mamma tiL 1stor+2små Skrevet 5. mai 2008 #1 Skrevet 5. mai 2008 Dere som sier at det er greit med et halv til et glass vin når en er gravid,kjører dere etter at dere har drukket det? Hvis dere svarer nei på dette,hadde det vært kjekt å vite hvorfor dere ikke kjører etter et halvt til et glass vin.
anette&tutta mari :) Skrevet 5. mai 2008 #2 Skrevet 5. mai 2008 bra spørsmål:) venter på interessante svar . .. .
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 5. mai 2008 #3 Skrevet 5. mai 2008 helt enig med deg. di få fantastiske måntene man er så heldig å få bære på et barn klarer man å holde seg unna alkohol
L@boline Skrevet 5. mai 2008 #4 Skrevet 5. mai 2008 Jeg kan godt svare :-) Jeg har selvfølgelig, som de aller aller fleste, lagt alkoholen på hylla nå som jeg er gravid. Jeg har imidlertid ved tre anledninger drukket noen dråper. Dvs. så vidt skjula bånn av et glass. Det blir 3-4 munnfuller med rødvin, og det er ikke det et foster får skade av. Dette gir ingen promille, og ja, jeg kunne fint kjørt bil etter en så liten mengde med alkohol gjennom en hel middag. Jeg blir ganske oppgitt når så mange sammenligner denne minimale mengden med det å drikke 1-2 glass jevnlig. Jeg vet det kommer tusen innlegg etter dette med at neida, barnet kan definitivt få jerneskade etter noen munnfuller med rødvin derfor legger jeg diskusjonen død her for min del. Hver får gjøre som de synes. Jeg vet i alle fall at om barnet mitt ikke skulle være frisk og rask så skyldes det ikke de få dråpene rødvin jeg har drukket.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 5. mai 2008 Må si du begynner å ro nå,venter bare på at du tar på påhengsen. Du skriver i ditt eget innlegg at du i alle fall kan ta et halv glass vin og hvis du klarer å ta et halv glass vin på 3-4 munner,ja da lurer jeg på hvordan du drikker vin. Synes også at 3-4 munnfuller er mye jeg,men begynner å bli litt akseptablet da. Det lengste jeg kan strekke meg,er til hun som sa at hun kunne stikke tunga i glasset til mannen for å smake.
L@boline Skrevet 5. mai 2008 #6 Skrevet 5. mai 2008 Klarer ikke la være å svare :-) Jeg sa ikke at jeg tok et halvt glass, jeg sa at hun som skrev innlegget kunne kose seg med et halt glass. Nei jeg tror ikke babyen hennes tar skade av det. Ellers vet jeg ikke hvor fult du vanligvis skjenker et glass vin, men i min verden er et fullt glass et glass skjenket halveis, og et halv glass halvparten av det igjen. Skjula bånn i et glass er 3-4 munnfuller :-). Synes absolutt ikke man skal ta mer enn et halv glass en sjelden gang. Og nei jeg har ikke noe behov for å ro da jeg er helt trygg på det jeg står for. Men i følge deg så elsker jeg ikke datteren min ettersom jeg tok omtrent samme mengde da jeg gikk med henne. Eller så vet jeg ikke hva det er å elske. Sånne kommentarer synes jeg er pure idioti og helt skivebom i forhold til denne diskusjonen.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 5. mai 2008 Et halv glass vin,er ca en 10 del av en hel flakse vin. I en flaske vin skal det være ca 5 glass vin. Det vil med andre ord si 0.7 dl vin. Jeg tar ikke så mye i 3-4 mjunner. Vel,jeg kan ikke si om du elsker din datter,men hvis du sier at du ikke gjør det,kan ikke jeg påstå at du gjør det heller,men da forsåtr jeg ikke hvorfor du skal ha et barn til.
L@boline Skrevet 5. mai 2008 #8 Skrevet 5. mai 2008 Jeg sa ikke at jeg ikke elsket datteren min, jeg sa at du påstår at jeg ikke gjøre det (i forrige tråd hvor du kommenterte innlegget mitt). Jeg elsker selvfølgelig henne over alt. Men regner med at du skriver det kun for å provosere så jeg burde ikke gidde å svare. Bare så vanskelig å la være når jeg synes folk går over stokk og stein her. Ellers synes jeg du er i overkant kverulerende i forhold til hva jeg mener med skjula bånn av et rødvinsglass. Kjenner at denne diskusjonen er i ferd med å bli under middels lavmåls så kansje vi skal være enige om å være uenige og la det ligge.
freefly Skrevet 5. mai 2008 #9 Skrevet 5. mai 2008 lukk øyne og ører mammatilenogenhalv.. du har nok bare blitt en skyteskive for en som trolig har masse innestengt frustrasjon.. =D
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #10 Skrevet 5. mai 2008 veit du, mamma til 1stor... nå syns jeg du begynner å bli litt småfrekk her.. Kanskje vi skal spørre deg også hvorfor du velger å få flere barn også? Du virker som et forbanna nervevrak, så er du sikker på at nervene dine tåler et barn til?? makan!!
Sauen Shaun Skrevet 5. mai 2008 #12 Skrevet 5. mai 2008 Ja ikke sant. Her er jeg enig med deg mamma tiL.......helsepersonell anbefaler totalt avholdenhet ved graviditet,så det burde vært enkelt.
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #14 Skrevet 5. mai 2008 Pleier vangligvis ikke å henge meg på i slike diskusjoner som det her.....men kunne ikke dy meg akkurat nå. For noen år tilbake skreiv jeg en hovedfagsoppgave om gravide rusmisbrukere, og da leste jeg mye forskning ang alkohol i svangerskap, både nasjonale og internasjonale forskningsrapporter. Det som viser seg er at man klarer faktisk ikke å sette en nedre grense for hvor lite alkohol som skal til for at fosteret kan bli skadet, og det i seg selv bør jo tilsi at man styrer unna alt inntak av alkoholholdige drikker i svangerskapet. Det andre som overrasket meg var at det faktisk er mer farlig med store mengder alkohol i svangerskapet enn andre rusmidler.....fosterskadene blir mer permanente ved stort inntak av alkohol i svangerskapet. Man sammenlignet barn født av alkoholikere og narkoman, og da disse barna var et år kunne man se at barna til de narkomane ofte hadde kommet på nivå med "normale" barn, mens barn med føtalt alkoholsyndrom fortsatt hang etter... Det finnes utrolig mye interessant lesing som er publisert av Borgestadklinikken i Skien....de er Østlandets kompetansesenter på gravide rusmisbrukere. Uansett....ikke mening å være "besserwisser" her inne...men tenkte det kanskje kunne være litt interessant for alle sammen Lykke til videre i svangerskapet alle sammen:)
AO3 Skrevet 6. mai 2008 #15 Skrevet 6. mai 2008 Takk for et fint og informativt innlegg, Lindus. Og svaret på hovedinnlegget er nei, jeg kjører ikke bil etter at jeg har drukket et halvt glass rødvin. Vet jeg at jeg skal kjøre, drikker jeg ikke noe. Ikke drikker jeg noe nå heller...
ory Skrevet 6. mai 2008 #16 Skrevet 6. mai 2008 Hei, Jeg bodde den første halvparten av svangerskapet mitt i et europeisk land og ble fulgt opp av privatklinikk. Jeg ble til og med fulgt opp av en professor i gynekologi og hennes anbefaling var et glass rødvin hver dag eller når jeg måtte føle for det. ( et råd jeg ikke fulgte). Når jeg spurte henne om FAS, bare lo hun av meg og sa at da burde halvparten av barne i hennes land ha FAS. Jeg velger å være avholds i mitt svangerskap, men reflekterer over at det er så stor forskjell i dette fra land til land.
temine Skrevet 6. mai 2008 #17 Skrevet 6. mai 2008 Hadde jeg drukket et halvt glass vin ville jeg ikke kjørt etterpå. Tror jeg hadde vært helt på en snurr av det, har drukket svæææææært lite etter tulla på 2 ble født. I svangerskapet velger jeg ikke å drikke i det hele tatt. Tror ikke ett par slurker kan skade babyen i magen, MEN så lenge man blir frarådet dette gjør jeg det ikke. Når man ikke vet hvor mye som skal til, og ettersom det er ulike kritiske perioder man ikke vet om når det kommer til alkohol, mengder og foster, synes jeg det virker litt riski å prøve.
Gjest Skrevet 6. mai 2008 #18 Skrevet 6. mai 2008 Skjønner seriøst ikke hvorfor sånne som mamma til en stor + liten bla bla bla skal sitte å henge seg opp i hva andre sier og gjør ? Har dere ikke nok med å passe på deres eget ? Blir seriøst litt små sprø av sånne mennesker som sitter her og forteller hva andre skal og ikke skal. Vi er voksne mennesker her inne, skulle tro det var en gjeng med barnehage unger. Sikkert mye hormoner som får det til å renne over for meg her, men er drit lei av at folk ikke kan holde kommentarene for seg selv. Så lenge jeg vet at jeg gjør det beste for mitt barn, så gidder ikke jeg å gå å fortelle hva andre skal gjøre for sitt. Hva med å skaffe seg et liv ? Bruke tid på sitt eget, enn å sitte her inne å slenge dritt. Skal liksom være et forum som skal være litt koselig, men merker jeg begynner å få skikkelig avsmak. Folk klarer å tenke selv eller ? Selv om jeg ikke går og tar meg et par slurker med vin mens jeg er gravid, så har jeg ingen rett til å fortelle at andre ikke må gjøre det heller. De aller fleste har lest at alkohol ikke er det mest ideele, så da er det opp til de. Samme med røyk også. Selv om jeg klarte å slutte å røyke når jeg ble gravid, så kan ikke jeg sitte å håne de som dessverre ikke klarer. De vet farene. Sinna hilsen fra en drit lei, hormonell dame!
LilleLykkeMor Skrevet 6. mai 2008 #19 Skrevet 6. mai 2008 Mamma til en og en halv: Er så enig med deg som jeg kan få sagt. Det er bare noen her er ute etter å hevde seg selv og fortelle hvor flinke de er nesten så man skulle tro at de har dårlig samvittighet for noe. selv har jeg duppet tungen i både vin og whiskey, og har ingen verdens dårlige samvittighet. Til mange av dere andre: Lenge leve toleransen! Rart det blir krig........
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 6. mai 2008 #20 Skrevet 6. mai 2008 Jeg rører selvsagt ikke alkohol i svangerskapet, at man tør å gjøre noe annet synes jeg i såfall er ufattelig naivt. De rådene man fikk bare for et par år tilbake gjelder ikke lenger, det er ny forskning som har kommet nå, i 2008, som sier at det nå er bevisst at selv små små (da også 3 munnfuller) med alkohol kan gjøre skade. Jeg fikk med et langt skriv hjem fra jordmoren min som selv har vært med på et av studiene som er utviklet i Danmark. Det trenger ikke å være hjerneskade eller synlige skader. Det her er snakk om problemer som kommer senere i livet, adferdsproblemer, problemer på skolen, lærevansker, lavere IQ!!!!. Det som skjer når DU drikker er at alkoholen går rett i fostervannet (i tillegg til blodbanene selvfølgelig) Fosteret drikker forstervann og får da like høy promille som vi har, bare at det er mye mer skedelig for et foster fordi de ikke klarer å bryte ned alkoholen slik som vi gjør. Det er værre med alkohol enn heroin, i forhold til senskader. Ikke det at man burde ta heroin heller, men jeg synes det sier ganske mye. Det uskyldige glasset med rødvin, er ikke så uskyldig lenger. Alkohol er også en grunn til at mange får SA, naturlig nok. velg å tro på meg eller ikke, men god samvittighet skal du hvertfall IKKE ha når du tar et par slurker. BARN OG ALKOHOL HØRER IKKE SAMMEN, INNI ELLER UTENFOR MAGEN.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå