Gå til innhold

Ah... blir så sliten av 4-åringen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste på 4 år er så slitsom til tider at jeg får helt vondt i hodet...

Hvis han ikke er opptatt med leking eller ser film o.l, er han "etter" søstera si på 1,5 år heeeeele tida! Han er ikke direkte slem mot henne, men han tar fra henne leker, stiller seg i veien så hun ikke kommer fram, stikker ansiktet sitt helt opp i hennes, og ja, er i rumpa på henne hele tida.

Dette ender alltid med mye surving og grining fra minsta sin side, for hun blir utrolig lei han, og sint når han tar i fra henne noe.

Så hvordan skal vi takle dette egentlig? Syns vi snakker til han ang. dette hele dagen. Bør vi prøve å overse en del sånn at de kan prøve å ordne opp litt på egenhånd? Eller skal vi ta han for det hver gang?

Og hva kan vi si/gjøre for å få han til å slutte der og da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

prøv å overse det som ikke er så "farlig". Jeg vil anbefale å gi ros hver gang han gjør noe positivt. spesielt mot søsteren. Masse masse ros og overdriv. Ros hver minste lille ting

Skrevet

etter det jeg leser så føler jeg at han er sjalu .. kanskje han synest at søstra får mere oppmerksomhet enn han. For du sier når han ikke leker eller ser på film osv ... hva med og innvolveret han ang søstra si og la han også få gi ho middag osv .. kan tenke meg han vil bli stolt ..

Jeg hadde ikke villet straffet han - hadde først prøvd og innvolvere han mere og sett hva som skjer .

Lykketil :-)

Skrevet

Sånn er min 4åring med lillebroren sin på 1,5år, men kunn når de er inne å ikke har noe annet å finne på, altså de må aktiviseres om de skal være inne hele dagen.

Nå er jeg glad for at vi har flytta og her har vi hage og 4åringen har fått seg 2 lekekamerater og de er ute hele dagen i helgene, det er så deilig, for nå slipper vi slike ting mellom lillebror og storebror.

Jeg har ikke annet råd til deg enn å være konsekvent f.eks, hvis du ikke slutter med det der så må du sitte på rommet eller noe sånt, eller dere må finne på noe så begge barna kan være med på sammen, her fant barna frem en slik spiral leke der man putter ballen oppi og de puttet ballen oppi hullet tur etter tur. Er ikke mye de kan gjøre sammen akkurat, men da har vi pleid å gjøre noe med hver av dem. Jeg tar 1,5åringen og mannen tar med seg 4åringen på f.eks trampolina eller på besøk.

Skrevet

Takk for svar :-)

Ja, jeg tror også mye skyldes sjalusi. Hun får jo på en måte mer oppmerksomhet, for hun trenger jo hjelp til det meste. Så det blir jo en del fokus på henne.

Men, eldste får også mye oppmerksomhet føler jeg. Men, det blir jo også mer tilsnakk med han da, ettersom han er i den alderen.

Jeg skal prøve å involvere han litt mer i det lillesøster trenger hjelp til, for det vet jeg han syns er morsomt. Da blir han liksom veldig stor :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...