Gjest Skrevet 5. mai 2008 #1 Skrevet 5. mai 2008 Mor flyttet ca 3 timers kjøring bort, uten å verken informere eller spørre faren om det var ok. I tillegg har hun i årevis prøvd å spolere samværet mellom far og sønn. Mye rot mao. Pappaen har hatt sønnen så mye han har fått lov til, og besteforeldrene har gledet seg veldig over disse besøkene. Dette er det eneste barnebarnet de har. Nå er Pappaen død, helt uventet og veldig tragisk. Men har de i tillegg til å ha mistet sin eneste sønn, også mistet muligheten til å treffe barnebarnet sitt ? Har besteforeldre noen slags rett til å se han ? Tenkte om de "arver" samværsretten på noen måte ? Noen som vet ?
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. mai 2008 #2 Skrevet 5. mai 2008 Om ikke mor vil gi dem samvær, så kan de søke om det ved og gå rettens vei, trooor jeg..
Koseklompen Skrevet 5. mai 2008 #3 Skrevet 5. mai 2008 Jeg vet om ei som hadde en liten sønn da barnefaren plutselig døde. Hun var ikke sammen med barnefar, men hadde godt samarbeid med han skulle jeg da mene. Etter barnefar gikk bort så lagde hun en ordning med barnets besteforeldre om at de hadde han annenhver helg og i div ferier og slikt, alt etter hva de planla. Men om besteforeldrene har rettigheter vet jeg ikke..
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #4 Skrevet 5. mai 2008 Siden mammaen til gutten hele veien har gått sine egne veier, å prøvd å spolere samværet - er det nok ikke noe håp om at hun kommer til å anstrenge seg for å la besteforeldrene se han heller, desverre.
___ Skrevet 5. mai 2008 #5 Skrevet 5. mai 2008 Besteforeldrene kan når sønnen er død gå til retten for å få avgjort om de skal ha rett på samvær. Dette står i barneloven: "§ 45. Samværsrett for andre enn foreldra Når den eine av foreldra eller begge er døde, kan slektningane til barnet eller andre som er nær knytte til barnet, krevje at retten fastset om dei skal ha rett til å vere saman med barnet, og kva for omfang samværsretten skal ha. I sak om samværsrett mellom foreldra, kan ein forelder som vert nekta samvær krevje at avgjerdsorganet fastset om hans eller hennar foreldre skal ha rett til å vere saman med barnet og kva for omfang samværsretten skal ha. Samvær for besteforeldra kan berre fastsetjast på vilkår av at den som er nekta samvær ikkje får møte barnet. Reglane i kap. 7 gjeld også for desse sakene. Det krevst ikkje at partane har vore til mekling før dei går til sak. Endra med lover 13 juni 1997 nr. 39 (i kraft 1 jan 1998), 20 juni 2003 nr. 40 (i kraft 1 april 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728). " Link: http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-008.html#45 Hvis du vil lese mer om besteforeldres rettigheter kan du se her: http://www.besteforeldre.no/Veiledning/Skal_besteforeldre_ha_rett_til_samvaer.htm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå