OneOfTheBoys Skrevet 5. mai 2008 #1 Skrevet 5. mai 2008 Tenkte lage stor porsjon og fryse litt. Skal også fryse noen små porsjoner til småen på 8 mnd. Bør vel ikke ha så altfor mye kål og løk i da hvertfall. Men kan lage til han i en egen panne også.. Så, hva har dere i når dere lager lapskaus?
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #2 Skrevet 5. mai 2008 Potet Gulrot Kålrot Hodekål Purre Pølse og Høyrygg eller bog av storfe som jeg koker kraft på først Sellerirot er vel også vanlig, men det liker ikke jeg
OneOfTheBoys Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. mai 2008 Sist gang jeg frøs lapskaus ble kålroten (?) helt kornete på konsistens. Vet noen har sagt potet ikke egner seg til frysing, men tror det var kålroten.
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #4 Skrevet 5. mai 2008 Du får vel begge deler frosset i lapskausblandinger, men da er de vel bare forvellet, og ikke kokt.....
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 5. mai 2008 #5 Skrevet 5. mai 2008 Vi har en enkel men supergod lapskaus(synes iallefall vi;-) ): Poteter(dobbelt så mye som gulerøttene) Gulerøtter 2 løk Flatbiff/bankekjøtt av okse 3-4terninger med klar kjøttsuppe buljong Kjøttet skjærer vi i terninger og bruner med salt og pepper i ei varm panne(litt og litt) med godt med melange. Etter hver runde med steking av kjøtt tar vi 2-3dl vann som vi koker ut panna med og har i kjelen(får med all smaken) Det vannet avpasser du etterhvert som du steker slik at du ikke får for mye vann i kjelen. Koker dette sammen i 2-3 timer, da er kjøttet deilig og mørt og du har en enkel med god brun lapskaus.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 5. mai 2008 #6 Skrevet 5. mai 2008 Pleier foresten av fryse ned, og den er like god når vi tar opp igjen :-)
Tommage♀♂ Skrevet 5. mai 2008 #7 Skrevet 5. mai 2008 Jeg koker kjøtt og hakket løk sammen et par timer, så har jeg i poteter, gulrot, kålrot og purre. Kjøttpølse til slutt. Kan ikke fatte hva dere vil med KÅL i lapskaus?? Har jeg aldri hørt om... Kålroten derimot, ingen lapskaus uten! =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå