Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt dumt spørsmål, kanskje, men eg lurte på om det er vanleg at drosjar har babysikre seter?

Me bur i Oslo, eig ikkje bil, så eg hadde tenkt at me bare kunne ta taxi heim frå sjukehuset etter fødselen (eller når me skal ting seinare også, så klart - ein kan reisa mykje drosje for det det kostar å eiga bil).

Men tenk om dei ikkje har trygge nok sete - kva gjer ein då?

Nokon som veit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

aldri sett en taxi med babysete, men de har sikkert noen. så om du sier ifra når du bestiller? og evt ringer taxiselskapene og forhører deg på forhånd... eller du kan kjøpe et selv å ha babyen i?

Skrevet

Ikke en selvfølge at babysete finnes i taxi - desverre :-( Vi var i samme situasjon som dere da vi fikk barn nr 1, og fant fort ut at vi måtte kjøpe vårt eget! Da slapp vi unødig lang ventetid fordi man må bestille spesielt - og ofte vente leeenge - på taxi med egnet utstyr... Anbefaler dere å ha det klart så dere kan ta det med på sykehuset, det gjorde vi med andremann og kommer også til å gjøre det denne gang. Lykke til!!! :-)

Skrevet

Det er bare å bestille taxi med barnesete i . Bestill dagen før så slipper dere vente til eventuell bil blir ledig

Skrevet

Takk for svar!

Har tenkt litt på å kjøpa eige sete, men var litt usikker på om det er lett å montera dei ut og inn av stadig nye bilar/drosjar.

Nokon som evt veit om me bør sjå etter spesielle typar oppheng/feste viss me vil ha eit sete som blir brukt i mange forskjellige bilar, inkl korte turar i drosje?

Trudde liksom dei fleste var konstruerte for å stå fast i bare ein bil...

Skrevet

vanskelig å anbefale... du burde dra innom i noen forretninger å høre hva de anbefaler.... vi skal ha et med base. er svært enkelt å montere, men det blir litt drass når du må ha med hele basen ut hver gang. går jo å feste seter med selen oxo, men det er ikke like sikkert.

Skrevet

Maxi cosy uten base kan festes i alle biler med tre-punktseler (dvs alle biler). Er gjort på 2 sekunder og tror sete koster i underkant av tusenlappen på barnas hus. Kan brukes opp til 11 kg hvis jeg ikke husker feil.

Skrevet

Vil anbefale Maxi cosi jeg også. Veldig lett å montere og kan som sagt festes i alle biler. Veier også mye mindre enn de fleste andre bilstoler for 0-13 kg og det er jo en stor fordel når dere skal ha det litt hit og dit. Koster vel 1500 ca til vanlig, men Barnas Hus har jevnlig kampansjer til 999.

Og ang. taxi i Oslo:

IKKE sats på dette!!!!! Vi trodde det skulle ordne seg da vi skulle hjem fra Ullevål med nr. 1, men den gang ei. Det kom taxi etter taxi med barnesete, men etter 3. taxi og mye venting fikk vi endelig forklart at Oslo taxi kun har seter for 0-34 kg, og tro meg, du vil IKKE putte en baby på 3-4 kg i et slikt sete. Vi prøvde, men måtte gi opp. Så der satt vi da, jeg med barseltårene mine, og følte oss som verdens mest mislykka foreldre som ikke engang klarte å få babyen hjem fra sykehuset! Hvordan skulle vi da klare å ta vare på den? He he, morsomt å tenke på nå, men den gangen en kald vinterdag var det alt annet enn moro... Enden på leksa ble at mannen måtte kjøre langt av gårde til noen venner av oss som hadde et barnesete vi kunne låne og komme og hente meg og babyen igjen. Så min anbefaling til alle som bor i Oslo og skal komme seg hjem fra sykehuset: Kjøp bilsete eller alier dere med noen dere kan låne av. Evt. ta med vogn og reis kollektivt!

Hilsen ei som endelig skal få babyen med seg hjem fra sykehuset uten kludder ;-)

Skrevet

Aha! Takk for at du delte den erfaringa, Ella, og takk for tips, Elin og SP!

Då hadde eg rett i mistanken min om at eg ikkje bør stola på oslodrosjane. Skal kjøpa eige bilsete i god tid før fødsel, Maxi cosi høyres jo veldig greitt ut.

Så supert det er å få så god hjelp! :o)

Skrevet

me tok taxsi fra rikshospitalet til gardemoen med baby ogdet var ikke problem så lenge en bestiller i god tid. men mener de kaller det baby krybber / cribs . bare gi beskjed at det er et nyfødt barn som må i babystol så fikser de det. gikkiallefall bra for oss:)

masse lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...