Sjokoladetyven Skrevet 5. mai 2008 #1 Skrevet 5. mai 2008 Går 1 året på sosionomstudiet, og mister overgangsstønaden i november. Vet man kan få utvidet overgangstønaden i 2 år dersom man er under utdanning og barnet er under 8 år.. Jeg har fagbrev fra før, vet ikke om det telles som nødvendig utdanning til å få jobb og at jeg dermed får avslag. Får jo ikke fast jobb som omsorgsarbeider, og det funker dårlig å jobbe turnus og helger når jeg er alene med barn. Skal sjekke opp på trygdekontoret, men det hadde vært fint hvis noen her hadde visst noe, for akkuratt nå er jeg veldig ysgjerrig :-P Livet hadde blitt enklere hvis jeg hadde fått os under utdanningen.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2008 #2 Skrevet 5. mai 2008 Veit at stønaden til utdanning er avhengig av at du ikkje har ei yrkesutdanning frå før, men er usikker på OS. Det kan jo vere dei førlger kvarandre. Men eg meiner at i dagens samfunn er det ikkje nok med "yrkesutdanning" frå vidaregåande.
Sjokoladetyven Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. mai 2008 Ja det er det jeg lurer på.. Det vil jo være mest lønnsomt for samfunnet og staten at de gir meg to år støtte slik at jeg kan forsørge meg selv i 35 år til... Hvis jeg mister overgangsstønaden vil jeg bare sitte igjen med 12.000,- i mnd som skal dekke husleie på over 5000,- mat, strøm, barnehage på 2500,- bil og bensin, forsikringer, tlf osv.. Skjønner ikke hvordan det skal gå.. Jeg kan jo få meg jobb, men det er begrensa hva jeg kommer til å klare. Går fulltid og det er tøfft nok i seg selv, må pendle, og har et barn jeg må ta vare på også. Må jo få noenlunde greie karakterer hvis det skal være lønnsomt å fullføre studiet. Er jo mye gruppearbeid, lekser, lesing til eksamen osv som kommer i tillegg.
Sjokoladetyven Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. mai 2008 Titta på linker som står på denne siden og der står det: OVERGANGSSTØNAD: (ofte omtalt som OS): Ny sats er ca. 10.300,-. Dersom du er uten jobb/student kan du å full OS. OS kan man få i 3 år. Den kan utvides til 5 år dersom man er jobbsøkende/under nødvendig utdannelse(strenge regler på hva som er "nødvendig" utdannelse. Har du noen form for yrkeskompeanse anser oftes NAV ny utdanning som unødvendig.) Jeg har tidligere fått dagpenger fra AETAT i ett år pga arbeidsløshet med utdanningen jeg har fra før. Da hadde jeg til og med samboer, nå er det enda vanskeligere. Var en grunn til at jeg satte meg på skolebenken igjen, og det er for å få meg en jobb. Det nytter ikke å bli oppringt til vakter når jeg er alene med barn. Sier jeg nei flere ganger slutter de å ringe. Jeg har jobbet på gamlehjem før, og kjenner godt til systemet. Turnus fungerer ikke for meg.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 5. mai 2008 #5 Skrevet 5. mai 2008 jeg har ikke fagbrev da, bare skolen og yrkespraksis nav lurte på hvorfor ikke jeg kunne fortsette med det jeg var utdannet til, da sa jeg at det er jo plent umurlig med et barn alene. de forsto det sa de og så var den grei. hun sa det ikke ville være noe problem og få 2 år ekstra så lenge jeg kunne dukumentere at det ville være vanskelig og jobbe slik. (ikke det at det på noe punkt ville vært umulig da, men men)
Sjokoladetyven Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 5. mai 2008 Takk for svar:) Jeg får høre med de på trygdekontoret. Jeg får bare prøve å argumentere så godt jeg kan, og håpe de er litt "runde i kantene". Hvordan dokumenterte du det da? Jeg har jo gått arbeidsledig et helt år med god lønn tidligere, det må jo være en form for dokumentasjon på at jeg ikke får jobb. Hva med legeattest? Jeg har jo ikke ryggplager, men skal jeg belage meg på å jobbe på et gamlehjem resten av livet så får jeg vel fort det :-P Hehe, jaja, det går seg nok til på et vis:)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 5. mai 2008 #7 Skrevet 5. mai 2008 jeg argumenterte med en lønnsøkning på 100% (noe som vil gi de mer i skattepenger) og at det ville være helt umulig for meg å gå tilbake til en jobb som ikke var nogen lunde 8.00 til 16.00 siden jeg var heeeelt alene (far hadde ikke samvær på parpire fordi han ikke hadde overnatting) og at jeg må jo hente og levere alle dager selv osv osv. også sa jeg at min faglinge kunskap var alt for dårlig til at jeg kunne gå tilbake, det var sånn jeg fikk den barnehageplassen jeg ønsket også. legeatest funker sikkert super bra! kanskje du kan få omskolereing? det lønner seg nok for deg, spesielt om du får omskolering og os (det ver jeg ikke om man får men det gjør man sikkert)
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2008 #8 Skrevet 5. mai 2008 Det er ein moglegheit for å få utdanningstønad frå NAV. Det er eit smutthull med ugunstige arbeidstider. Den utdanninga eg har er det mykje kvelds- og helgejobbing, men for meg er det ein moglegheit med ny utdanning pga ugunstige arbeidstider når eg er aleine med barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå