Novemberbolle Skrevet 5. mai 2008 #1 Skrevet 5. mai 2008 Jeg var på min første svangerskapskontroll da jeg var rundt ni uker på vei. Neste er ultralyd i begynnelsen av juni, for så kontroll til jordmor i uke 24 eller noe slik. Synes det er så utrolig lenge å vente! Synes hele graviditeten er helt urelaistisk, og går rundt og er småbekymret ofte. Det jeg lurer på da er om dette er god nok grunn til å få en ekstra kontroll? Bare for å kjenne på magen, lytte til hjertet osv... Blir veldig takknemmlig for svar:)
Bimsevimsen-på overtid :-( Skrevet 5. mai 2008 #2 Skrevet 5. mai 2008 Hvis du bekymrer deg for noe, kan de ikke nekte deg en ekstra kontroll. Jeg er i uke 27 nå, har vært en gang til legen og en til jordmor + ul. Og så måtte jeg innom legen en ekstra gang, men da var det kun for å få en sykemelding, ingenting annet ble sjekket.
Novemberbolle Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. mai 2008 Sånn kjempebekymret er jeg jo ikke, men er ofte jeg tenker om babyen er død, osv.. Er ganske bekymret for MA. Men vet ikke om det er grunn nok.. I forrige svangerskap kan jeg ikke huske at jeg hadde så få kontroller, så det er ganske stor overgang. Fikk også mye oppfølging pga. parvovirus...
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 5. mai 2008 #4 Skrevet 5. mai 2008 Synes det var sjeldne kontroller jeg. Her skal jeg gå hver 4 uke til jordmor, kunne gått annenhver til lege men har en veldig dyktig jordmor som også har UL apparat på kontoret så det føles bra. Dette er utenom ordinær UL. Mot slutten skal jeg gå annenhver uke og så hver uke rundt termin. Er 3 gangs og har hatt samme mengde med kontroller alle gangene. Går til legen ekstra om det er noe mer medisinsk, bekkeløsning osv. Synes det er rart om du ikke kan få flere kontroller hvertfall.
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #5 Skrevet 5. mai 2008 Jeg har det akkurat likt som deg, novemberbolle. Var på første kontroll i uke 8, å neste er ikke før ordinær UL i uke 18... (Jeg er nå 9+1). Det er første gang jeg er gravid, så det er myyyye jeg lurer på, samtidig som jeg tenker mye på om det er liv inni der og om jeg virkelig ER gravid. (Som om 4 positive tester skulle lyve...) Jeg ringte jordmor, og fortalte hvordan jeg har det og at jeg enda har mange spørsmål som jeg ikke fikk svar på hos legen. Ingen problem sa hun, såklart skulle jeg få en time! Så er satt opp en time når jeg er 13+4. Håper på å få høre hjertelyden da
Guttemamma75 Skrevet 5. mai 2008 #6 Skrevet 5. mai 2008 De har endret på mengden kontroller nå slik at man i et normalt svangerskap skal ha kontroll i uke : 10-12 : første kontroll hos lege 17-19 : UL 24: jordmor/lege 28 : jordmor/lege 32 : jordmor/lege 36 : jordmor/lege 38 : jordmor/lege 40 : jordmor/ lege Anbefalingen er med andre ord bare 8 kontroller nå, MEN om man trenger ekstra oppfølging får man selvsagt det....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå