Gå til innhold

Er det bare jeg som synes det er sykt... (svigers)

Anbefalte innlegg

Skrevet

...at svigers lager egen middag til broren til sambo (20 år, bor hjemme)?Skal de grille må de steke kyllingfilet til han, skal de ha gryterett lager de pizza til han, skal svigermor lage lunsjkaker må hun lage vanlige medisterkaker til han for han liker ikke grønnsaker(!)

Eller han spiser bittelitt og en halvtime etter middagen går han og steker seg en pizza... Blir helt opprørt, jeg. At det går ann.

De var hos oss her for en uke siden og da hadde jeg laget gryterett (samme som vi skal ha i barnedåpen nå på søndag) og da ble han sur fordi det var ting oppi han ikke likte... Samtalen gikk omtrent sånn: Svigermor: spiser du dette da, NN? Her var det mye forskjellig oppi... NN: (sur) Jeg så noe annet oppi her som jeg ikke liker og. Jeg: det er ikke farlig, jeg har ikke driti i kjelen eller hatt gift i maten, så du dauer nok ikke av å smake. Men hvis du ikke vil ha, så har vi loff og pålegg i kjøleskapet. NN: (sur, tar på tallerkenen). Svigermor: du må bare lære deg å spise dette, for i barnedåpen får du ikke noe loff og pålegg. NN: Da tar jeg med loff og pålegg selv. (skraper saus over på risen og lar resten ligge).

Fy faen, jeg blir helt kvalm av oppførselen hans. Han liker kun kylling, pizza, taco, hamburger og kebab. Null salat og grønnsaker.

Så hva sier dere damer, skal jeg kjøpe en happy meal på mc donalds og sette på tallerkenen hans i barnedåpen? Bare på pur faen? Eller bestille en barnepizza fra peppes, be de om å kjøre den ut og levere den til han? :P Huff, jeg blir bare så oppgitt og provosert.

De syr så jævlig puter under armene hans. Ordner absolutt alt for han. Ogmin sambo betyr liksom ingen ting i forhold...

Er det virkelig normalt at 20åringer får egne middager fordi de ikke liker maten, og heller vil ha pizza etc?.... Nå snakker jeg om helt normal middagsmat...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei det er ikke normalt.

Meg og min søster har til tider fått to forskjellige middager. Dette fordi vi liker ikke det samme innen fisk :P

Hun kokt torsk feks og jeg fiskepinner osv.

Men til alle måltider. Det er jo uakseptabelt.

Skrevet

Jeg er fullstendig enig med deg! Det er fryktelig sært at en på tyve år holder på sånn, men det er jo helt klart foreldrenes feil!

Tuppa her i huset MÅ smake på alt, helst to biter.. Om hun brekker seg slipper hun selvfølgelig! Men når jeg lager middag så er det jo stort sett kjøtt, grønnsaker, poteter eller ris osv så det er ALLTID et eller annet hun kan spise! Å lage flere middager er bare ikke aktuelt.

Tuppa her er foresten 2 år så da burde det jo være mulig for en som er 18 år eldre å smake også.. Herregud jeg må bare riste litt på hodet jeg altså, du får be han ta seg sammen...

Selvfølgelig kan man ikke forvente at folk liker alt (jeg brekker meg av tomatsuppe og grøt for eks) men det er forskjell på å absolutt ikke like og å synes at andre ting er bedre. Det er masse jeg ikke hadde valgt å ha til middag selv, men som jeg spiser fordi sambo og snuppa liker det for eks eller fordi jeg får det servert når jeg er borte.¨

Nei, ungene får lære seg å spise det som blir servert, liker de ikke det så får de vente til neste måltid. Hvis ikke så blir de tydeligvis sære som voksne..

Skrevet

Wow.........

Din svigermor vil åpenbart ikke at han skal skaffe henne flere barnebarn. Ingen kvinne vil vel bo sammen med en slik guttunge?

Skrevet

han er bare så sykt bortskjemt at jeg blir kvalm. Kjenner pulsen stiger bare ved tanken på at han skal pirke i maten i barnedåpen.

Nå går det en liten djevel i meg, og jeg har lyst til å drite han ut skikkelig (skjønner jo at ikke jeg kan det, men :P)

Jeg bare hater sånt! Jeg hadde aldri klart å bo sammen med en sånn fjott....

Men den barnedåpen... Happy meal.... Nei, jeg kan bare ikke gjøre det.

Skrevet

Fy søren, jeg er 20år, er hjemme på besøk hos mine foreldre i disse dager, og her er det JEG som har laga maten hver eneste dag..!

Tilogme til søs mi, når jeg var.

Han burde virkelig få skjerpe seg.

Han er 20år tross alt, ikke 4.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

En ting er å ikke like mat som "alle andre" liker...sliter med det selv, så jeg blir jo sett på som kresen. Men jeg blir jo ikke sur hvis folk har laga noe jeg ikke liker...eller, hehe...man blir jo irritabel hvis man går uten mat en viss tid!:P

Men det er jo helt klart at problemet er at han alltid har pizza og mora si tilgjengelig.

Skrevet

Og ang det å ikke smake på maten... *rister på hodet*

Er mye jeg ikke liker, jeg er utrolig sær.

Men det gjelder for det meste pålegg.

Middager spiser jeg alt av, omtrent. Det eneste jeg ikke kan fordra er karbonader. Ber pent om å få slippe og spise det. Etter jeg fikk D brekker jeg meg bare av de karbonadene.. *huff*

Uansett, jeg hadde vært flau av meg selv, hvis jeg skulle oppført meg slik den guttungen der gjør.

Seriøst.

Hadde jeg vært deg, så ville jeg kjøpt en happy meal ;o)

hehe

Men hadde vært lettere hvis det var DIN bror, og ikke samboeren din sin kanskje,,?

HVa sier samboeren din om han da?

Skrevet

kjøp happy meal du og sett på fatet hans. he he. kan du filme og legge ut så man kan se det i etterkant også eller? he he

han høres utrolig bortskjemt ut. hvilket kvinnfolk vil ha en sånn mann da?

Skrevet

Jeg lagde risengrynsgroet til tuppa mi paa 16 aar i dag ;o)

Mens vi andre hadde kjoettmat.

Helt aerlig saa synes jeg vel synd paa dama denne gutten du snakker om kommer til aa flytte sammen med en vakker dag...

Jeg pleier ikke normalt lage to forskjellige middager,men maa innroemme det har hendt..

Skrevet

Haha ja kjøp en happy meal :) har han bare godt av..

Tror neppe han kommer til å få seg dame før han tar seg sammen og vokser opp hvertfall, da måtte det isåfall bli ei grandis dame som var lik han i matveien..

Skrevet

Hehe nei, jeg kan jo ikke gjøre det... :P Selv om det hadde vært festlig :D

Sambo bare rister på hodet. Han er ganske kresen i matveien han også, men ikke så ille. Jeg er vant til å spise den middagen som er, jeg.. Og blir litt forundret over at det virkelig går ann.

En ting er å være sånn hjemme, men ute blant folk?... Hadde jeg vært mora hans hadde jeg rett og slett blitt flau... Og den kommentaren til meg, om at han skulle ta med seg brødskive sjøl..da ble jeg forbanna.

Er man på besøk så spiser man den maten man får servert. Sånn er ihvertfall jeg oppdratt... Med mindre man brekker seg, men det er jeg ganske så sikker på at han IKKE gjør.

Han sier til og med "æsj" og "det så ekkelt/ikke noe godt ut"...

Nesten så jeg sa noe skikkelig stygt til han, men bet meg i det...

Skrevet

Han er jo ikke bare borskjemt og sær, han er jo ufattelig frekk også!

*rister på hodet* Jeg blir litt dårlig av folk som sier æsj til mat som andre har laget sånn altså! Hadde ikke sagt æsj om jeg så hadde fått servert haggis. Blir irritert på dine vegne jeg! Skikkelig drittunge jo...

