*ale* Skrevet 5. mai 2008 #1 Skrevet 5. mai 2008 Har masse rabbis i hagen, får aldri brukt den til noe.. Så fikk jeg tips på kokebok om rabarbravin... men how the hell lissom??? Er det godt??? Kan jo høres ut som noe jeg kan bli å "få bruk for" hehe..
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #2 Skrevet 5. mai 2008 Har ikke smakt det, men dt hørtes grusomt ut. He he he....
minimy m Emma & Emil! Skrevet 5. mai 2008 #4 Skrevet 5. mai 2008 Oy.. Dette hørtes ut som ett bra tips Har oxo masse rabarbera i haven som hadde vert greit å fått brukt til noe ja.. Kan ikke hjelpe deg m smaken, men kan vel kanskje bli godt!! Ell veldig surt
*ale* Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 5. mai 2008 INGREDIENSER: 3,3 kg rabarbra 3,o kg sukker 3 g gjærnæring vingjær 1,5 g kritt pr kg rabarbra 1/2 svovlingstabelett pr !0 liter bærmasse Annonse FREMGANGSMÅTE: Frossen rabarbra trenger ikke knuses eller kuttes opp, men kan med fordel henges opp(bind en hyssing rundt midten av hver bunt) og saften renner ut når rabarbraen tiner. Frisk rabarbra: Kløv stilkene langsetter. Mal dem på grov kjøttkvern, eller hakk dem fint opp og slå kokende vann over. La dem stå i vannet noen dager for at saften skal trekke ut. Saften helles forsiktig på ballong og tilsettes ca 300 g sukker Tilsetter gjær, gjærnæring og svovling. Etter 3 -7 dager går du videre. Se vedlegg til vingjærpakning. Eller følg videre generelle retningslinjer for vinlegging på mine vinleggingsside
*ale* Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 5. mai 2008 Kritt?? Svovel???? Ke??? Har aldri laga vin jeg
*ale* Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 5. mai 2008 12 kg unge saftige stilker 9 kg sukker 40 liter vann 9 g gjæringssalt Vri stilkene av nede ved roten. Kløv stilkene langsetter. Mal dem på grov kjøttkvern, eller hakk dem fint opp og slå kokende vann over. La dem stå i vannet noen dager for at saften skal trekke ut. Ha saften på på en godt rengjort ballong eller en stor plastbalje. Tilsett halvparten av sukkeret og gjæren. Bland alt godt og la det stå i romtemperatur 3-6 dager. Grovsil mosten, ha den over på ren ballong. Tilsett resten av sukkeret. Rist lett i ballongen hver dag. Du kan godt løse opp saften av 3 sitroner og blande med 3 plater gelatin oppløst i vann. Dette gjør vinen klarere og friskere. Sett på gjærløs og la vinen stå ved jevn temperatur rundt 18 C til den slutter å gå. vanligvis tar dette 1-2 måneder. Tapp vinen over på en ny, ren ballong. Grumset skal ikke følge med. Nå skal du også tilsette gjærstopp. Vask gjærlåsen og ta på nytt vann før du setter den på ballongen igjen. Vinen skal nå stå til lagring noen måneder ved stabil temperatur. Temperaturen kan godt senkes til 8-10 C på dette stadiet. Tapp vinen på flasker som er godt kokt og rengjort. Sett kork på. Vinen kan gjerne ligge noen år, men smaker utmerket også som ung.
ayla05 Skrevet 5. mai 2008 #9 Skrevet 5. mai 2008 jeg har smakt det:) og den jeg smakte var veldig god. har ikke noe oppskrift da, men det går det sikkert ann å skaffe:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå