Gå til innhold

Navn som forandrer karakter ved forskjellige dialekter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg oppdaget at det navnet jeg ønsker å kalle datteren min blir helt feil med rulle-R.

Vi er fra Bergen og vurderer det tyske navnet Erle til vår ufødte datter.

I Tyskland bruker man også skarre-R som vi gjør og navnet blir uttalt nesten som det skrives.

På bergensmål blir det litt mer : "Ærle" - helt greit.

MEN!

På østlandsk blir det: "Æ'læ" -Høres helt forferdelig ut, gjør det ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så morsomt, da er vi i helt samme situasjon. Jeg er dog bare prøver, altså ingen bolle i ovnen foreløpig, men resten er identisk. jeg syns Erle er fantastisk vakkert. Selv er jeg fra Kristiansand og bor i Bergen. Altså omkringet av skarre r´er. Samboer er imidlertid østlandsktalende, og lo seg skakk da jeg foreslo navnet. Vi ble etterhvert enige om at det er forståelig at han ikke syns det er pent, da det høres helt fryktelig ut på hans dialekt, som dessverre er den dialekten som flest nordmenn taler. Erle er for vår del dermed dessverre lagt på hyllen. Iallefall inntil videre.

Skrevet

Til Babyhåp.

Tidig!

Jeg prøvde meg frem på forskjellige dialekter bare for å høre hvordan det ble, og fant ut at sørlandsdialekten gjorde mest for navnet.

Altså, Erle høres helt nydelig ut når det blir uttalt av "dere" ;)

HI

Skrevet

Jeg og sambo er fra hver vår side av landet og valgte bevisst et navn som ikke inneholder R. Kommer nok til å gjøre det med nestemann og, dersom vi ikke finner et navn vi liker med begges uttalelser.

Skrevet

Samme er det med navnet Maren - som jeg synes er kjempefint på bergensk eller der hvor man uttaler R-en tydelig.

På østlandsk - som jeg snakker...- sier vi Maarn (eller noe lignende) - og det er ikke fint i det hele tatt!

Skrevet

Her et eksempel: Johan!

På Hedmarken blir det Jo-Han;-)

Skrevet

Her som eg bur blir navn slik:

Petter=Pitter

Egil= igil

Erik = irik

Edvard = idvard....

Guri = Gori

Turid = torid

Jorunn = Joronn

Så slike navn er uaktuelt her...hehe:)

Skrevet

Anders.Andars-Annersj

Skrevet

Skjønner hva du mener, er sånn med mange navn. Prøver å lære mannen min å si Johan, med tydelig h, i stedet for Joan, som han sier på østlandsk... Vil ikke bruke navnet slik som han nå uttaler det ;-) Ellers blir navn som Oliver, Ellen og Carsten veldig ulike på sørlands- og østlandsdialekt.

Skrevet

Det er rart at mannen din sier Joan, Vannmann. Jeg kommer fra Østlandet og sier tydelig JoHan - synes det er definitivt finest!

Men det kan jo være lokale variasjoner, da.

Skrevet

Jeg unngår bevisst navn med R fordi jeg selv snakker to ulike dialekter, en med skarre-r og en med rulle-r.

Eksempel på navn som blir forskjellige:

Oliver - Ållivar - Åliiiivar

Kasper - Kaspar

Iver blir Ivar på vestlandet

Skrevet

Iver bli Ivar på vestlandet? eh...nei? Hvor på vestlandet komme r du egentlig fra!?

Skrevet

Jeg er fra østlandet og jeg sier "Æ'le" - synes det er veldig pent, jeg. Men kan være fordi jeg er vant til det.. Er jo slik flest nordmenn snakker. Men er samme med Erlend - her sier vi "Æ'lend" - i Bergen "ERlend" med tydelig R.

Erle er ikke noe jeg kunne valgt. Synes det er litt maskulint..

Skrevet

Stavanger. Aller navn med er-ending får ar-ending når vi uttaler de. Iver blir altså Ivar, men med litt annen uttale enn navnet Ivar.

Skrevet

Meget intressant. Jeg er fra Finnmark jeg da. Jeg uttaler Erle mer som Æle, r`en er nesten ikke der, den forvinner nesten inni i L`en, hvis det kan forklares slik... Og dermed synes jeg ikke at navnet er noe fint. Men kansje det er fint på en annen dialekt, selvfølgelig, det har jeg aldri tenkt på før. :-)

Når det kommer til navnet Johan, så uttaler vi det her som JOhan, og ikke joHAN slik som sør i landet. Og jeg synes JOhan er veldig fint, men ikke joHAN.

Skrevet

Mannen min og jeg har også forskjellige dialekter. Han skarrer på r-en og det gjør ikke jeg.

Vi ville dermed unngå alle navn vi uttalte forskjellig, og det var i all hovedsak navn med tydelig R.

Noen eksempler:

Erlend - jeg sier Ælend, han sier Ærrrrend.

Maren - jeg sier Maarn, han sier Maren

Vibeke er et annet navn som uttales forskjellig. I Nord-Norge sier mange Vibeeeeke. Mens vi i Oslo sier Vibekke. Kanskje ikke et navn så mange velger nå, men likevel.

Skrevet

Jeg og samboer er trøndere begge to, men han er inntrønder og jeg kommer fra kysten.

Jeg har egentlig lyst til å kalle opp etter bestemor eller bestefar som jeg mer eller mindre vokste opp hos. De heter Elsa og Harald. Der jeg kommer fra uttaler vi det: Ælsa og Haraill. (skikkelig trøndersk) Mens inntrønderne sier Elsa og Haral. (helt bokmål)

Helt feil i mine ører. Så det er helt utelukket :(

Skrevet

Kan tenke meg navn med mye r'er som Aurrrrrorrrra blir litt too much på enkelte dialekter.

Skrevet

Skjønner problemet!

Jeg er fra Trondhjem og hadde sååå lyst på Karen... Men mannen fra østlandet svarte meg Kaarn?? da jeg foreslo det, så det var fullstendig utelukket :)

Vi hadde litt det samme problemet med Eir... Æir var liksom ikke like fint ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...