Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes og glukosebelastning+noen spm....:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia dere

Jeg har både diabetes 1 og 2 i familien og pga av dette vil legen ta en glukosebelastning i uke 28, men nå i dag 20+4 hadde jeg full pott på glukose på urintesten, skal stille fastende i morgen og måle blodsukkeret, men jeg lurer på hva skjer på en slik glukosebelastningstest og hva er normalverdiene?? Har dere hatt fullt utslag på sukker uten å ha svangerskapsdiabetes??

Hvordan er formen på dere som har dette og kanskje har hatt dette tidligere, eller har man vanligvis i ingen symptomer?? Klarer ikke skille ut om jeg har fått noe mer symptomer siden jeg har begynnende svangerskapsforgiftning og kraftig svangerskapskvalme fra før....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som du sier selv, så må du stille fastende på denne testen. Det blir tatt en blodprøve av deg når du kommer (fastende), så må du drikke en sukkerlake. Etter det må du sitte og vente på venteværelset i to timer, før det blir tatt en ny blodprøve av deg.

Da jeg tok denne testen, hadde jeg 9,5 etter to timer, og fikk da beskjed om at alt over 9 skulle følges opp ekstra via sykehuset. Jeg går derfor jevnlig til kontroller der.

Første gangen jeg kom dit, fikk jeg opplæring i kosthold, og så fikk jeg med meg et måleapparat hjem. Jeg skulle da måle blodsukkeret mitt 5 ganger hver dag i en uke, og så måtte jeg tilbake til sykehuset med resultatet. Verdiene mine etter den uka var kjempe fine, så jeg trengte ikke å gå mer enn en gang i mnd til oppfølging. Nå er jeg helt på slutten av svangerskapet, så da er jeg der en gang i uka.

Jeg har aldri hatt sukker i urinen. Jeg måtte ta den testen fordi jeg har høy bmi. Har man over en viss grense, så skal man ta denne.

Formen min er helt fin, har ikke noe problemer med dette i det hele tatt.

Men nå er også verdiene mine normale. (Må måle blodsukkeret mitt selv et par ganger i uka.)

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Som det alt er nevnt så kommer du fastende. De måler blodsukkeret ditt, dette må være under 7 for at du skal kunne ta glukosebelastningstesten.

Du drikker sukkervann og må sitte i ro i 2 timer på venteværelset (så ta med deg en bok eller noe å strikke el...).

Etter disse 2 timene måler de blodsukkeret ditt igjen. Har du svangerskapsdiabetes blir du henvist til diabetessykepleier for kostholdsveiledning. Du må også måle blodsukkeret ditt jevnlig. Er du heldig slipper du insulin. Du vil også få jevnlig oppfølging bla med ul for å se at ungen ikke vokser alt for mye.

Selv har jeg aldri hatt utslag på sukker i urinen. Eneste jeg kan si at viser symptomer på meg er at jeg tørster mye. Jeg måtte også ta denne testen pga overvekt.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...