Gå til innhold

Hva kan skje om jeg spiser upasteurisert ost...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg jer gravid?

Videoannonse
Annonse
Gjest irismor
Skrevet

Hvis du fremdeles tenker på bukoosten så er den pasteurisert.

Skrevet

Du må passe det for Listeria bakterien

Skrevet

listeria kan medføre fotserdød. høsten 2007 mistet ei gravid kvinne i Norge tvillinger pga. listeriabakterien.

Skrevet

hvilke oster er upasteurisert?

annet eg ikke kan spise? dette er nytt fra da jeg var gravid sist ...

Skrevet

De fleste oster er pasteuriserte, om de ikke er det skal de merkes tydelig. Alle Tine sine oster er pasteuriserte.

Skrevet

søk opp "mat og gravid" eller lignende på nettet. Dette kan da umulig være nytt for deg som du sier? Regner med det har vært farlig å spise upasturisert mat en god stund.

Lykke til!

Skrevet

De fleste "vanlige" oster er laget på pasteurisert melk, noen importerte oster og noen oster fra gårdsysterier er upasteurisert. Dette er typisk oster du finner i manuell ostedisk, skåret og pakket i butikken. Og det skal være merket. Står det ikke noe i ingredienslista er det trygt.

Skrevet

Man risikerer fosterdød/abort pga Listeria. Det skal stå på pakningen at osten er pasteurisert.

Når man er gravid bør man generelt være forsiktig med alle animalske produkter (produkter fra dyr som ost, melk, kjøtt etc) som ikke er varmebehandlet (kokt, stekt). Det innebærer for eksempel upasteurisert melk og ost, og kjøtt eller fisk som bare er røkt, speket eller gravet (for eksempel spekepølse). Selvfølgelig kan det gå bra å spise sånne ting, men det er enklere å la være enn å redde seg hvis det skulle gå galt.

I tillegg bør man være nøye med å vaske grønnsaker og frukt sånn at det ikke er jordrester på dem. Og tilslutt kan vi jo nevne softisen, jeg har ikke vært så mye her inne i det siste, så jeg vet ikke om dere har diskutert den ennå i år? :) Nå har jeg nevnt noen ting, hvis man vil ha fullstendige matråd så finner man det på mattilsynet sine sider.

Skrevet

jammen kjære dere, jeg lyver ikke.. da jeg gikk gravid i 2006, så var det ikke snakk om å ikke kunne spise ost! eller salami! helt sant! jeg spiser alt. nesten.. ikke sopp.. men ellers nesten alt! nå også. men her er ingen ostedisk på ica da, så den slipper jeg bort ifra. dess er jeg ikek så glad i ost.

men helt ærlig, dette var ikke en issue da jeg var gravid sist.

Skrevet

lenemor med spire, da fulgte ikke du med på rådene fra helsemyndighetene forrige gang da du var gravid. rådene fra helsemyndighetene var der også i 2006 (ang. listeria og toksoplasmose). du var bare ikke oppdatert!

Skrevet

jeg hang da på bim hver dag da, OG hadde spes oppfølgning fra lege/jm å sånn, men ble aldri informert om det.. sorry mac.. jeg er sånn som suger til meg informasjon, så den de var nok ikke så mye å gnelle om da i 2006.. er vel mer gnell om sånn no da, trur eg...

men men.. kjekt å vite.. eg kan vel spise fetaost`?

Skrevet

Det var masse snakk om dette i 2006, og har vært i mange år før det også:) Jeg var også gravid i 2006 og fikk veldig fort med meg at upasteurisert ost skulle man holde seg langt unna (sammen med all type spekemat) :)

Fetaost kan også være upasteurisert, men sjekk glasset /pakningen. Tror at den fra Arla er trygg!!

Skrevet

Jeg var også gravid i 2006, og jeg fikk med meg begge deler jeg. Både at man skal passe seg for upasteuriserte oster og spekemat(salami). Så det var nok ute anbefalinger om dette da og......;)

Skrevet

om du kan spise fetaost, avhenger av type, sjekk innholdsfortegnelsen.

første gang jeg var gravid var i 2004, og da var jeg ofte på BiM, og der var det mye fokus på hva en gravid kunne spise, og ikke kunne spise, samt at jeg fikk råd fra jm og lege, og jeg leste BiM-boka til Siri v. Krogh, hvor det også var ulike kostholdsråd til gravide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...