Gå til innhold

Endometriose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har det? skal til gu 21 mai for å sjekke om jeg kanskje har det. skulle gjerne vært i kontakt med noen som har endometriose, eller vet mye om det. noen som har noen erfaringer? eller noen som har vært til gu for å sjekke dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt..

Ingen?

Skrevet

Hei Isopora.

Jeg har ikke selv endometriose, men min fastlege trodde dette og henviste meg til gynekolog for å utrede dette. Mine symptomer var kraftige smerter dagen innen mensen og kraftig blødninger samt spotting i 5-6 dager innen mensen.

Da jeg var hos gynekologen prøvde hun ved hjelp av UL "pinnen" og stikke opp mot livmoren og sa at dersom man hadde en kraftig form for endometriose kunne dette gjøre vondt, men hun sa at den eneste sikre måten å undersøke for endometriose er ved lapraskopisk undersøkelse.

Skrevet

takk for svar :)

Jeg håper selvfølgelig at jeg ikke har det. men har flere symptomer på det. har veldig menssmerter, eggløsningssmerter. spotter gjerne en uke før mensen, er veldig mye trøtt og slapp, av og til vondt ved samleie bl.a. sånn som jeg har forstått det kan gynekologen se om det er anntydninger til det? men at lapraskopi må til for å faktisk finne ut av det? har du prøvd lenge på å bli gravid? jeg er i 10pp. vet det ikke har gått så lang tid... men jeg syntes det er lenge nok. håper gyn. kan utelukke endo. og at det er en spire i magen min snart.

Skrevet

Så har vi jo hatt mye av de samme symptomene, minus smerter ved samleie( hadde dette kun ved eggløsning).

Jeg fikk provera for spottingen som jeg hadde før mensen i januar. Denne skulle jeg ta fra dag 15 tror jeg det var og 13 dager frem, allerede fra første periode hvor jeg prøvde denne ble spottingen noe mindre, samt at menssmertene ble noe redusert.

I andre perioden gikk jeg i tillegg på pergotime (gynekologen ville gi eggløsningen et ekstra puff som hun sa), denne perioden hadde jeg betydelig mindre spotting og jammen så ble jeg gravid. Er nå 13 uker på vei, så burde vel egentlig bytte nick til skal bli bleieiskiftarbeider :)

Vi hadde prøvd i 8 pp og i 9. pp satt den.

Skrevet

så deilig å høre, egentlig veldig beroligende! Gratulerer med spira :) da håper jeg bare på at jeg ikke har endo. og at gyno. vil hjelpe meg også! nå fikk jeg egentlig håpet litt tilbake. jeg har egentlig bare smerter ved samleie under el tror jeg. så det virker som om vi har hatt det veldig likt. da krysser jeg fingrene! kos deg masse med graviditeten! :)

Skrevet

Ja, jeg fikk god hjelp og det er jeg glad for. Koser meg glugg med den lille bønna, selv om det har vært kvalme/trøtthet ol, men klager ikke, bare kjempeglad.

Lykke til, så skal du nok se at du en dag sitter og er kvalm og nyter det ;)

Skrevet

Takk for det :) jeg håper så inderlig at jeg får gjøre det samme, så snart som mulig!

Skrevet

Heisann.

Jeg har også problemer med smertefulle samleier, spesielt på ene siden (ene eggstokken, tror jeg). Smerten varierer i grad og vi må bare være forsiktig med å ikke støte for langt, så går det greit. Har også noe vondt ved mens, men ikke endo-vondt, tror jeg. Derfor skal jeg til gynokolog i morgen for å se om jeg kan lide av PCO/PCOS. Har ikke så veldig mange av de symptomene heller, bortsett fra at jeg lett legger på meg. Er heldigvis en som liker å holde meg i form, så holder vekta i sjakk :)

Det kan ikke være PCO du har da??? LIker ikke å sette diagnose, men... DET kan en gynokolog iallefall se på ultralyd og hormon-blodprøver.

Lykke lykke til. Er vondt å gå og ikke vite iallefall, så kan man behandles (evt. alternativt) for det man evt. skulle lide av :)

Skrevet

hei :)

hmm.. kanskje det jeg kan ha? hva er egentlig PCOS? har bare sett at folk skriver om det her inne.. noe som har med syster å gjøre?

jeg har ikke problemer med å legge på meg hvertfall..men er jo et symptom hverfall. fortell gjerne hvordan det har gått hos gyno. i morgen! og lykke til :)

Skrevet

Det skal jeg gjøre. Enn så lenge kan du jo lese her om PCO:

http://www.helsenytt.no/artikler/polycystisk_ovariesyndrom.htm

I tillegg så står det noe om PCO med en gang du går inn på BM nå, ser jeg :)

Tror det er litt viktig at man får vite om man har noe sånt slik at man kan få det behandlet (enten selv, lege eller homeopat/akupunktør).

Humper innom etter gyn.timen :)

Skrevet

hvordan gikk det i dag? hva sa gyn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...