Netta78 Skrevet 5. mai 2008 #1 Skrevet 5. mai 2008 Hva anbefales og hva er sikkrest? Jeg har begge deler og er i tvil hva som bør brukes i starten... Barnesete for spedbarn, er det ok for ryggen deres når bilturen tar godt over en time hjem fra sykehuset? Har en simo safe dings som bagen kan festes i og med sikerhetsputer som skal legges rundt baby. Og noe mer, har ikke sett så nøye på den enda. Noen som har erfaring med dette?
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 5. mai 2008 #2 Skrevet 5. mai 2008 Bilsete er det som er anbefalt og vi brukte kun det forrige gang(selv med 50 min vei hjem fra sykehuset). Kommer ikke til å bruke noe annet denne gangen heller. Tar heller hyppige stopp. Boxette er lovlig, men ikke anbefalt sikkerhetsmessig. Anbefaler deg å lese på: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/ http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/
Bubba75 Skrevet 5. mai 2008 #3 Skrevet 5. mai 2008 Vi skal også ha bilsete helt fra begynnelsen. Brukte boxette sist gang, men i ettertid har jeg angra på det selv om det ikke skjedde noe galt. Føles bare tryggere å tenke på at de sitter spent fast. Vet at svenskene er litt strengere enn oss, og tester som er gjort der viser at det er en mye større belastning for babyen i en kollisjon.
MaybeAgain Skrevet 5. mai 2008 #4 Skrevet 5. mai 2008 Bilsete er absolutt det beste. Vi fikk beskjed om at så lenge man bruker fornuften - dvs si stopper med jevne mellomrom - er det ikke noe problem. Og med fornuft mener man selvsagt at dersom babisen sover hele den ene timen hjem, er det ikke noe problem å ta turen på direkten uten stopp. Man skal ikke bli hysterisk heller ) Maxi Cosi bilsete med base har fungert supert for oss - veldig grei å ha med seg i besøk også. Greit for minsten å sovne der om det lir litt på. Dun sitter gjerne der, og når hun er 9 mnd klatrer hun gjerne oppi selv når setet står på stuegulvet hvor hun farter rundt )
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 5. mai 2008 #5 Skrevet 5. mai 2008 Boxette er lovlig,men ikke anbefalt. Bilstol bør en stoppe hver 30 min selv om babyen sover. Både manuellterapaut og fysiorterapaut,sier at det er noe stort tull at en ikke trenger å stoppe om barnet sover. Barnet har det nemlig ikke vondt,det som er farlig er at den får belastning på ryggen og dermed kan den bli ødelagt,dette trenger ikke å slå ut før i tenårene eller i voksen alder,så det er viktig å forebygge. Etter max 30 min tar en pause på 5-10 min slik at babyen får strekke på ryggen,det er da viktig å legge babyen på magen,slik at ryggen blir godt strekt ut. Dette er ikke pga hysteri,men pga kjærlighet til barnet,at en ikke vil være med på å ødelegge ryggen til den. En baby skal aldri sitte før den klarer å sitte selv,når den klarer å sette seg opp på egenhånd kan babyen sitte så lenge bilturen varer,men da selvfølgelig med måte.
Ella78 m/ A&M Skrevet 5. mai 2008 #6 Skrevet 5. mai 2008 Vi har skaffet bilstol, har forstått at det er det sikreste.
Bubba75 Skrevet 5. mai 2008 #7 Skrevet 5. mai 2008 Tydeligvis forskjellige råd som er ute og går. Vi fikk beskjed om at det var bedre å heller kjøre litt lenger strekning for så å ha lange pauser. Fysioterapeuten sa at 5-10 min pauser bare var tull, men at de hvertfall bure være på en halvtime
tigergutt<3 Skrevet 5. mai 2008 #8 Skrevet 5. mai 2008 Bilsete er tryggest. Så ville jeg bare si at det er forskjell på en boxette og en vanlig vognbag. Tror vognbag med nett kommer dårligst ut. Boxette er jo en slags "bilstol" som barnet ligger i. Barnet er festet i boxetten og den igjen i bilen.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 6. mai 2008 #9 Skrevet 6. mai 2008 Etter det jeg forstår ut fra trygg trafikk sine sider,så er boxette bedre enn bag og sikkerhetsnett,men at det alikevell ikke er å anbefale da det ikke er så trygt som sete. Den eneste gangen de ser at det kan være greit med boxette er hvist barnet er prematur,men da bare helt den første tiden.
fru lykkelig Skrevet 6. mai 2008 #10 Skrevet 6. mai 2008 Sikkerhetsnett (simo safe dings) er livsfarlig for barnet. Selv om det er puter rundt vil barnet knekke nakken ved en sidekollisjon. Jeg kan ikke begripe at noen er villige til å utsette barnet sitt for den risikoen.
EnMamma Skrevet 7. mai 2008 #11 Skrevet 7. mai 2008 Håper du leser på linkene over her og velger bilsete til barnet ditt :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå