Gå til innhold

Bestemor/bestefar vs mormor/morfar/farmor/farfar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så at det var mange som hadde meninger om hva man kaller sine foreldre, men hva kaller man sine besteforeldre?

Jeg har alltid syntes at bestemor/bestefar høres så koselig ut, men selv har jeg alltid kalt mine bestemødre for mormor og farmor. Dette skyldes at min mor alltid har syntes at bestemødre har grått hår og hårtopp (fordi hennes hadde det), og at det ikke passet på mine.

Da min sønn kom til verden, bestemte vi oss for at vi ville at besteforeldrene kalles bestemor/bestefar, og det fungerer fint. Dersom vi har behov for å definere hvilke besteforeldre henger vi bare på stedsnavnet i tillegg :-)

Da fant muttern ut at det kanskje ikke var så dumt likevel, for det kan faktisk være litt kaotisk å huske på at nå er du mormor, og nå er du farmor istedet for "bare" å være bestemor for alle barnebarna.

Bestemor er jo så koselig - da er du jo den beste.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss fikk de bestemme selv hva de ville "hete". Jeg kaller selv mine foreldre for mor og pappa, fordi det var noe de ønsker selv når vi vokste opp. Så nå er mor blitt mormor og pappa bestefar. Mens min bestemor(deres oldemor) også er blitt bestemor for dem, fordi hun eldste datteren min begynte å kalle henne det. Mens min mormor og morfar er oldefar og oldemor. Foreldrene til samboeren min er farmor og farfar, men de er fra sverige og der heter det ikke bestemor og bestefar så da var jo ikke det no spm.:)

Skrevet

Vi bruker alle disse navnene på våre foreldre. Mine foreldre er ikke skilt, så der er det mormor og morfar (det jeg er vant til, ikke brukt bestemor/far)

Men hos min samboer er foreldrene skilt og far hans har funnet ny. De er da bestemor og bestefar til vår datter, og mor til samboer er da farmor. Føler det da blir greit å skille hvem som er hvem..

Skrevet

foreldrene på mamma sin side er mormor og morfar og pappas side, bestemor og bestefar;)så mamma blir mormor til babyen, og svigermor bestemor. enkelt og greit;)

Skrevet

Min mamma og (ste)-pappa kaller seg mormor og morfar (etter eget ønske), mens svigers kaller seg bestemor og bestefar (eget ønske).

Nå har jeg brødre, 1 med unger, merker at foreldrene mine sliter litt. Blir mye mormor....nei farmor...eeeeeh.....(hehe)

Skrevet

Vi får besta og besten på morsida og bestemor og bestefar på farsida! Enkelt og greit, ingen tvil om kven som er kven ;o)

Skrevet

mamma vi være mormor.... og pappa vil være bestefar. her har sønnen vår mormor og bestefar og farmor og bestefar.... han holder styr på det selv med å si bestefar i svelvik og bestefar i støa.... funker greit.

Skrevet

Mine besteforeldre har jeg kalt mor og far (mamma`s side) og bestemor og bestefar (pappa`s side)

Vi endte opp med å gjøre det likt ovenfor våre barn også, så mine foreldre er mor og far og mannen minsine er bestemor og bestefar.

Mannen min har kalt sine besteforeldre noe helt annet, men så er hans foreldre fra tsjekkia og dem har helt andre navn.

bestemor er Babi og bestefar aner jeg ikke hvordan skrives men uttales nesten som g(j)edda (tenker bare på fisken gjedde jeg da.... :-)

Han brukte da altså babi og så fornavnet for å skille bestemødrene fra hverandre om det var nødvendig :-)

Skrevet

Selv kalte jeg mine besteforeldre for farmor&farfar, og mormor&morfar, foreldrene til hun som var min stemor i en periode ble kalt ved fornavn eller mor&far da det er vanlig på sørlandet.

Min sønn har et broget utvalg med besteforeldre, så her er det:

(mormor og mann) = momo & ave (ave er islandsk bestefar)

(morfar & kjæreste) = bestefar & ****** (navn)

(Farmor & farfar) = farmor&besten

(Mors tidligere stemor & hennes mann) = bestemor & ****(navn)

Skrevet

Samboer å jeg har ikke egentlig diskutert dette, men hans far er morfar fra før av og føler derfor det blir riktig at han er det for vårt barn etterhvert også. Om ikke det kommer opp noe annet underveis da, enklest for han å holde styr på i tillegg. Mine foreldre har jeg alltid sett for meg at skal være bestemor og bestefar - men som sagt ikke noe av dette er diskutert..

Skrevet

Da eldstemann kom var min pappa en selvutnevnt moffa og mamma var mommo, men jenta vår begynte selv å kalle henne mimmi, Så mine foreldre er mimmi og moffa ( vi sier noen ganger mormor og morfar også)

Besteforeldrene til jenta mi på farens side er skilt, så der er det farmor og xxx, og bestefar og xxx..

På guttene mines side er de også skilt, så der er det bestefar og besta, og bestemor.. Mye å forholde seg til. men de har nå valgt navnene selv..

Skrevet

Jeg venter det første barnebarnet på min side, og mamma vil være Joia, for det kalte vi hennes mor (min mormor) og det syns hun er så koselig. Tipper pappa blir morfar eller bestepappa. Mannen min sine foreldre har masse barnebarn allerede, og alle kaller de for bestemor/far, så tenker de vil hete det nå også:)...

Skrevet

Hos oss blir det mormor og besse på morssiden, og farmor og farfar på farssiden.

Skrevet

Min mor var fast bestemt på at hun skulle være bestemor siden vi er flere brødre og søstre i søskenflokken min.

Men etter første møte med det første barnebarnet innså hun at hun var mormor og nå går de for mormor/morfar og farmor/farfar for både barna og oss voksne. Koselig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...