Skrevet

Her er løsningen:

Sett han på kjøkkenet, og la han være oppvaskhjelpa!

Skrevet

Han er håpløs for å si det sånn.

Verre enn 20åringen jeg har i hus det der!

(og han er ILLE:p)

Men, til barnedåpen, sikker på han kan spise happy meal, det er tross alt sur agurk på burgeren!!

Skrevet

Nei vet du hva.

Her hadde han pent måtte spise det han hadde fått servert i barndåpen. ikke nok med at dere har nok å gjøre til den dagen, men du skal fikse ekstra mat til en sutreunge også..

La han ta med seg matpakke visst han ønsker det.

Skrevet

Haha ja, jeg må nok bestille uten suragurk :P Vi måtte nemlig stå i dobbel kø på mc donalds da vi var der og han hadde fått suragurk på burgeren sin. Han måtte nemlig ha ny. Det smakte suragurk selv om han hadde tatt den av...sukk...

Men jeg lurer på om ikke jeg får svigermor på nakken hvis jeg driter han ut sånn. Det er nemlig synd på han må dere skjønne, for han har "dysselekksi" så hun må ta over og ordne livet hans (han er ikke dum, bare frekk og lat) og blir kvalm i magen sin av grønnsaker og ting som ikke smaker junk food. Dakar.

Jeg lurer på hvor lenge han skal bo hjemme og bli dulla med... Og hva hadde forresten dere sagt hvis noen hadde oppført seg sånn hos dere?

Skrevet

Rart han liker taco da.

Er jo normalt grønnsaker på taco, men han spiser kanskje bare kjttdeigen, tacosausen, osten og rømmen?

Skrevet

joda, hehe, problemet er at jeg blir skikkelig provosert når han pirker i maten og heller forsyner seg heftig av alle småkakene (han liker ikke krem, og det er det i marsipankaka), så det på en måte blir middagen hans... Det er prinsippet, bare... Jeg hater sånn oppførsel!

Skrevet

Vi har et passende skilt hengende ved middagsbordet, der står det "dinner choices, 1: take it, 2: leave it" om jeg hadde fått en sånn bortskjemt drittunge i hus så hadde jeg pekt på skiltet og sagt at den som skal være sur og kresen har godt av å gå litt sulten.

Hadde også tatt han til side etterpå å sagt at jeg satt pris på om han lot være å si æsj til mat foran barna mine fordi jeg ikke vil at de skal lære sånt tull.

Men nå er jeg 1 år eldre enn fyren da, så jeg hadde vel bare fått et dumt blikk tilbake om jeg prøvde å være streng hehehehehe...

Skrevet

*kremt* med taco så mener han kjøttdeig og ost inni en lompe. Helst 400 gram kjøttdeig bare til han, så vi andre stort sett bare sitter igjen med salat og resten av tilbehøret ;P

Skrevet

I barndommen min hadde vi utrolig dårlig råd, så vi måtte kun spise det vi fikk.

Middag hadde vi hver eneste dag, så jeg var fornøyd me det. Samme med broren min og søstrene mine.

Søstrene mine som er er hhv 9 og 11år eldre enn meg, hadde det verre enn meg og broren min, som faktisk fikk middag hver dag.

Økonomien vår ble bedre da vi flyttet bort, da var jeg og broren min hhv 1 og 3år gamle.

Poenget er at vi har vært nødt til å spise det som kom på bordet. Vi hadde ikke råd til å sløse med å lage en egen middag, ei heller å smøre på brødskivene me noe godt. Det vi hadde måtte vi ta, ellers ikke noe.

Da jeg og broren min var kommet i tenårene, søstrene våre var flyttet ut, så begynte mamma å bli syk. Pappa jobbet hele tiden, kom kun hjem for å spise middag, og hjelpe ossmed lekser hvis vi trengte hjelp. Så var han borte igjen.

Allikevel lagde hun middager til oss. Skjønner ikke at hun har orket det hver eneste dag heller. Vi tilbød oss å hjelpe, men det ville hun ikke. Sta som et esel..

Jeg er utrolig takknemlig for at mamma har giddi det i alle år.

Dessverre er det endel som gjør at jeg ikke liker karbonader nå, f.eks. Hun var ganske enkel i matveien, ble ofte servert karbonader, fiskepudding og lapskauser.

Da jeg var høygravid, slet me magesmerter og kynnere kom mamma med sin berømte middag: Karbonader, poteter og gulerøtter. Ikke noe mer, eller jo.. Smeltet smør! ;o)

Kastet opp med en gang jeg kjente lukta og siden har jeg smakt en gang. Daniel var rundt 1år.

Brakk meg skikkelig.

Hehe :)

Når jeg er ute blant folk spiser jeg alltid det jeg får.

Selv om jeg ikke liker det spiser jeg en liten porsjon.

Det eneste jeg sier fra om til folk er at jeg ikke liker karbonader.

Det er ikke hyggelig å brekke seg ved matbordet heller.

;)

Det er helt utrolig at noen forventer så mye fra sine egne foreldre at de skal ha egen middag+++

Det jeg virkelig ikke skjønner, er at foreldrene ikke sier nei.

Jeg og broren min visste lite om at vi hadde såpass økonomiske problemer, spurte innimellom om vi kunne få noe annet til middag fordi vi var lei.

Mamma sa alltid at det var det vi fikk.

Valget mellom tørr brødskive me noe pålegg, eller middag var som regel et ganske enkelt valg.

Jeg har et mye mer variert kosthold til sønnen min, men det er fordi jeg har penger til å kjøpe det.

Jeg vet at han ikke er glad i potetmiddag. Han er mer ris/psta-typen.

Men når det er poteter, skal han spise poteter.

Kan ikke lage ris bare fordi han vil ha det liksom.. =)

Er ikke mora hans sliten..???

Lei? Oppgitt?

Sier hun noe om det?

Har hu alltid vært slik?

Eller han..?

Skrevet

Nei.

Jeg har en lillebror som er svært sær i matveien (litt eldre en han hos dere), han har alltid vært det, men når han er her og begynner å pirke ut grønnsaker han ikke er kjent med så ser jeg litt hardt på han på en litt spøkende måte. Reagerer han ikke så sier jeg at han må ta seg sammen og spise ordentlig ihvertfall når ungene ser på.

Det som har skjedd er at han har smakt på så mye forskjellig som han har nå begynt å like.

Noen ganger rekker jeg ikke å si til han før 3-åringen har gjort det.

3-åringen her spiser så og si alt utenom rå tomater.

(og så klart ikke det han er allergisk mot).

Sist han var her lagde vi økologiske burgere med rapsolje og paprika og frisk basilikum i.

Rapsoljen har jo litt smak og han var skeptisk. Særlig til paprikaen og basilikumen som gjemte seg i kjøttet.

Jeg fikk han til å legge på salat og tomat og agurk og burgerbrødene var grove.

Han var jo superskeptisk, men jammen ville han ikke ha en til fordi det faktisk var godt.

En annen ting jeg lurer litt på er det du skriver om at moren lager all maten til han.

Hun burde jo heller sagt at spiser du ikke det jeg har laget får du ordne deg selv.

Happymeal ideen var god (bor en liten djevel i meg av og til også, hehe). hehe. Han oppfører seg jo som et trassig barn så hvorfor ikke behandle han slik. Kanskje han tar et hint.

Husk, ingen løk og suragurk på burgeren, og det er jo tomater i ketsjup, så det får du droppe.

Når han er 20 år er det sannelig på tide å begynne å smake på noe nytt. Han spiser jo bare "hvit" mat?!

Skrevet

Tenker tilbake til da jeg var 20 år.

Da hadde jeg vært gift i 3 år, og hadde to barn. Hadde ikke tanker for å være kresen, og maten, den lagde jeg selv.

Fornemmer at ei evt svigerdatter til mora hans, ikke kommer til å falle i god jord når den tiden kommer.

;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...