Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal flytte til en mindre by (bor i Oslo nå), gleder oss til å få litt bedre plass. Vi er en mamma, en pappa, og en baby på 5 mnd. Vi flytter nå til byen som vi forhåpentligvis skal bo i "resten av livet".

Vi har ikke råd til en utrolig stort hus med stor hage midt i sentrum, så må prioritere litt. Med vårt budsjett kan vi f.eks kjøpe et av følgende alternativer:

1) et stort hus med ok standard et stykke fra sentrum (i en grend 5-6km fra byen)

2) en liten enebolig (f.eks et vi har sett på på 109kvm) i nærheten av sentrum. Ok standard.

3)en rekkehusleilighet eller halvpart av tomannsbolig i nærheten av sentrum, med bra eller svært bra standard.

Tenker at vi sikkert skal ha et barn til (sannsynligvis bare ett til men man vet jo aldri), og da vil vi kanskje synes at alt2 og alt3 blir for smått på sikt. Kan jo selvfølgelig flytte en gang til, men hadde vært fint å finne sitt endelige bosted også. Dessuten kjekt med litt hage og boltreområde. Men samtidig hadde det vært fint å bo nær byen og å finne en bolig som er innflyttingsklar.

Hvordan ville du prioritet? Ulemper og fordeler med å bo litt utenfor byen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville valgt en enebolig i nærheten av sentrum. Beliggenhet er viktig! Standarden kan alltids heves med årene.

Skrevet

jeg ville ha gått for alternativ 1. så lenge man har bil. 5-6 km er ikke så langt :)

Skrevet

Jeg ville valgt alt.1.

Syns ikke det er langt å kjøre 5-6 km for å komme inn til byen, og i tillegg får dere jo litt boltreplass som du sier.

Jeg liker at det er litt rolig rundt meg, så kan jeg heller oppsøke byen dersom jeg ønsker, og liker å bo sånn at jeg slipper å ta hensyn til naboer vegg-i-vegg.

Ser egentlig ingen ulemper, 5-6 km unna byen er jo ingenting! (oppvokst nesten 3 mil utenfor byen selv..).

Skrevet

Uten tvil alt. 1. Vi bor ca en mil fra sentrum og det er helt topp. Stille og rolig her og mye bedre for barna. Ville ikke byttet nei :)

Skrevet

Jeg liker ikke å være avhengig av bil, så jeg har alltid vurdert mulighet for kollektivtrafikk før jeg har flyttet. I tillegg ville jeg ikke bodd sånn at barna var avhengig av buss for å komme seg på skolen. Det er også viktig for meg at barna har venner i nærheten, så ville ikke bodd et sted med langt til naboene.

Hvis disse "kriteriene" hadde vært oppfyllt med alternativ 1, ville jeg valgt det, hvis ikke ville jeg valgt alternativ 3, hvis ikke de leilighetene er mye mindre enn en enebolig dere har mulighet til å kjøpe i samme området. Har selv vokst opp i rekkehus og hadde ikke hatt noe problemer med å bo i det nå heller.

Skrevet

Vi bor i Oslo har vertikaldelt tomannbolig ser nå etter enebolig. Ville aldri hatt rekkehus. For nære naboen. For lytt. Vi har nå egen hage med gjerde 2 etasjer. Boligen er delt av brannmur så det er veldig lydtett. Så jeg ville valgt vertikaldelt tomannsbolig eller enebolig. Lykke til med jakten. Er ett slit vært selv på maaange visninger de siste helgene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...