poeng at den foresatte har styringen/kontrollen/makten i forholdet? Er det ikke? Barn som har hatt få eller uklare grenser er faktisk de ungene som sliter mest i forhold til sosial kompetanse etterhvert... Ikke de som har hatt klare, direkte foreldre som oppdrager.
Espoir Skrevet 6. mai 2008 #2 Skrevet 6. mai 2008 Man kan jo være klar og direkte uten å ty til vold, vet du.
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. mai 2008 ...hehe. Må bare nevne at jeg er i ferd med å oppdra fire svært reflekterte, balanserte unge mennesker, og er stolt av det:0) Og så jobber jeg med en Masteroppgave som omhandler nettopp sosial kompetanse, samspill. Er nok litt derfor jeg er litt opphent i tema;0)
najs Skrevet 6. mai 2008 #5 Skrevet 6. mai 2008 Enig. Det er så viktig med grenser. Jeg blir så lei av alle overpedagogiske foreldrer som alltid "skjønner" og "forstår seg på" barna sine selv om de ripet en bil eller revet opp naboens jordbærplanter. Jeg tror ikke på kjefting og skriking men konsekvenser må man få. Hele livet følges av konsekvenser på godt og vondt å det er greit å lære. Syns det er altfor mange "drittunger" rundt omkring og det virker bare bli verre og verre. Og hvorfor har det seg sånn at det alltid viser seg at de verste barna ofte er barn av lærere eller førskolelærere?
Espoir Skrevet 6. mai 2008 #6 Skrevet 6. mai 2008 Jeg mener det handler om å VISE barna hvordan mennesker bør oppføre seg mot hverandre. Om barnet gjør noe uaksteptabelt kan man gi klar beskjed om at sånt gjør man bare ikke. Hvis man gir beskjeden via å gå fysisk imot barnet ved klaps, øreklyp eller knips, gjør man selv noe som ikke er akseptabelt. Da innfører man en omgangsfor som ihvertfall jeg ikke ønsker å ha med noen, og aller minst mellom meg selv og mine barn. Og ikke minst handler det også om å vise barnet at mamma ikke under noen omstendigheter ville krumme et hår på barnets hode, fordi VI TO er PÅ PARTI med hverandre, uansett om barnet skulle gjøre noe "galt".
Espoir Skrevet 6. mai 2008 #7 Skrevet 6. mai 2008 Har du noen statistikk på det? Deromit fins det statistikk på at de barna med størst problemer ofte er de som har opplevd å bli slått hjemme.
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 6. mai 2008 moomy: er førskolelærer men jobber som lærer.....!! Og merker meg ofte den at "det er ungene til førskole-/lærerne som er verst"!! Heldigvis er de små her unntaket som bekrefter regelen, isåfall;0)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå