Gå til innhold

Diabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan dette sjekkes ut hos små barn (rundt 3 år)? Holder det å ta fastende blodsukker eller må en ta med urinprøve i tillegg?

Noen som har små barn med diabetes og i så fall hvordan merket dere det? Hva var det som gjorde at dere fant det ut/sjekket det ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme som hos større barn vil jeg tro.

De merker det ved å ta et blodsukker, sikkert ikke nødvendig med fastende en gang. Barna blir fort syke, kaster opp, vondt i magen og mister vekt. Han hadde mistet 4 kg på kort tid, og det er mye når man veier rett over 20 kg. Gutten min var 7 når han fikk det. Jeg hadde influensa samtidig som han ble dårlig, så var sikker på det var det samme. Tok han med på legevakta etter noen dager, men var sikker på at han også hadde influensa egentlig. Fikk derimot sjokk da urinprøven ga utslag på sukker + blodsukker på 33. Jeg hadde proppet i han cola for å få i han væske stakkar. Ble lagt rett inn på sykehuset da ja:)

Skrevet

Takk for svar. Uff, det hørtes ikke noe særlig ut, får håpe den er godt regulert nå da. grunnen til at jeg spurte om dette er at jeg lest litt om dette på nettet. Der står det blant annet at diabetes kan utvikles over flere måneder og at man ikke trenger og bli så syk som din. Datteren min drikker veldig mye og virker slapp og trøtt til tider. Ho nekter plent og drikke vann og sluker en kopp saft og etter en kort stund er ho i bedre humør....

Skrevet

Det er som du sier at det gjerne kan utvikles over tid, men på et tidspunkt blir de veldig syke. Slapp, tørste, hyppig vannlatning, kvalme, magesmerter er ofte symptomer. Betacellene i bukspyttkjertelen som produserer insulin har gjerne noe egenproduksjon den første tiden. Dette varierer fra person til person, men hos diabetes type 1 vil den til slutt ikke produsere i det hele tatt. Får håpe ikke datteren din har diabetes, men tror jeg ville bare fått det avkreftet hvis jeg var deg. Fastlegen kan gi svar på det med en gang. Urinprøve og blodsukker bør være nok. Hvis man er i tvil kan man prøve glukosebelastning, men ville ikke tro det er nødvendig hos de med type 1.

Skrevet

Takk for svar. Ho klager over magesmerter innimellom og, men ho har slitt med litt hard avføring i det siste også, så det kan jo være det. Men får vel ta en tur til legen og måle blodsukkeret og få det avkreftet, evnt bekreftet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...