Graciegirl Skrevet 5. mai 2008 #1 Skrevet 5. mai 2008 Hei, jeg blir så nysjerrig av nicket ditt! Hvorfor? Fordi jeg (vi) har to katter og fordi jeg har bodd i USA før! Er det lov å spørre hvor i landet du bor? Selv har jeg bodd i Michigan og Iowa. Nå har jeg tatt med meg amerikaneren min hjem til Norge og her blir vi nok boende en stund til!
Tokatter_USA Skrevet 5. mai 2008 #2 Skrevet 5. mai 2008 Jeg bor i Iowa! Og skal en tur til Michigan om tre dager.... Min amerikaner får jeg nok ikke med meg over dammen, dessverre. Jeg fikk såvidt overtalt ham til å bli med på besøk EN gang, og det var nok. Han liker ikke å fly, og det regnet hele tiden. Så han får slippe.... :-(
Graciegirl Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. mai 2008 Næmmen. Hvor i Iowa bor du, da? Har studert i Iowa City og mannen min er fra en liten plass ikke så langt fra Cedar Rapids. Så utrolig rart at du bor i Iowa! Vi skal dit nå til sommeren, for å vise fram Lykketrollet vårt. Det blir stas. Gruer meg til fuktigheten, men ellers bare GLEDER meg meg! Håper ikke det er oversvømmelse der du bor!
Tokatter_USA Skrevet 6. mai 2008 #4 Skrevet 6. mai 2008 Neida, ikke oversvømmelse her. Vi fikk endelig en fin vårdag her i dag. Det har vært mye regn, men det er sjelden oversvømmelse her. Decorah heter byen vår. Jeg liker meg her utrolig godt, og det er vel derfor det er greit at vi blir boende her. Men hvis vi av en eller annen grunn ikke kunne bo her lenger, ville jeg flyttet til Norge, ikke til noe annet sted i USA. Svigerfar er fra Cedar Rapids.
Graciegirl Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. mai 2008 I Decorah har jeg vært flere ganger, blant annet for å feire 17. mai! Opplevde det som en veldig koselig plass. Regner med at "nasjonaldagsfeiringen" er under planlegging i år igjen?! USA er jo megadigert. Så rart at du bor akkurat der! Kjennes det litt ut som Norge, i og med at det er så sterke bånd til landet i området? Bra å høre at dere ikke har flom der oppe. På hjemplassen til mannen min flommer elva over sine bredder. Svigermor er nervøs for kjelleren sin! Det har gått bra hittil, heldigvis. Tenk på meg neste gang du er på Dairy Queen for å spise en blizzard! Det er nemlig noe jeg savner!!!
Tokatter_USA Skrevet 7. mai 2008 #6 Skrevet 7. mai 2008 Hehe, kanskje jeg har sett deg, da? Det er ikke SÅ mange mennesker ute for å feire 17. mai her, iallfall ikke før. Nå blir det mer og mer populært. Jada, vi gleder oss. "Bunaden" (festdrakt) til Snups henger klar, og hun vil gjerne ha den på hver dag fremover. Det skal bli barnetog og folkedans og gratis adgang til museet. Senere skal vi invitere familie og venner hjem til oss til pølser og is. Jeg synes jeg er kjempeheldig som bor her. Jeg setter stor pris på at det er god forbindelse til Norge her, ikke minst for Snups' skyld. Hun får oppleve iallfall deler av norsk kultur fra andre enn bare meg, i og med at vi har det norske immigrantmuseet her, og at det ofte er oppvisning i norsk dans og musikk, og så er det ikke sjelden at vi hører norske stemmer på gaten. Jeg får ta meg en tur på Dairy Queen på vei til Michigan, kanskje. Har vi Dairy Queen i Decorah, tro? Jeg vet ikke helt.... Vi har Whippy Dip. Det er en eldgammel iskremkiosk som det er utenkelig å ikke svippe innom når det er varmt og fint ute.
Graciegirl Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 7. mai 2008 Ja, kanskje vi har gått forbi hverandre på gaten. Det er noen år siden jeg bodde i Iowa nå, vi flytta til Norge i 2001. Så flott at du opplever at Decorah er en fin plass å bo. Vet selv at det ikke alltid er like lett å bo i et annet land, supersnill svigerfamilie til tross. Da jeg ble kjent med mannen min var det veldig fint å kunne ta han med på 17. mai feiring i Decorah. Følte han fikk oppleve en liten smak av Norge og min bakgrunn. Hvordan er det med arbeidsmuligheter i området? Må dere pendle eller er det muligheter i nærheten? Jeg vet ikke hvor mange mennesker som bor i Decorah, men så veldig stort er det vel ikke? Ønsker deg og dine en strålende 17. mai "over there".
Tokatter_USA Skrevet 8. mai 2008 #8 Skrevet 8. mai 2008 Min "pendling" går fra bakdøren opp til øverste del av hagen! Jeg er selvstendig næringsdrivende og vi har nettopp bygget verksted i hagen til meg. Det er plass til mannen min og, når han er klar til å jobbe for seg selv. Foreløpig jobber han med faren sin, fem miles utenfor byen. Og Snups' Montessori-barnehage er to hus bortenfor verkstedet mitt. Kan det bli bedre? Decorah er en college-by, så mange er ansatt på colleget. Hvis man regner med studentene, er det ca. 10 000 innbyggere her. Ikke så aller verst? Hvor i Michigan bodde du da? Jeg drar i morgen, til Birmingham, en forstad til Detroit.
Graciegirl Skrevet 8. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 8. mai 2008 God tur til Michigan! Jeg bodde først i Port Huron og senere i Ypsilanti (naboby til Ann Arbor). Port Huron er vel en times kjøretur fra Detroit, Ypsilanti noe lenger. Michigan er vel og bra, men jeg trivdes bedre i Iowa. Bodde mest i Iowa City, en fantastisk by. Veldig laid-back og internasjonalt + gode muligheter for friluftsliv/aktivitet. Dessuten koselige barer med god live musikk!!! Så flott dere har ordnet dere med jobb og barnehage. Det høres helt topp ut. Er du kunstner av noe slag?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå