Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #1 Skrevet 4. mai 2008 Jeg har hatt hovedomsorg for barnet etter bruddet, men vi har delt 60/40. Nå vi bf ha barnet 60%, og hvis det går igjennom blir jo han hovedforsørger. Har han da rett på OS i 3 år? 2 år? Det er 1 år siden bruddet og jeg har hatt OS i 10 mnd.
noLadyjustME Skrevet 4. mai 2008 #2 Skrevet 4. mai 2008 En rettsak der far skal ha 60?er det ikke mer riktig med 50/50?Hmm...da blir det jo delt, vet ærlig talt ikke helt hvem som sitter med OS da, eller om det blir noen i det hele...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. mai 2008 #3 Skrevet 4. mai 2008 ja han har rett på sin egen "dose" med os. en "kammerat" av meg har hatt datteren sin hos seg i 3 år mens mor har hatt vanlig samvær også har mor hatt datteren i 3 år mens far har hatt vanlig samvær (bare i omvent rekkefølge, nå bor datteren hos mor)
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #4 Skrevet 4. mai 2008 Hvorfor skulle han ikke få det da? OS er jo ingen morstrygd, selv om det kalles det på folkemunne. Det er en økonomisk støtte til aleneforeldre, enten det måtte være far eller mor. Er jo ingen forskjell på det, man er jo ikke noe mindre aleneforsørger/hovedforsørger om man er far i forhold til man er mor, så lenge man har barnet mest.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #5 Skrevet 4. mai 2008 Jeg spurte jo ikke om menn generelt fikk OS hvis de var enslige forsørgere da, jeg har aldri kalt OS for morstrygd, og jeg tar ikke utgangspunktet i at alle enslige forsørgere er damer. Men en vet jo aldri hva slags regler NAV har i forhold til slike ting, så jeg lurte på hvordan det var etter en rettsak som har bytte av omsorgspersoner.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #6 Skrevet 4. mai 2008 Men hvorfor spør du da, hvis du vet alt dette? Svaret burde være innlysende da. Du har OS nå som du har 60 %. Hvis faren får 60 % etter rettssak, så er jo forholdet identisk, bare at det er han og ikke du som har 60 %, og dermed er det han som får OS og du som må betale bidrag.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #7 Skrevet 4. mai 2008 PS, forutsetter selvsagt at han tjener under en viss grense da. Tjener han for mye, får han selvsagt ikke OS, men det samme gjelder jo også for mødre om de er den som tjener for mye.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. mai 2008 #8 Skrevet 4. mai 2008 for meg virker det litt ut som om hun tenkte at kanskje man fikk 3 år tilsammen per barn og om hun har brukt opp 1 år så vil far bare få 2. men men, ikke vet jeg. men det er jo greit og spørre om man er i tvil eller lurer.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #9 Skrevet 4. mai 2008 Ja, nettopp, derfor spurte jeg "Har han da rett på OS i 3 år? 2 år?" Kunne vel ha skrevet overskriften annerledes. Tenkte at det ville være rart at i prinsippet så kunne begge foreldrene få OS i 3 år for samme barn, for NAV er jo ikke så glade å dele ut penger, det er i alle fall ikke mitt inntrykk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå