Gå til innhold

Sultne siklerotte!

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut fet ballade
Skrevet

Nå må du spise frokost, ellers kommer jeg og henter deg, og da må du spise det du får.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har nok sultet ihjel - Kanskje hun nå lærer at hun bør ha en pakke knekkebrød liggende til dårligere tider?

Skrevet

Eller i hvert fall ei gulrot.

Skrevet

Hehe... Jeg skal rydde hele leiligheten nå (eller hvert fall store deler av den...) - for å se om jeg finner bankkortet mitt. Gjør jeg ikke det, så ringer jeg å sperrer det (hvis jeg går i banken for å ta ut penger uten å ha bankkortet, så sperrer de jo kortet imot min vilje, så jeg tør ikke....) Men jeg skal spise ikveld, for da kommer kjæresten min hjem igjen! Frem til den tid overlever jeg!

Og nei, jeg har sjeldent ting i hus. Jeg har ikke vært her på noen dager, og vi spiser ikke så veldig ofte hjemme... Jeg har is som jeg sier - og krydder og sånt noe greier man ikke kan spise... Men jeg innser at jeg må kjøpe litt mat for å ha i hus til slike anledninger senere:p

Skrevet

Hæh, men har ikke du barn? Må ikke ungen ha mat?

Skrevet

Jo, men jeg har ikke henne 100% (hun er hos faren sin nå) - så det betyr at det ikke er noen andre enn meg det går utover. Ellers hadde måttet gjort noe veldig drastisk - som å stjele i en butikk - eller kanskje jeg hadde fått komme hjem til Stefar på mat:-D

Skrevet

Ok, du må lage deg et nødlager. Ris, pasta, suppe, bokstomater, hva som helst, rosiner og nøtter, du må ha mat, jente! Du må ha mat I HUSET, kriselager, kall det hva du vil.

Skrevet

Er det det man skal ha i det nødlageret? Jeg skal handle når han kommer hjem ikveld, så si gjerne alt man trenger... Jeg har virkelig aldri fått sånn inn i hus jeg...

Skrevet

Tuller du? Hva har muttern din i skapene da? Hm. Vel - her er det som alltid finnes i hus (tar med bare det som du ikke allerede har sagt at du ikke spiser):

Noe i fryser (frossenbær til smoothie, fisk til en middag eller to, frossen spinat, selskapserter, butterdeig)

Posesupper (egentlig for skautur, men i nøden spiser fanden fluer)

Posepotetmos (ditto)

Knekkebrød (noen av dem er gode, noen er bare drita kjedelige)

Te og kaffe og kakao og melis og sukker og div mel og gjær og sånt

Bokser med tunfisk, mais, tomater, kikerter

-og sånn div sausegreier og tahine og krydder og sånt, men det er ikke mat.

Skrevet

Nei, jeg tuller ikke. Jeg lager meg aldri mat, og spist helst bare ute... Så jeg har veldig lite hjemme. Jeg aner ikke hva moren min har hjemme hos seg - pleier ikke gå i skap... Og siden jeg ikke får komme dit heller, så får jeg ikke sjekket:p

*Frossenbær

*Fisk

*Spinat

*Selskapserter

(butterdeig??? - Er ikke det veldig usunt?)

Posesupper

Knekkebrød (Rugsprø må jeg kjøpe ja....)

Mel, sukker og gjær.

Sånne hermetikkbokser ja...

Og ris ja.

Bør man kjøpe kjempe masse av alt eller? For jeg vet ikke hvor lenge sånt holder osv...

Skrevet

Hør på gamle damer nå: du må venne deg til å lage mat og spise! Trenger ikke være mer avansert enn helt basic, men dog!!!

Holder evig, derfor finner du det på alle hytter som ikke har vintervei :D

(Butterdeig fordi det er så enkelt å lage gode saker av veldig kjapt og med stort og imponerende utbytte, den dagen du vil prøve så skal jeg guide.)

Nei, ikke kjempemasse - ei pakke hver av ris og pasta (om du spiser det?), et par suppeposer (finnes også veldig gode ferdige supper i poser nå, fra Knorr, tror jeg, de kan man faktisk ha lyst på selv når det ikke er nød - særlig tomatsuppa), eller suppebokser fra Campbell om du liker det, et par-tre tomatbokser, maisbokser, tunfisk - om du spiser det.

Laksefilet i frysen er gørgreit å lage til, jeg hater nemlig å lage fisk.

Findus har god frossen laksesuppe også.

Hm, hvorfor ser jeg deg for meg litt sånn utsulta mager og huløyd dansende bortover Gabels gate eller noe der omkring?

Skrevet

Jeg prøver å spise ofte hver dag da - men jeg bare hater å lage mat... Så da pleier jeg heller å spise eller kjøpe ute... Det tar veldig lang tid, også er det som regel veldig mye å rydde opp... Selv å koke en suppe er som døden, spør du meg...

Men får man bare kjøpt butterdeig i butikken? Tror ikke jeg har sett, men jeg kan jo se kanskje.

Takk for mange fine tips. Jeg skal skrive dem ned nå, sånn at jeg har en handeliste som jeg skal benytte meg av senere... Kjempe fint med hjelp når man ikke helt vet selv da:)

Hahha! Huløyd? Stabilt - jeg føler at du har et veldig fint bilde av meg:p Jeg ser veldig lite utsultet ut - for tiden ser jeg faktisk litt feit ut, og kan ikke si jeg pleier å danse bortover Gabels Gate heller. Mulig det har skjedd i et lite bevisst øyeblikk da, vel å merke:p

Forresten, kanskje du vet dette;

En venninne av meg som er veldig rotete skulle søke høyere utdannelse nå til høsten. Hun er så giddalaus egentlig og skjønner aldri noe, så jeg har gjort alt for henne. Når vi skrev søknaden så ga hun meg feil adresse (en hun bodde før, ikke spør meg hvorfor...) Så derfor fikk hun sånn gult ark nå sent i posten som de har sporet den riktige adressen hennes opp på. Må man skrive noe på dette arket om adresse endring, eller holder det at vi bare har endret det på samordna? Hun er så rotete at jeg blir oppgitt, og jeg vet ikke helt hvordan det funker selv... Mulig ikke du gjør heller, men... Kom heller ikke gjennom på tlf til dem.

Skrevet

Er det mottatt-søknad-ark fra Samordna? Tror i så fall ikke hun trenger svare, medmindre det står noe spesifikt om det. Har hun fått endra adresse inne på Samordna er det sikkert nok for dem - og posten har vel hennes nye adresse til alt annet. Svar på inntak kommer nok ikke før i sommer, mener det er sånn passe idiotisk midt i fellesferien, man får følge med på nett om man ikke er i postkassa si.

Butterdeig ligger i flat lita pakke i frysedisken, inneholder seks eller åtte små plater deig, som du i prinsippet kan putte på ei plate i steikeovnen som de er, 200 grader til de puffer opp og blir gylne, og så legge lakseskiver og evt kremost på.

Du har sikkert mer penger enn oss vanlige dødelige hadde da vi var nitten, men når ungen vokser til må du lage mat - på tide å starte. Og liker du salat blir det ikke mye griseri heller.

Det finnes mange kokebøker av typen "lite erfaring, lite tid, vil egentlig bare spise" - ta en tur på Tanum og titt. Jeg fikk til jul ei som heter "Fem på halv sulten", der alt tar max 15 minutter og faktisk smaker godt.

Har du hatt skolekjøkken eller gått på skoler uten?

Skrevet

Det er et gult ark som hun må sende inn. Skulle bare krysse av to ting også sjekke at søknaden var riktig, skrive under og sende inn. De må ha den innen imorgen. Det fant hun ut i dag da... Og skjønte ingenting og var SÅ fortvilt... Men da satser vi på at det holder å bare endre på Samordna (vet ikke hvorfor hun skrev den adressen, da hun ikke har bodd der på 2 år - men hun er ikke stabil...) Jeg må bare passe på hele veien med alt.

Ungen har jo egentlig begynt å vokse til for en god stund siden, og jeg er fortsatt like dårlig på det. Jeg kjøper jo aldri dårlig mat ute heller da, sånn sett - og til henne kan jeg finne på å lage mat en sjelden gang. Men jeg spiser egentlig ikke det jeg forer henne med, og ellers like faren hennes å lage mat - så bra mat får hun der... Men det tar liksom 8 timer å lage mat!

Fem på halv sulten ja... Har du ISBN nummer? Eller fins sikkert bare en bok som heter akkurat Fem på halv sulten. Men de sier jo sånn på supper; 15 minutter osv... Så tar det 1 time +++....

Hatt noe skolekjøkkengreier før. Da lagde vi eplekake som vi mistet i gulvet og spiste en 4 liters isboks fordelt på 4. Så jeg lærte ikke så mye.

Skrevet

Sender hun den innen postgang i dag så går det bra, det er poststempel som gjelder, men jeg ville ikke drøyd til i morra.

Det tar ikke åtte timer å lage mat, medmindre man har mer tid enn man strengt tatt burde. Boka heter forresten Ti på halv sulten, er skrevet av Ki Rokkan og Tove Valmot, har til og med liste over ting det er kjekt å ha, noe av den kan du jo tenke på om du vil ha stående.

ISBN for paperback: 82-03-22886-0

Anbefaler også Den Store Fingermatkokeboken, ISBN 82-7822-091-3.

Den har gode ting med angitt tillagingstid, jeg lager aldri noe derfra som har oppgitt mer enn ti minutter og har mer en fem ingredienser. Mye kos med småmat, og mye nær-vegetarisk, og fra mange verdenshjørner. Og er du ikke glad i mat er småmat-men-ofte ikke så dumt.

Skrevet

Nå må jeg hente vesenet i barnehagen, forresten - sørg for å handle, da!

Skrevet

Takk!

Skulle kanskje fått med meg noen kokebøker for jeg stakk hjemmefra, men slik ble det aldri... Jeg skal ta meg en tur på Tanum når jeg får tak i bankkortet mitt!

Nei, det tar ikke akkurat åtte timer. Men det tar veldig lang tid. En gang så skulle JEG lage mat - som jeg ikke likte selv, selvfølgelig. Men jeg måtte jo lage som andre likte. Da lagde jeg spaghetti og saus osv (ja, alt var hjemmelaget, but still...) + dessertgreier + rundstykker. Det tok meg mer enn 3 timer, og jeg var drit lei når jeg var ferdig... Og folk lager sånn mat daglig? Jeg bare kan ikke skjønne det.

All den maten på 15 minutter osv. funker for barn òg eller...? Så slitsomt å lage dobbel mat osv:S

Skrevet

Skulle jeg lage middag pluss dessert pluss rundstykker tok det nok meg tre timer også, eller i hvert fall to. Det er ikke daglig, nei!

Unger kan spise alt du spiser, såsnart de er året. Bare gå sakte på sterk chili, trenger tilvenning. Alt annet går ned - eller så går det ikke ned men det kunne skjedd med alt annet også. Dobbel mat er ris til egen bak, unger liker det utroligste (sett med trad. norske fiskebolleøyne). Og noen unger liker ikke så mye men det finner du ut, enklest å vennes mens man er småttis. Lag det du vil spise framover, rett og slett. Og så har unger det med å like ting heftig en periode for deretter å påstå at det har de ALDRI likt, bare så du er advart.

Skrevet

Hun er ganske altetende - og to år neste måned, så da regner jeg med at det skal gå ganske bra. Kanskje jeg bare skal legge litt ekstra næringsrikt i hennes mat f.eks... Så da får hun bare takle at jeg lager det jeg vil ha - og det må hun også ha;-D Jeg liker å være streng!

Hehehe, jeg sier fortsatt at jeg ikke liker ting jeg liker, hvis jeg ikke vil ha det selv... Så jeg er forberedt på den dagen det kommer;-D

Åja, synes de fleste spiser sånn daglig jeg... Men kanskje jeg har et forskrudd bilde;-D!

Tusen takk for tips, det trengte jeg virkelig... Og kjør/gå/løp/dans/jogg/sykle osv... forsiktig til barnehagen:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...