Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 14uker påvei nå, og lurer på om noen av dere veit om det gjør noe om man tar solarium. Jeg veit at det ikke gjøre noe om man ligger ute i sola

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det gjør ingenting å ta sol, men du må legge noe over magen, slik at det ikke blir for lyst for den lille inni magen;) ei veninne av meg driver solstudio, og sier det gjør ingenting om man tar sol, bare det ikke blir for varmt for deg og så lenge du dekker magen.

Skrevet

Her svarer jeg hva jeg tror=)

Solarium gir vel mer bestemt stråling på deg, og det blir varmere enn hva det vil bli ute i vanlig sol. Så tror jeg ville satset på den natrurlige brunfargen i år=) Kunne forøvrig tenke meg selv å legge meg i solarium å få farge, ser ikke så tykk ut da=) hehe..

Skrevet

Jeg sluttet å ta sol med 1gang jeg fant ut at jeg var gravid så nå ser jeg likbleik ut.

Men hvis det ikke skader så tar jeg gjerne med meg et håndklede jeg:)

Skrevet

jeg stoler i hvertfall på min veninne;) hehe.. de får skriv fra leverandørene av sengene.

Skrevet

Eg har tatt sol mange ganger etter eg blei gravid, det er fordi jordmor og lege sier det er heilt ufarlig, de har ikke sagt noe om å dekke til magen heller, så d har eg ikke gjort, håpe ingen skade er skjedd, viss det er tilfelle at me må dekke til magen:)

Skrevet

Jeg ville ikke gjort d... Min jordmor..og lege... sier det ikke er lurt i hele tatt.. man kan ikke måle hvor varmt d blir for magen...og varmen blir ikke redusert i magen uansett hvor mye vifte som står på... Jeg ble frarådet på det sterkeste... og forholder meg til det ihvertfall.. Jeg har kjøpt lotion fra apoteket nå..med litt selvbruningseffekt... Funker bra... Og det er trygt... Det er noe HELT annet å sole seg i solarium enn å sole seg ut i sola... Så jeg tør ikke...

Skrevet

Helt enig, dette har jeg også hørt!

Man klarer seg noen mnd uten solarium da, bare å være ute det så får man farge, og vi som er gravide får mye fortere farge enn hva vi gjør til vanlig:)

Skrevet

Jeg har ikke sett noen advarsler mot solarium, og min lege og jordmor sier det er helt greit. Men at man må passe på å ikke bli overopphetet. Ellers gjelder de samme forsiktighetsregler som generelt er for bruk av solarium. Overdreven bruk er jo ikke bra for noen.

Og tross alt: Babyen har det bra hvis du har det bra, og det er mange gode ting som skjer med en blek kropp når den får litt solstråler på seg!

Jeg synes du skal ta deg en soltime jeg :-)

Skrevet

Det synes jeg og, tar sol litt innimellom selv...skal til egypt på mandag så trenger jo ikke å være lik blek. Jordmor og lege sa til meg at det var smart å vente til 2 trimester, så det gjorde jeg. Tar også bare sol i nye moderne solsenger med gode vifter...på brun og blid her finnes det også en helt ny som man får kald dusj i, det avkjøler, deilig. Er ikke noe i de røra som ikke er i sola ute.

Men, pass på, som gravid kan man utvikle stygge pigmentflekker, de kommer over tid så følg med på kroppen din:)

Skrevet

1) Hva med de som bor i Afrika eller India hvor det er 40 grader i skyggen? Der er det jo født en god del babyer. Regulerer ikke kroppen temperauren? Vi får vel ikke feber av å være ute i varmen??

2) På hvilken måte kan lyset skade barnet?

Skrevet

hvis man tar sol med måte så skal det ike være noen fare;) finnes ting sm er mye farligere. jeg gjør det ikke for å bli brun, men for å tørke ut kvisene jeg har fått på ryggen. for brun har jeg aldri blitt og blir sikkert ikke heller;) tror ikke lyset kan skade barnet, men at det blir ubehaglig for babyen når det blir så lyst. samme som at du helst skal dekke deg litt til ute på sommeren. legen ga meg beskjed om dette i hvertfall.

Skrevet

Det er stor forskjell på å være i sola.. og i ett solarium..uansett hvor man er i verden.. Strålinga fra solariumet kanj o ikke sammenliknes med sola på himmelen.. og uansett...tror du ikke at kroppene til de som bor i Afrika med 40 grader i skyggen er tilvendt det klimaet?... Er jo en grunn til at nordmenn..eller andre fra land i nærheten av oss må være forsiktig når vi besøker land som er mye varmere pga av fare for varmeoppheting?? Vi må drikke mye mer enn vanlig osv.. De som bor der er jo vant til klimaet.. samme gjelder solarium.. vi er ikke vant til å ligge i sol? Jeg tør ikke å ta sol... hvorfor ta sjansen? Umulig å måle hvor varmt d blir inni magen.. men for all del..andre for gjøre som de vil.... :)

Og jeg tror ikke det er lyset som er skadelig for barnet... Jeg tror det er varmestrålingen..

Det er egentlig skremmende hvor uenige profesjonelle er..være seg både leger og jordmødre..på slike områder..men det er jo nettop fordi forskningen ikke har kommet lengre....

Jeg for min del klarer fint å vente til sola kommer til norge slik at jeg kan sitte utendørs istedefor å ligge i solarium.. :) Selv om jeg ser ut som en snømann..hehe...

Skrevet

pass på at det ikke blir for varmt bare.. (som når du har feber, og soler deg ute generelt..) babyen kan ikke regulere varmen.. ellers får du lettere pigmentflekker, men det er jo ikke akkurat farlig..

Gjør ikke noe å ligge ute i sola nei, men alt med måte, må ikke bli for varm der heller :)

Skrevet

jeg prøver å få tatt solraium innimellom når jeg synes jeg begynner å bli blek, men kjenner at kroppen min liker det ikke lenger. Blir utrolig fort varm, og vil bare ut..

Har nøyd med med tan can spray tan i det siste da...og loreal selvbruningskrem når jeg begynner å se blek ut....

Skrevet

kan godt ta sol, men pass på at du ikke blir overopphetet. Vær også obs på leverflekker for disse er det letter for at oppstår under svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...