Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble så fryktelig nyskjerrig på dette for det sies at alle med ubeskyttet sex kan få det. men kan man få det om man har fast parnter? leste man kan få det under svanger skap. men hva er det egentlig som skjer når man får den sykdommen? kan den bare plutselig oppstå sån helt utenvidere om ingen av oss har hiv? for jeg leste jo man må ha ubeskyttet sex for og få det. men hvis man bare må bli smittet for og få det? så lurer jeg da på hvordan fikk første man hiv? kan jeg bare få hiv nå? jeg har jo fast partner i 4 år. og vi har jo bare hatt en partner før begge to. så kan vi bli smittet? skjønner det er liten risiko for det. men er jo greit og vite hvordan ting fungerer. for jeg har bare så vidt hørt ordet hiv og aner jo ikke helt hva det er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hiv (humant immunsviktvirus) gir hiv-infeksjon hvis en får viruset inn i blodomløpet. En hiv-infeksjon vil med tiden utvikle seg til aids(akvirert immundefetk-syndrom), en sykdom vi i dag ikke har noen behandling for.

Hvi viruset kan leve og formere seg i alle kroppsvæsker.

Hiv-viruset har antakelig eksistert forskjellige steder i verden i lang tid. I 1981 ble det første kjente tilfellet av aids beskrevet. Det skjedde i USA.

Den vanligste smitteveien for hiv er ved samleie. En annen viktig smittevei er fra mor til barn før eller under fødselen, eller ved amming.

Dersom moren er smittet er det 10-30% risiko for at barnet blir smittet.

Den tredje smittemåten er ved overføring av blod som inneholder virus. Helsepersonell som akn komme i kontakt med blod må være klar over faren. Smitte fra blod kan skje ved at narkomane bruker samme sprøyte.

For at du skal kunne få det må du altså ha ubeskyttet sex med en som er hiv-smittet. Hvor leste du at man kan få det under sv.skap?

Den oppstår ikke helt plutselig, hverken hos deg eller mannen din.

Om en av dere blir smittet så har en av dere hatt sex med en smittet person, eller vært i kontakt med infisert blod, og samtidig hatt et åpent sår etc så viruset kommer seg inn i blodbanen.

Håper du fant noe av infoen intressant :)

Skrevet

Takk for svar hjalp mye på.

søkte opp på nette hvordan man blir smittet. Men så da må altså mor være smittet fra før da? er greit og vite. legen min sa jo jeg må ta hiv test. pga svangerskap. jeg syntes det hørtes litt sån skummelt ut. så ble jo litt beskymret og det er så lett og bli smittet. snakket litt med samboeren min om det. og vi er jo veldig unge da. så har jo ikke hatt mulig het for og hatt så mange partnere og sån.så heldig vis er det veldig utelukket da og kunne få det. men man blir jo litt beskymret for det. når tanken på at man kan ha sex med en mann. og han har hiv uten at han opplyser om det. for sjansen for og bli frisk igjen er jo veldig lik 0 da. eller er det mulig het for og få behandlig før det går over til aids?

Skrevet

Ja, mor må være smittet før eller under svangerskapet.

Man kan leve et greit liv med hiv, men det svekker jo immunforsvaret, og av den grunn kan pasienten pådra seg mange forskjellige infeksjonssykdommer i tiden fra hiv-infeksjonen er et faktum og fram til den siste fasen av aids.

Det finnes medisiner for at personer som er smittet skal få leve et så normalt liv som mulig, og mange som reagerer positivt på behandlingen har ikke så mange plager og kan holde sykdommen i sjakk en periode, det varierer.

Men det finnes ikke noe kur for hiv/aids og det er dødlig når man har kommet til siste fasen av aids.

Man blir altså aldri helt frisk igjen.

Skrevet

Grunnen til at legen sjekker deg for hiv selv om du sier at du og din partner har bare hatt hverandre, er fordi det er faktisk utrolig mange som lyver om slikt. Derfor er det greit å bare sjekke, sånn at dersom uhellet da har skjedd så er de forberedt. De sjekker ALLE gravide for hiv/aids.

Men har du ikke hatt en annen partner og mannen din heller ikke har det, så er det bare å slappe av:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...