Gå til innhold

Legger dere ungene i senga når de er våkene??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ingenting jeg... Jenta vår er 10 mnd. og sovner på armen. Så kan jeg legge henne i sengen. Hvis hun våkner når jeg legger henne ned, er det bare å ta henne opp å gå med henne til hun sovner..

For hvis jeg legger henne våken, og koser med henne til hun sovner så kunne jeg holdt på til neste dag!

Kun 1 gang har hun sovnet helt av seg selv.

Hun står i sengen og kikker rundt i rommet, skravler og ler. Helt til hun ramler og slår seg. Da gråter hun og vi tar henne opp.

Inatt våknet hun kl 02, og var tørst. Drakk litt, og skulle bare kose.

Vi la henne i sengen våken, for nå begynner hun å bli så stor. Men hun ramler rundt i sengen, setter seg fast i dynen, spriinklene osv... Skal bare "showe" for oss,.... Sovnet ikke før kl 05. idag...

Ellers er hun jo så blid og fornøyd. men akkurat i sengen skjønner jeg ingenting.

Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, legger de våkne, men så er de jo 10 og 2,5 år da. ;o) Men har lagt de våkne siden de var ca 4-5 mnd gamle.

Skrevet

Ja har lagt begge mine i sengen våkne..

Skrevet

nå er vår gutt litt eldre, han er 3 år og noen mnd.. Men han ha fra han var liten sovnet av seg selv i senga, med unntak av 3 uker fra han var 6 til 9 uker.. Men ha aldri vært noe problem, hatt samme rutiner hver kveld, lagt han i senga,kost litt på kinnet og gått ut igjen - gutten ha sovnet. Og det uten skriking..

Skrevet

Mini er like gammel som datteren din, og jeg har alltid lagt han våken. Han turner litt og skravler før han sovner, men sovner som regel innen en halvtime, litt avhengig av hvor trøtt han er. Hender vi må inn å gi han smokken, da han har en tendens til å kaste den på gulvet for siden å prøve å få tak i den selv.

Skrevet

tror dere trenger noe som heter besafe.. seler i sengen.. vu kjøpte en sovepose på sparkjøp, men tau i, som vi har knyttet fast i sprinklene..

Skrevet

Ja, har lagt de våkne i senga fra de var ganske små.

Eldste hadde en tendens til alltid å sovne ved puppen, men etterhvert vekket jeg han for at han skulle legges våken.

Skrevet

Har aldri bysset henne i søvn, heldt fra hun var nyfødt har hun blitt lagt våken i sengen for å sovne selv :)

Du må nok bare ta opp kampen med snuppa de å legge henne våken med litt hyl og skrik et par kvelder.. Tar som oftest ikke mer enn et par-tre kvelder.

Skrevet

Min kan ikke legges våken! En av oss må legge oss i sengen sammen med han, og ligge der til han har sovnet skikkelig. Tar alt fra et kvarter og opp til over en time.

Skrevet

Eldste måtte vi lære å sovne selv, benyttet en svært mild form for skrikekur.

Babyen på 4 mnd har alltid sovnet av seg selv. Legger han bare i vuggen når han viser tegn til å være trøtt, og så sovner han. Noen ganger må vi inn for å gi smokken en gang eller to. - men ikke noe mer.

Det høres ut som om dere må bryte noen uvaner rett og slett. Hvilken måte dere velger, må dere jo bestemme selv. Det finnes så mange triks og meninger på dette. Det viktigste er at uansett hvilken metode dere bruker, så bruk den over litt tid før dere evt. gir opp og prøver noe nytt.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Japp, alltid lagt de våkne...

Skrevet

Ja, har alltid lagt henne våken. Det er greit at de lærer seg å finne roen selv da. Pleide å gå inn etter en stund og legge henne ned igjen dersom hun reiste seg, men ikke mer kos eller prat da. Hvis hun sover på deres rom kan det bli bedre om hun får eget kanskje.

Skrevet

Jeg begynte å jobbe med det da hun var 3 mnd, at hun skulle legge seg uten å gråte så lenge. Begynte med masse kosing og stryking, synging etc. Gikk bedre etterhvert og kunne gå fortere ut av rommet, og ved ca 6 mnd alder la hun seg veldig bra. Nå synger jeg bare en sang og går ut mens hun er våken og koser med bamsen, hun er 9.5 mnd nå. Deilig å ha det sånn synes jeg, for jeg taklet det alltid dårligere enn pappaen når hun gråt.

Hvis du har lyst til å prøve å endre på søvnmønsteret, kan du kanskje prøve forskjellige teknikker, uten at jeg er noen ekspert og kommer på noe altså.. Men slik, "sitte ved siden av sengen og gradvis (over mange dager) flytte seg lenger bort fra sengen" bla bla bla. Du finner sikkert mye på nettet om det.

Skrevet

ja,har alltid lagt han i senga våken,untatt da han var kjempe liten baby..sovner med engang..

Skrevet

oj.. ja, da har dere laget dere jobb, for å si det sånn. man må begynne tidlig, rett etter fødsel med rutiner på søvn. når det gjelder søvn, så må man ha faste rutiner for de små. mini har siden han var 4 uker gammel, lagt seg kl 7 på kvelden. har alltid fast rutine på sånt. da er det bad/stell, mat og kos. så natta, i seng, med smokken og kosen hans. å der ligger han til han sovner. han sovner veldig greit da, ingen hyl og skrik.

nå når han er større, er det enda mer rutiner. nå er det stelling, mat, så tannpuss, kos, så smøre tennene, vann på flaske, så i senga, og en nattakos, så må han vinke, å si hade, så slår vi av lyset.

enkelt!

saken er:

rutine, rutine, rutine....

Skrevet

Her i huset har vesla alltid blitt lagt i våken tilstand. Nå er hun snart 9 mnd og det går kjempefint. Kvelden blir avsluttet med en flaske melk og tannpuss. Så er det suss, klem og natti natt :) Legger henne i senga, gir a kosekluten og smokken susser a på panna og tusler ut. Noen kvelder sovner hun med en gang, andre kvelder må vi inn å snu henne på plass igjenn ( har en tendens til å havne i de utroligste stillinger oppi der ) et par ganger :)

Når hun var rundt 6 mnd hadde hun en skrikeperiode når vi la henne, da tok vi en mild ferber metode. Lot henne grine 3 min før vi gikk inn å kosa litt, så ut og inn igjenn etter 3 min osv. Første kvelden tok det en halv time, andre kvelden et kvarter tredje kvelden var hun tilbake til å legge seg fint igjenn :)

Er blitt fortalt at vi har vært ytterst heldige da :P

Skrevet

Seler i sengen? Er det lov:P Blir de ikke helt hysteriske da?

Brukte sovepose en liten stund, det hjalp på den måten at hun ikke greide å reise seg hvis hun våknet, men isteden skallet hodet rundt i sengen i håp om å reise seg;S

Skrevet

Vi legger hun mens hun er våken ja, men det har vi kun gjort den siste mnd, etter at vi sluttet med pupp. Da sovnet hun ved puppen og jeg bare la henne i sengen. Etter at vi sluttet med puppen ble det litt rot men hun koser seg litt skravler og nynner før hun sovner det tar fra 10 min til 1 time.

Skrevet

har alltid blitt lagt våken, men ble puttet i "pose" med reim rundt madrassen da hun var 5,5mnd. Kaldt hus gjorde meg sikker på at hun ikke frøs.

Ellers er det ett tips å legge din genser eller en t-skjorte eller putevaret ditt (noe du har brukt) i sengen, slik at det lukter mamma der.

Kan gjøre underverke å flytte henne på eget rom også;o)

Mitt siste "gode råd" er at du sitter ved sengen hennes, men ikke se på henne. UANSETT! Hun vil roe seg etter en liten stund. For hver kveld som går flytter du deg litt og litt lenger unna sengen. Husk å slå av alle lys. Ha f.eks døren på gløtt slik at det kommer bittelitt lys inn.

Det kan være lurt å gjøre dette før hun er skikkelig trett.

Skrevet

Gutten vår står å henger litt på "gelenderet" før han setter seg ned i senga. Da sitter han å småprater litt med bamsen, sokkene eller dynetrekket. Etter en stund legger han seg ned og begynner å gnu i dyna før han omsider sovner - nesten oppned og feil vei oppå dyna (med en sokk i handa).

Han er 11 mnd. For bare noen få uker siden sto han å gråt så vi måtte komme å legge han ned og kose litt med han mange ganger før han omsider ble stille. Det kan ta så mye som en halv time før han sovner.

Skrevet

Har alltid lagt barna våkne, vil ikke lage meg den (jeg synes) uvanen med å måtte bysse de i søvn. Har gjort det fra de var nyfødte, de har lært seg å sovne av seg selv.

Skrevet

Har alltid lagt han mens han har vært våken!

Var veldig på det helt fra starten av, at han skulle lære seg å sovne av seg selv, ikke minst i egen seng!

Skrevet

Okay... Får bare begynne med det imorgen..

Vi hadde kolikk i 3mnd. noe som gjorde at vi måtte bysse henne i seng. Og siden det har det bare blitt sånn...

Skrevet

Ja han legger seg våken. Har vel gjort det siden han var 5 mnd ca :) Og takk og lov for det.

Skrevet

Min her er bare 3 måneder snart, men legger han i sengen for kvelden mens han er våken. Som regel tar det 30 minutt før han sovner av seg selv uten noe mer hikkemikk.... Svært sjelden han skriker og vi må inn igjen, da er det bare for å roe han ned og putte inn smokken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...