Gå til innhold

Obs! Iste fra tine inneholder et stoff er kjemisk identisk med koffein!


LabbogLine

Anbefalte innlegg

Er gravid i 9. uke nå, og er lite lysten på all slags drikk unntatt farris og springvann for tiden. Blir veldig lei av å drikke det, og syns det er veldig godt med iste. Har fått helt dilla på iste med grønn te og lime. Ble veldig usikker på om denne inneholder koffein (står ingen ting om det i deklarasjonen), sendte dermed et brev til tine. Fikk til svar at den inneholder tein, et stoff som er kjemisk indentisk med koffein. Dermed børe vi styre unna denne jenter:) tenkte bare å si ifra i tilfelle det er flere som har fått dilla på denne. (obs! står ikke oppgitt tein innhold i akkurat isteen med grønn te og lime i svaret fra tine under, men regner med at det er noe det samme i den også)

 

Kopi av svaret fra tine:

"Vi takker for din henvendelse på internett. Vi setter stor pris på henvendelser fra engasjerte forbrukere. Tein erkjemisk identisk med koffein. Vi sender en oversikt over teininnhold i våriste.

 

|-------------------------------+----------+------------------+-----------------|| | dl | mg / enheter | Mg / L ||-------------------------------+----------+------------------+-----------------|| Iste fersken | 3,3 | 4,9 – 11,2 | 14,8 – 34,0 ||-------------------------------+----------+------------------+-----------------|| Iste sitron |3,3 |4,4 – 10,2 | 13,4 – 30,8 ||-------------------------------+----------+------------------+-----------------|

 

Har du andre spørsmål om TINE eller TINEs produkter, kontakt oss gjerneigjen. TINE Forbrukersenter treffes på telefon 800 35 999, eller på vårinternettside www.tine.no."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan da fint drikke en kopp kaffe eller te selv om man er gravid:)

En til to kopper kaffe skader ikke. Te kan man drikke litt mere av. Alt med måte. Trenger ikke ha totalavhold fra alt selv om man er gravid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med trultemor07; man kan ikke bli helt febrilsk.....jeg har begrenset kaffedrikkingen min, men jeg drikker PepsiMax som før.... og der er det også koffein..... Passer meg mer for rått kjøtt og fisk, samt upasteuriserte melkeprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med de 2 siste innlegga her,er jo helt forferdelig om man skal stoppe å leve selv om man går gravid,ja det er jo enkelte ting man skal holde seg borte fra men ikke bli hysteriske på noen måter;)jeg drikker da pepsi max som før og iste,men ikke litervis lixm!slapp heller av å nyyyt svangerskapet jenter:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en kjent sak at te inneholder tein.

Men såvidt jeg vet er det primært svart te (som f.eks brukes i fersken-isteen), som inneholder tein.

Rooibos te, nypete, hibiskuste, kamillete, peppermyntete, urtete fra Rikola - og flere andre teer inneholder IKKE tein. Du kan evt. selv lage iste av noen av disse variantene.

 

Men mitt poeng er at jeg tror heller ikke det er tein i grønn te.

Og dermed burde det heller ikke være noe problem med grønn-te-lime-isteen.

 

Men som de andre sier over her -det er jo et spørsmål om mengde.

Selv drikker jeg 1-2 kopper vanlig te om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slutte å vere så hysteriske! Koffein i små mengder skader ikkje.. synes det er himla mye hysteri ute å går blant mange gravide. Hvofor slå om livsstilen totalt om en har en spire i magen? Kos dokke og nyt graviditeten i steden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anser ikke meg selv for hysterisk, tenkte bare å opplyse om det hvis noen andre enn meg selv som er interessert i hva de putter i seg mens de går gravide. Hva dere andre gjør blir deres valg. Leste forresten en dansk studie igår, der det sto at 2 kopper kaffe inneholder nok koffein til å fordoble risikoen for spontanabort de første 12 ukene i svangerskapet. De danske legene som publiserte studien anbefalte totalavhold fra koffein de første 12 ukene. Men det er selvfølgelig hver og en sitt valg om man vil holde seg unna eller ikke. Tenkte bare å dele det med eventuelle andre som har fått smaken på iste og som ikke visste at det inneholdt et stoff som var kjemisk likt koffein (jeg visste ihvertfall ikke at tein er strukturelt likt koffein, er kanskje andre der ute som heller ikke er så opplyst) man skal selvfølgelig kose seg under graviditeten, og hva folk velger å spiste og drikke er jo opp til hver enkelt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er veldig usikker på om det er tein i den isteen, da svaret jeg fikk fra tine var det som jeg kopierte inn i første innlegg. Fikk egentlig ikke ordentlig svar på mailen min, så det kan godt være at det stemmer ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...