bruse Skrevet 5. mai 2008 #1 Skrevet 5. mai 2008 Jenta mi er 5 mnd, vi sliter veldig med legging. Da hun var mindre (mindre enn 3 mnd ca), vugga vi henne alltid i søvn. Hun hadde mye mageknip så det var enste måten. Så ble hun vel avhengig av dette. Da hun var ca 3,5 mnd bestemte vi oss for å slutte med det og lære henne å sovne selv. Når vi har lagt henne i senga vil vi helst ikke ta henne opp igjen, men når hun skriker SKIKKELIG (blir helt svett og tårene spurter), tar vi henne opp og roer henne og legger henne ned igjen. Håpte at hun etterhvert skulle sovne uten å skrike seg opp, men dette har ikke gitt resultat. Etter 1,5 mnd uten forbedring begynner vi nå å bli en smule lei. (Bruker ca 1 t ved hver legging). Jeg tenker at hun kanskje assosierer senga med denne skrikeakten og at det derfor er et vanskelig mønster å bryte. Derfor vurderer jeg å "gå litt tilbake", dvs å roe henne helt ned (kanskje til og med til hun sovner) før jeg legger henne i senga. For at hun skal assosiere senga med søvn, ikke med skriking. Tenkte at når vi har gjort det en periode kan vi prøve å legge henne litt før hun sovner, og gradvis gå over til å legge henne i mer "normal våken tilstand". Hva tror dere om dette? Er det et steg tilbake og vil det ende i verre uvaner å venne av med? Denne metoden vi har brukt nå har jo ikke fungert, er ikke noe forskjell på sånn det er nå og før, så da vet jeg ikke om det er verdt å bruke så mye tid på det. Er dessuten jeg som må legge hver kveld (ellers nekter hun å roe seg), og jeg er ganske sliten av det nå...
To under Skrevet 5. mai 2008 #2 Skrevet 5. mai 2008 Hva med en mellomting. Ta henne opp når hun begynner å gråte (ikke bare sutre) for så å legge henne ned når hun har roet seg? Det fungerer ihvertfall bra for oss. Men alle barn er forskjellige og det er utrolig vanskelig å vite hva som er den beste løsningen. Lykke til!
Aibell Skrevet 5. mai 2008 #3 Skrevet 5. mai 2008 Barnet ditt ble avhengig av vugging i magen din! Hun har tilbrakt 9 måneder i en vuggende, varm verden. 3-4 måneder etter at hun kommer ut forventer du at hun skal sovne selv. Det er ikke naturlig for barn å sovne selv og det prøver barnet ditt å fortelle deg ved å gråte! Gjør det som trengs for å få henne til å sovne uten gråt, når hun føler seg trygg og er eldre vil hun ikke trenge det mer. Det finnes ingen som vugger eller bysser tenåringer i søvn, så du kan ikke skape dårlige vaner, men du kan skape trygghet for henne.
Smurfelille Skrevet 5. mai 2008 #5 Skrevet 5. mai 2008 Jeg vil anbefale deg å sjekke ut denne siden. http://www.sovlillebaby.com/litteratur.htm
Smurfelille Skrevet 5. mai 2008 #6 Skrevet 5. mai 2008 Dette er hovedsiden: http://www.sovlillebaby.com
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå