Anonym bruker Skrevet 5. mai 2008 #1 Skrevet 5. mai 2008 Det er det merkeligste jeg noensinne har hørt! Selvsagt er ull varmt! Og å legge barn på saueskinn nå er flaut. SÅÅÅ varmeregulerende er ikke ull! Av det jeg klarer å finne om faktastoff om slikt,sier jo at det er varmt og tilhører vinter. Har dere dokumentasjon på dette bortsett fra siden til nøstebarn osv? Selvsagt vil de reklamere for produktene sine. Jeg hadde ALDRI kledd barnet mitt i ull nå. Jeg husker selv at jeg ble tvunget til det når jeg var yngre,og det var ILLE!!! Er dere virkelig så redd for at de skal bli litt kjølige? Og det er faktisk bedre for barna å fryse litt enn å være kokvarme. (Dette sa faktisk HS til meg i dag)
BabyV Skrevet 5. mai 2008 #2 Skrevet 5. mai 2008 Ingen faktaopplysninger, kun egne erfaringer å komme med. Jeg bruker ull selv. Også nå når det er så varmt. Jeg blir ikke så svett og klam som når jeg bruker bomull eller andre stoffer. Det finnes jo mye forskjellig tykkelser på ullklær. Ullklær som er tykke er selvfølgelig varmt, men tynne ullplagg er hærlig å bruke nå. Så snuppa mi bruker tynne ullbodyer. Jeg har prøvd både med og uten lammeskinn når jeg er ute å triller. Med lammeskinn så blir hun ikke våt-svett i nakken som hun blir når hun ligger direkte på det ikkepustende trekket i vogna. Så jeg bruker både ullklær og lammeskinn selv om målern viser 15 plussgrader.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2008 #3 Skrevet 5. mai 2008 Huff... Du vet det ikke er anbefalt når det gjelder krybbedød?
***Juanita*** Skrevet 5. mai 2008 #4 Skrevet 5. mai 2008 Enig med HI, jeg. I dag tok jeg bort lammeskinnet fra senga til lillemann. Han har sovet på skinnet siden han ble født, men nå er det blitt for varmt. Skal ikke se bort fra at det kan være deilig med en tynn-tynn ullbody også nå når det er varmt i været, men det blir for varmt for min sønn med ullteppe og skinnfell i vogna. Veldig merkelig det snakket om at ull er varmeregulerende. Riktignok blir man ikke kald og klam med ull på, siden ulla trekker til seg fuktigheten og ikke blir kald når den er våt. Men det beste er vel hvis man slipper å bli så veldig svett til å begynne med!?
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2008 #5 Skrevet 5. mai 2008 Da min lille jente ble født hadde hun problemer med å regulere temperaturen selv (var bare 2.1 kg da hun ble født). På sykehuset lå hun på ull, og vi ble anbefalt tynn ullbody når vi skulle hjem. Dette var midt på sommeren, og nærmere 30 grader ute i skyggen. Jeg syns hun holdt seg fin i ull, men tok jeg på henne bomull ble det fortere klamt synes jeg. Ellers er jeg helt enig i at det er bedre å ha på litt for lite enn litt for mye. En baby sier i fra hvis den er kald, er de for varm blir de bare slappe, sovner og kan i verste fall få heteslag! Nå er ikke ullklær så populært på eksemhud, men neste barn skal forhåpentligvis kunne bruke masse ull.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2008 #6 Skrevet 5. mai 2008 Ull har den fordelen at den holder seg varm og pustende selv om den blir våt - f. eks. av svette. Det gjør ikke bomull. Blir den våt, blir den kald og tung. Vi bruker ikke ullklær og saueskinn på sommeren, men det er langt fra så ille å gjøre det som du tror, HI.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2008 #7 Skrevet 5. mai 2008 Kan du gi meg noen linker på at ull er bra året rundt? Da mener jeg fakta og ikke reklame fra diverse ullprodusenter..
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2008 #8 Skrevet 5. mai 2008 Har du prøvd å pakke iskrem i et ullpledd (og tatt det med ut i varmen) noen gang? Det holder faktisk isen kald! På samme måte som noe varmt holder seg varmt om du pakker det i ull og tar det med ut i kulden. Ull er ikke varmende, det er isolerende ... altså det holder på den temperaturen gjenstanden pakket i ull har. Trenger ikke noe lenke til det, det er bare å stikke i fryseren og prøve :-)
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2008 #9 Skrevet 6. mai 2008 Har du noensinne trent i en t-skjorte av bomull? Glovarmt mens du holder på, og kaldt og klamt med en gang du kommer ut. Det er ikke tilfeldig at div. superundertøy lages i ull. Nå handler selvfølgelig ikke dette om trening, men i en gitt situasjon hvor du mistenker at babyen kan bli svett og varm, f. eks på biltur, kan det være bedre å kle barnet i tynn og pustende ull enn i bomull - selv om det er sommer. Google kan du gjøre selv. ;-)
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2008 #10 Skrevet 6. mai 2008 lammeskinnet holder varmen inne om vinteren og varmen ute om sommeren!
BabyV Skrevet 6. mai 2008 #12 Skrevet 6. mai 2008 Enig at det er bedre at ungen ikke bør bli svett. Men ta dagen i dag i Oslo som et eksempel. Det var 15 grader i skyggen og 40 grader i sola når jeg gikk ut. Da er det ikke så lett å unngå at ungen enten blir kald eller varm innimellom. Og jenta mi er ofte klam selv om hun ikke er varm. Hvis hun f.eks hyler (hun kan ikke gråte, hun hyler når hun er misførnøyd) så blir hun kjempevarm. Så jeg sverger til ull uansett jeg. Bruker det som sagt selv og i dag var jeg innom nøstebarn og kjøpte meg selv nok en ull t-skjorte. Helt fantastisk å bruke istedenfor bomull. Men noen tips til hva jeg kan bruke istedenfor lammeskinn? For å legge henne rett på madrassen som kommer med vognen er uaktuelt. Den puster ikke i det hele tatt og hun er kjempeklam på ryggen og i nakken når jeg tar henne opp. Og jeg har ikke for mye klær på henne så slipper dere å anbefale det. I dag hadde hun body, genser og strømpebukse når vi var ute å gikk tur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå