Gjest Skrevet 5. mai 2008 #1 Skrevet 5. mai 2008 Nå er jeg ferdig med pensum. Har tatt alle prøveeksamenene som ligger på nettgymnaset. Noen som vil stille meg spørsmål? Faget er Naturfag GK. *venter i spenning* =)
snartmammapåny Skrevet 5. mai 2008 #2 Skrevet 5. mai 2008 Litt usikker på hva som var pensum på GK da men.....: Forklar fotosyntesen? Hva er mitrokondriaen(skrives nok kanskje ikke akkurat slik;) men noe i denne dur...) og hvordan virker den? Hva gjør at noen får blå øyne og andre brune? Ja dette var noe av det jeg husker best fra naturfagtimen iallefall..men er jammen ikke sikker om det er GK pensum.. men du har jo noe å svare på da iallefall;)
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #6 Skrevet 5. mai 2008 Takker for svar =) Fotosyntesen er en viktig kjemisk reaksjon som foregår i plantens kloroplast når det er lys. H20 + CO2 -> C6H12O6 + 02 Mitokondriet Celleånding foregår i mitokondriene og er en motsatt reaksjon av fotosyntesen C6H12O6 + O2 -> H2O + CO2 + energi (ATP) ATP er en energirik forbindelse som er et biprodukt av celleåndingen. Åh, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare den siste... kan jo ikke lage et krysningskjema heller:/ Men hvertfall brune øyne er dominerende over blå som er recissive. Men om begge foreldre har brune øyne med et recissivt gen, er det 25% sjanse for at barna skal få blå øyne. Hvis begge foreldre har genotypen BB er sjansen lik null.
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #7 Skrevet 5. mai 2008 Tegn og forklar oppbygningen av en celle med dens organeller...standardspørsmål... Forklar organellenes betydning og navnet på alle organismer i en celle.
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #8 Skrevet 5. mai 2008 I mitosen blir en celle til to identiske celler med like mange kromosomer.
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #9 Skrevet 5. mai 2008 Drivhuseffekten er jordens energibalanse og veldig viktig for planetens temperatur. Uten drivhuseffekten ville gjennomsnittstemp. vært mange minusgrader, mot jevnt over 15 i dag. Ute i atmosfæren er det CO2 gasser (de finnes der naturlig, men det er altofr mange grunnet store CO2 utslipp), nitrogengass, oksygen og KFK-gass, som langt i fra er en naturlig gass og ødelegger ozonlaget lenger oppe ved at den stjeler elektroner fra ozon. Disse gassene hjelper til å holde uønsket stråling ute og varme inne-
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #10 Skrevet 5. mai 2008 DNA er livets molekyl. Det er byggesteinen til essensielle proteiner og har et kodesystem ATGC som leses av ved RNA AUGC.
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #12 Skrevet 5. mai 2008 Det er tre forskjellige celler, dyrecellen, plantecellen og baktericellen. Dyrecellen og plantecellen inneholder mye av det samme. Men det er viktige forskjeller. Begge cellene inneholder cellemembran, kjernemembran, mitokondrier, ribosomer og kromosomer. Dyrecellen har lysoymer som bidrar til å bryte ned store molekyler. Plantecellen har kloroplast, cellevegg og vakuloe. Fotosyntesen foregår i klorplasten. Bakteriecellen er enklere oppbygd og inneholder ingen organeller, men har ringformet DNA.
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #13 Skrevet 5. mai 2008 DNA-oppbygging DNA er et molekyl som består av sukker, fosfat og organiske baser. ATCG. DNA kodene blir til aminosyrer som ender opp med et protein. A og T og C og G er motparter på hver sin side av spindeltråden. Det er dobbelbinding mellom A og T og trippel mellom C og G. Proteinsyntesen vet jeg fint lite om=( Og når jeg kikket bak i boken min i stikkordsregistret så var den ikke nevnt. Er det pensum i natrurfag gk???
lille-persille Skrevet 5. mai 2008 #14 Skrevet 5. mai 2008 Herlighet så flink du er:) Går du for en 6er eller? Spørsmål: Hva er en synapse?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå